Stof til at sy en vikle-slynge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.783 visninger
9 svar
0 synes godt om
13. november 2009

..

Hej.

Nogen der har nogen tips til hvilket stof jeg skal købe når jeg gerne vil sy en vikle-slynge?

Troede det var ganske simpelt men det kan jeg læse mig til det ikke er, noget med at der skal være diagonalt stræk?

/Rikke som ellers slet ikke er gør-det-selv-kvinde..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2009

Ranarupta

Årh, det var et godt spørgsmål, som jeg også godt kan tænke mig at vide lidt mere om... 

Anmeld

14. november 2009

Mumto3

til en ringeslynge kan du bruget næsten hvad som helst, bare det ikke er for tykt i stoffet. (det er den klassiske fejl, at man tror det skal være tyk for at holde, og så ender det med at blive for tyk, så det ikke glider så godt i ringene)

Men når du gerne vil lave en vikle, så er det noget helt andet. Det er rigtigt at der skal bruges stof med diagonalt træk. Det er jo bare et tykke firkantet stof,så det er super nemt at sy. Det store arbejde består i at finde noget godt stof.

Kender du den hjemmeside der hedder slyngebarn.dk ? der er mange gode råd at hente. Så vidt jeg er orienteret, så kan du ikke i almindelige stofbutikker købe vikle-stof.

Jeg har en veninde, som brugte almindeligt stof til en vikle, og hun var glad for den. Så det kan godt lade sig gøre, men der er ingen tvivl om at en vikle lavet i det rigtige stof, sidder meget bedre, end en vikle lavet i alm. stof.

Anmeld

14. november 2009

..

Tak for jeres svar. Har lige været i Ikea hvor de havde almindeligt bomuldsstof til 9,50 kr pr meter. Har købt 5,5 meter, det er 140 cm bredt så der bliver 3 slynger for 52 kr.. Nu må vi se om det fungerer, det er så billigt at selv om det ikke fungerer så pyt..

Anmeld

14. november 2009

Cris

Mumto3 skriver:

til en ringeslynge kan du bruget næsten hvad som helst, bare det ikke er for tykt i stoffet. (det er den klassiske fejl, at man tror det skal være tyk for at holde, og så ender det med at blive for tyk, så det ikke glider så godt i ringene)

Men når du gerne vil lave en vikle, så er det noget helt andet. Det er rigtigt at der skal bruges stof med diagonalt træk. Det er jo bare et tykke firkantet stof,så det er super nemt at sy. Det store arbejde består i at finde noget godt stof.

Kender du den hjemmeside der hedder slyngebarn.dk ? der er mange gode råd at hente. Så vidt jeg er orienteret, så kan du ikke i almindelige stofbutikker købe vikle-stof.

Jeg har en veninde, som brugte almindeligt stof til en vikle, og hun var glad for den. Så det kan godt lade sig gøre, men der er ingen tvivl om at en vikle lavet i det rigtige stof, sidder meget bedre, end en vikle lavet i alm. stof.

Yeps. Men jeg har også en veninde som har brugt almenlige fleece til en vikle og hun var glad for den...

Anmeld

14. november 2009

Ranarupta

Er det rigtigt forstået, at en strækvikle er nemmere at håndtere, når man står med en nyfødt?

Anmeld

14. november 2009

BinaMor

Ranarupta skriver:

Er det rigtigt forstået, at en strækvikle er nemmere at håndtere, når man står med en nyfødt?

ja en strækvikle bindes først og så putter man bebs i.

en fast vikle bindes mens man holder bebs oppe.

så stræk er nemmest og bedst for nyfødte.

Anmeld

14. november 2009

Mumto3

Cris skriver:

Yeps. Men jeg har også en veninde som har brugt almenlige fleece til en vikle og hun var glad for den...

Fleece er ok, men det er til en strækvikle, ikke en fast. -og der går ikke lang tid før barnet er for tungt til en fleece-slynge (jeg har selv haft en)

Anmeld

14. november 2009

Cris

Mumto3 skriver:

Fleece er ok, men det er til en strækvikle, ikke en fast. -og der går ikke lang tid før barnet er for tungt til en fleece-slynge (jeg har selv haft en)

Det kan jeg forstille mig, at fleece er bedre til små babier... Det er også en hel PhD man kan lave med stof og bære dims ligesom med stofbleer!

Anmeld

14. november 2009

..

En almindelig vikle binder man også først og lægger barnet i.. Det er i hvertfald den måde jeg har lært det på og som fungerer for mig..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.