Jeg er lidt flov over det her opslag, men jeg har simpelthen brug for jeres hjælp..
Jeg er velvidende, at jeg er til grin, så døm mig venligst ikke. Mit selvværd er bestemt ikke særlig højt i forvejen.
Helt konkret blev jeg aldrig til "noget". Jeg ville så gerne have haft en karriere og været i stand til at fokusere på dette og læse koncentreret for at tage en høj uddannelse, som jeg er ret sikker på vil give mig en bedre selvfølelse, mere selvværd osv.
Jeg forsøgte for år tilbage at læse jura og det lykkes mig over tre år at består første år på deltid. Imidlertid sprang jeg fra, da jeg ikke havde noget at leve af, og valgte at læse tysk som linjefag på seminariet og efter yderligere 3-4 år bestod jeg dette.
Jeg forstår faktisk ikke, at jeg bestod, for det lykkes mig overhovedet ikke at få læst på pensum. Jeg sad hver dag i over en måned og kiggede på det jeg skulle læse, lavede overspringshandlinger, og blev så fyldt med selvhad at jeg tilslut kastede op og sådan gik det i ca 40 dage. Jeg dumpede og måtte nøjagtig samme procedure igennem igen i lidt over en måned igen. Til eksamen fik jeg syv, men jeg forstår - og forstod ikke pensum og jeg vil bestemt ikke kunne undervise i tysk på en god måde i dag.
Sidste år forsøgte jeg at læse matematik på b-niveau med henblik på at komme på universitetet, og jeg sad med samme frygt og modstand mod pensum, som jeg gjorde i forbindelse med at jeg læste tysk og blev meldt ud, da jeg ikke fik afleveret det jeg skulle. Det var virkelig et nederlag, som jeg faktisk ikke er kommet over.
Jeg har det sidste år brugt en del penge på terapi - ligesom jeg har fået medicin, men det hjælper ikke på mit selvhad.
Og nu har jeg så fået af vide, at min kammerats datter på 21 år er begyndt at læse medicin. Jeg ønsker hende alt det bedste, men jeg er helt ødelagt over, at jeg som 51´årig aldrig blev til noget!!
Helt konkret kan jeg jo ikke regne med mig selv, og flere gange når jeg går forbi Netto, hvor der sidder folk og drikker øl i store mængder, tænker jeg ofte på, at der faktisk ikke er noget, der adskiller dem og jeg. Jeg drikker ikke spiritus og tager ikke stoffer, men de får reelt lige så meget ud af livet som jeg gør.
Jeg har truffet det valg, at jeg aldrig vil pensioneres. Det giver mig nogle ekstra arbejdsår, og desuden ville jeg hade en pensionisttilværelse, fordi jeg ville tænke på det, jeg aldrig fik gjort.
Sidste år døde min mor, og jeg arvede 300.000 kr. Disse vil jeg bruge på studier - altså som indkomst, men jeg er simpelthen så bange for projektet - både for at komme igang, om jeg kan være i det, og om jeg kan klare det.
Jeg har ikke skyggen af vindermentalitet - tværtimod, har jeg virkelig en tabermentalitet, og stikker af, når det gør ondt eller bliver hårdt og besværligt. Det er faktisk både pinligt og ubeahgeligt at skulle skrive som 51´årig.
Har I nogle råd? Kender I nogen, der har vundet over sig selv, og i så fald hvordan?
På forhånd tak....