Meget sårbart emne.
Jeg ved, at det er mit ansvar at gøre noget ved dette, og at jeg ikke kan være det bekendt. Men min voksne datter, som jeg selvfølgelig elsker, går mig ofte på nerverne. Der er bare en dårlig dynamik, som er svær at ændre.
Hun fylder meget - snakker meget om sig selv og spørger sjældent til andre. Gentager sig selv, lytter ikke, er meget intens. Hun har ADHD, og det spiller sikkert ind, men der er også noget med, at jeg helt klart kan genkende nogle af mine egne “værste” sider i hende, og det trigger mig. Så “kommer jeg til” at sige noget hårdt til hende, og hun bliver såret, og jeg siger undskyld. Og så gentager det sig.
Vigtigt: Der er en million gode ting at sige om hende - det fortæller jeg hende også og roser og anerkender hende.
Men hvad gør man, når man er ved at bide tungen af sig selv og alligevel simpelthen ikke kan bremse en syrlig eller irriteret kommentar, fordi hun har talt uafbrudt i tyve minutter? For man kan jo godt bremse den. Det skal jeg kunne.
Vi skal på ferie sammen, hele vores familie med tre voksne børn, svigerbørn, barnebarn og min gamle mor, og jeg gruer faktisk for, at jeg kommer til at snappe af hende og gøre hende ked af det. Er der et eller andet helt enkelt trick til at stoppe op, før jeg bliver hård ved hende?
Der er også noget med, at jeg tror, jeg skal få tingene til at glide og forhindre, at hun irriterer andre ved at fylde det hele - men alle på nær barnebarnet er voksne, så det er faktisk ikke længere min rolle at være den, der styrer og glatter ud og opdrager og …
Anmeld
Citér