"Underlige spisevaner under graviditet"
Hej Pia.
Jeg skriver til dig fordi at jeg er blevet lidt nysgerrig. Da jeg ventede min søn fik jeg at vide at de sjove madlyster man kan få er fordi kroppen mangler noget.
Nu er jeg gravid igen, men pga. flere aborter ønsker vi ikke at familien skal vide noget før jeg er 12 uger henne, men nu er jeg begyndt at spise en masse dadler, selv om jeg ikke kan lide dem normalt.
Hvad kan det være jeg mangler som jeg kan få fra dadler?
Pias svar
Hej Malle,
Det første, jeg tænker på, er dit blodsukker: Dadler er det mest hurtigtoptagelige kulhydrat, du kan indtage. Mon du glemmer at spise mange mellemmåltider?
Dadler indeholder masser af kalium, faktisk over dobbelt så meget som bananer, som jo ellers plejer at blive fremhævet som meget kaliumrige. Kalium har en alkaliserende virkning i blodet og vævet - det betyder at det virker basisk. Desuden virker det afbalancerende på hormonbalancen.
Måske det er på grund af de store hormonændringer, der sker lige nu, at du har sådan en lyst til dadler, eller måske du mangler at spise i løbet af dagen og når at "gå sukkerkold", inden du går ombord i dadlerne??
Jeg håber, at du selv kan gennemskue, om et af svarene passer på dig (0:
P.S. Jeg kender en kvinde, der under sin graviditet fik en ubændig trang til gulerødder med tandpasta på. Velbekomme!
Venlig hilsen
Pia Birk
Anmeld