Hvad synes folk om navnene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

798 visninger
10 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juli

Anonym trådstarter

Hej 

jeg står og skal til navngive min datter , og er nysgerrig på hvad folk tænker om navnene Bjørli, Eike og Vilbjørg ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli

Anonym

Det interessante ved navne er, at barnet "ikke kunne hedde andet, når først navnet er givet". Så snart jeres omgangskreds har lært navnet at kende, så bliver det, formentlig, lige så normalt som alle mulige andre navne. 

Hun kommer sikkert til at skulle stave og gentage sig selv mange gange. Og måske høre udtalefejl. Men altså, det er kun indtil folk lære det

Mine egne børn hedder alle noget ganske klassisk og uden finurligheder. Men tager hatten af for dem der er mere kreative. Så giv den gas, hvis du føler for det  

Anmeld Citér

1. juli

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Hej 

jeg står og skal til navngive min datter , og er nysgerrig på hvad folk tænker om navnene Bjørli, Eike og Vilbjørg ?

Nu spørger du jo, så derfor... det er ikke lige navne efter min personlige smag. Umiddelbart lyder de som noget, der prøver lidt for hårdt. Så med mindre der knytter sig en særlig årsag til ét af navnene, ville jeg selv styre udenom at gøre det alt for specielt. Dette fordi jeg ikke umiddelbart tænker at det er fedt at være barnet med det lidt mærkelige navn.

Anmeld Citér

2. juli

Anonym

Anonym skriver:

Hej 

Det er ikke lige navne der er i min smag. Men som en anden skriver, at så snart barnet får navnet og man vænner sig til det, tænker man ikke over om navnet er specielt eller ej. 
Men jeg er heller ikke til top 10 navne, så det er vigtigt at I går med det I synes og det der føles rigtig for jer. 

Jeg har selv et ret specielt navn. INGEN kan høre hvad jeg hedder og bliver ofte kaldt et andet navn, som jeg bare ikke kan fordrage. Og når jeg skal sige mit navn udtaler jeg det “hårdt” i stavelser. 

Udover det, skal jeg altid stave mit navn i alle henseender og alligevel staver folk ofte forkert.  Det er en ting jeg er temmelig træt af. Det gør bare enhver telefonsamtale besværlig.

Anmeld Citér

2. juli

Anonym

Jeg har et utraditionelt navn der skal staves for folk. Var virkelig ked af det da jeg var barn og ville ønske jeg bare hed Mette. Som voksen skal jeg lægge ører til: kan man hedde det? Det var da et specielt navn!  Hvorfor hedder du det? Og øgenavnene af de mindre positive stod i kø gennem mit liv.. hvis jeg var typen der let blev krænket ville jeg ikke kunne bestille andet.

Men med de navne du har givet dine børn er der ingen vej tilbage. Man må bare embrace det navn ens forældre synes man skal have.

Når forældre giver særlige navne til deres børn uden religion eller kultur er indblandet, er det ofte fordi de synes deres små guldklumper er skide unikke og helt særlige - faktisk lidt mere unikke end alle andre børn .. men spoiler: ingen børn er mere særlige eller mere guddommelige end andre

Anmeld Citér

2. juli

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 4 + en engel
Anonym skriver:

Hej 

Jeg synes Eike er rigtig sødt, de to andre virker på mig meget norske? Ved ikke hvorfor

men de er søde navne alle 3 i det hele taget. 

Vælg et navn du synes er godt! Mobning og øgenavne kommer med alle navne. Jeg har et meget kedeligt almindeligt navn og er både blevet mobbet og blevet bedt om stave måde fordi folk ikke hører om det slutter på den ene eller anden vokal.. der vil altid være et eller andet  

mine piger har meget unikke navne som de fleste aldrig har hørt før, og vi kunne ikke forestille os at de skulle hedde noget andet

Anmeld Citér

2. juli

Anonym

Jeg synes egentligt at alle navnene er søde, men synes ikke de ligger så rart i munden i det danske sprog. Personligt foretrækker jeg i hvert fald navne som udtales mere flydende/let. Eike synes jeg er nemt at sige. 

Ps. Hvad med Solbjørg ?

Anmeld Citér

2. juli

Mariposa26

Profilbillede for Mariposa26

personligt synes jeg ikke om de navne. Tror også de kan risikere mobning fordi de er så unikke. Men internationalt er det også svært at udtale dem.

men vigtigst er jo at du kan lide dem og ikke så meget hvad andre tænker. 

Anmeld Citér

3. juli

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Anonym skriver:

Hej 

Det er ikke navne, jeg personligt ville vælge, men det betyder jo heldigvis ingenting, da det er dit barn og dig der skal vælge navnet

Anmeld Citér

6. juli

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg kan godt lide, du tænker i nordiske navne helt tilbage fra vikingetiden. Det symboliserer for mig noget stærkt og uforgængeligt. Personligt synes jeg, Vilbjørg og Bjørli klinger smukkest. 
Det er ikke navne, der er svære at udtale, og i forhold til kommentaren om, at det lyder som noget, der “prøver lidt for hårdt”, ved jeg ikke, hvad det betyder. 
Mindre børn aner ikke, om et navn er meget usædvanligt, når de hører det første gang - og større børn kan lige så vel mobbe Sofie som Bjørli, hvis de først har udset sig vedkommende som offer. 

Mine egne tre børn har relativt almindelige navne, men jeg har nu aldrig tillagt forældre, der vælger mindre brugte navne, intentioner om at ville markere, at deres børn er mere unikke end alle andre. Jeg kan godt lide diversiteten i, at der er så mange navne i spil, og at nogen søger fx historisk inspiration til deres navnevalg. Sådan set søger du jo bare længere tilbage end de mange, der vælger navne fra oldeforældrenes generation. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.