Eksperthjælp: Hej Ansemusen,

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

714 visninger
4 svar
0 synes godt om
7. november 2009

Pia Birk

"Hej Ansemusen,"

Hejsa Pia!

Jeg skriver til dig fordi jeg vejer for meget. Jeg går ind i 13. uge af graviditeten imorgen. Jeg vejede inden jeg blev gravid 95 kilo og er 170 cm høj, altså BMI på ca. 32, hvilket jo er højt. Heldigvis ser jeg dog ikke så stor ud som man skulle tro udfra det og min læge tager det også stille og roligt, er vist mere mig der er bekymret. Men for meget vejer jeg altså uanset hvad!

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg må og ikke må nu jeg er gravid, da man jo kan læse en masse forskelligt på nettet. Må jeg fx. gerne omlæggge min kost lidt, så jeg ikke tager så meget på som man normalt gør under en graviditet? Altså så der ikke nødvendigvis kommer et synligt vægttab men bare en mindre vægtøgning?
Nogle mener jo at der frigives giftstoffer fra fedtvævet som kan skade barnet, når man taber sig, og selvom vægttabet ikke er synligt på vægten, vil en vægtøgning på eksempelvis kun 5 kilo jo også være et tab i form af fedt, idet barn, moderkage, brystvæv osv. vejer mere end det. Ergo vil der vel også ved et mindre 'vægttab' blive frigivet disse giftstoffer??

Hvordan vil du som kostvejleder anbefale at man omlægger kosten når man er gravid! Jeg ved ALT om kost og ernæring for ikke gravide, kender kost- og motionsrådene osv. og er selv firvillig hos Vægtvogterne (følger dog ikke programmet), men jeg vil under ingen omsrændigheder risikere at skade mit barn ved et vægttab, men er samtidig bange, fordi jeg har læst at overvægtige har markant øget risiko for dødfødte børn, for tidlig fødsel og alt muligt andet skidt!
Men HVOR stor er denne risiko egentlig, for et dødfødt barn Eller et dødt foster sent i graviditeten når man er overvægtig? Er der nogle tal på det? Har læst at risikoen er 4 gange større end hos kvinder med BMI under 20. Men det er jo relativt, hvis risikoen for disse kvinder er meget lav, fx. 0,002 %, så er den stadig kun 0,008 % for overvægtige kvinder og ikke noget jeg ville bekymre mig om i hverdagen.

Undskyld de mange spørgsmål, synes bare de alle hørte sammen undet ét! Det håber jeg er okay!

Mvh. Ansemusen

Pias svar

Jeg mener, at det vil være fuldt ud forsvarligt, at du omlægger din kost, så du og barnet får den mest optimale næring.

Det må nødvendigvis betyde magre proteiner i form af fisk og fjerkræ, flere grøntsager, bær og frugter samt gode fibre fra fuldkorn. En sådan kost vil utvivlsomt føre til et vægttab, men det er dog bedre end at spise usunde ting, der ikke leverer de næringsstoffer, dit bar har brug for.

Du kan dertil tage et godt vitaminprodukt f.eks. BabyMeNow, ekstra jern hvis det er nødvendigt samt et tilskud af essentielle fedtsyrer, da dit barn har brug for denne type fedtstof til at danne hjerne af.  Det kan eksempelvis være Livets Olie eller Udos Choice.

Ang. statistikkerne omkring overvægt og dødsfødsler m.m. synes jeg, at du skal lade være med at tænke så meget på det: Hvad kan du bruge det til andet end at gå og blive bekymret?? Jeg kender ikke de præcise tal, men ved dog, at det er yderst sjældent, at fostret dør på grund af overvægt hos moderen.

Venlig hilsen

Pia Birk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2009

Ansemusen

Hejsa Pia!

Tusind tak for dit meget brugbare og beroligende svar  Er BabyMeNow det samme som Gravitamin eller noget jeg skal tage ved siden af Gravitamin? Og gælder fiskeoliekapsler som essentialle olier hvis jeg også bruger lidt olier i maden?

Mvh. Anna

Anmeld

8. november 2009

Pia Birk

Hej,

Gravitamin erstatter BabyMeNow. Livets Olie tages sideløbende med fiskeoliekapsler - sørg for det er et godt mærke, du tager, eksempelvis Omega 3 (0:

Spændende om det bliver en pige eller en dreng (0:

Venlig hilsen                                                                                  Pia Birk

Anmeld

8. november 2009

Ansemusen

Jeg får svar på kønnet her d. 25. Eller forhåbentlig svar  Drømte i nat at det er en dreng, så det bliver spændende!

Jeg tager Gravitamin, GraviOmega, Gravijern og kalk. Den normale mængde der anbefales til gravide. Er det dækkende? Har under alle omstændigheder ikke tænkt mig at lægge min kost fuldstændig om, men selv små ændringer medfører jo også et vægttab, når man i forvejen er overvægtig og har spist forholdsvis usundt i lang tid!

Anmeld

8. november 2009

Ni-ko-li-ne

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, jeg søgte og søgte på info om Udos Choice, og om jeg måtte tage det!! øv, det ville jeg gerne have haft spist :0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.