"Hvornår kan barnet spise selv."
Hejsa
Jeg har en dejlig pige på 1 år. Jeg bliver simpelthen nødt til at høre hvordan det er med spisning i den her alder.
Morgenmad gir vi hende havregrød med ske og det er helt ok med hende at vi gir hende det. Frokost er lidt blandet om vi gir hende hapserne eller om hun selv tar dem og aftensmaden får hun som regel selv lov til at sidde og spise kartoffelstykker med diverse kød og grønt. Hun vil meget gerne selv spise, men det sviner jo rigtig meget for tallerkenen skal jo helst vendes på hovedet og det hele gerne køres op i håret. Skal jeg bare lade hende spise og svine ud over det hele eller er det måske lidt for tidligt vi er gået igang med at hun selv får lov?
Jeg er i tvivl om hvor meget hun får spist, men lidt kommer der da ned og hun virker heller ikke sulten bagefter så det er nok ok.
Jeg ved god meget af problemet måske er mig der ikke kan gi helt slip, men kan du hjælpe med på vej til det?
Hilsen nilleemma
Lisbeths svar
Kære Nilleemma!
jeg tror du gør det helt rigige med din datter.og lader hende spise selv.
Det en proces , der giver mad på gulv, tøj og andre steder.og det tager tid at lære at spise på en for forældrene pæn måde.
Børn vil rigtig gerne spise selv, og det der med at smide det ned, vende tallerken og hælde ud, er helt normalt.
Selvom der ventes med at lade barnet spise selv, så bliver der stadig en del at tørre op.
Du kan imødegå nogen af generne.
Læg et stykke voksdug, plastik eller andet under hendes stol
Skær maden ud, så hun kan bruge en gaffel til at stikke i maden og bagefter ind i munden,det er nogen gangre lettere end en ske.
Havregrøden er lettest at få ind, med en ske der er lidt buet.
Du kan når hun gerne vil vende tallerkenen på hovedet sige.med kærlig stemme,:maden skal blive på tallerkenen på bordet:
Ikke sige nej, deter altid lettere at sige hvad barnet må, istedet for at sige nej.
Og så er det bare at udvise tålmodighed, hun skal nok lære det,og hun er godt på vej læser jeg.
Fortsat held og lykke med din datter og mad processen.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk