Nu kan jeg vist ikke mere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.131 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. marts

Anonym trådstarter

... tænkte jeg, da jeg også kom i tanke om, at jeg skulle købe ind og lave mad og at der er en maskinfuld tøj, der skal sættes over og der forøvrigt ikke er redt seng. Træklodser og Lego samt et halvfærdigt puslespil fylder hele stuen. Køleskabet er næsten tomt.

Min kæreste har været væk med børnene et par timer, så jeg kunne få skrevet ugens elendige jobansøgninger. Når man har været på kontanthjælp under et år, har man ikke ret til ferie, så man er på hver uge - også selvom man faktisk er psykisk syg, men der er 2 års ventetid på udredning og hjælp. 

Mine børn larmer. Den yngste har både ADHD og autisme. Den ældste måske aspergers, han skal i udredning, når vi får taget os sammen. Min kæreste har ADHD og jeg skal derfor huske for 4 personer.

Jeg har lyst til at pakke et taske og tage hen til min far og gemme mig. Men min far snakker nonstop om alt muligt i al den tid, jeg befinder mig hos ham - så det er heller ikke en løsning. Han forstår ikke sociale spilleregler og kan ikke holde pause i sin talestrøm, der er højlydt (da han er tunghør) og ren monolog. 

Min far er den eneste jeg har.
Ingen kan aflaste mig. Min kæreste kæmper også med stress, depression osv. 

Hvad kan man gøre?

Barren er sat ned. Færdigretter. Fjernsyn osv. Meget længere, kan jeg ikke sætte den ned...

Nu tror jeg, jeg hører dem på trapperne...

Hjælp...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts

Anonym

Det, du beskriver, er ikke bare “lidt travlt” — det er et massivt pres fra alle sider på én gang. Og det giver fuldstændig mening, at din hjerne og krop siger fra. Du er ikke ved at fejle noget som menneske — du er overbelastet.

Hvis vi skal gøre det her brugbart lige nu (mens du kan høre dem på trappen), så tænk **overlevelse, ikke overskud**:

**Lige nu – de næste 30–60 minutter:**

* Du skylder ikke nogen et ryddet hjem.

* Tænd for fjernsynet uden dårlig samvittighed.

* Giv børnene noget simpelt (snack, brød, hvad som helst).

* Sig til din kæreste (helt kort): *“Jeg er max presset, jeg har brug for 20 min pause.”*

* Gå ud på toilettet / et andet rum og træk vejret i fred.

Det er ikke at give op — det er at forhindre, at du bryder helt sammen.

---

**Det større billede (det du står i):**

Du står med:

* Egen psykisk belastning

* To børn med særlige behov (eller på vej til udredning)

* En partner med udfordringer

* Ingen reel støtte

* Systempres (jobansøgninger osv.)

Det her er **en situation, hvor man normalt ville have hjælp**. At du ikke har det, er problemet — ikke dig.

---

**Hvad kan du gøre (realistisk, ikke perfekt):**

**1. Sænk barren endnu mere (ja, faktisk)**

Du skriver, at du ikke kan sænke den mere — men her er forskellen:

* Ikke bare færdigretter → gentag de samme 3-4 nemme måltider hver uge

* Ikke bare rod → udpeg ét “kaosområde”, resten ignoreres

* Ikke bare skærm → brug det som bevidst aflastning, ikke som “jeg burde ikke”

**2. Aflastning udefra (selvom det føles uoverskueligt)**

Du *har* ret til hjælp, især med børn med diagnoser/mistanke:

* Aflastning/familiebehandling via kommunen

* Støttekontaktperson

* Mulighed for pause/aflastningsordning

Du behøver ikke have styr på det hele — du kan starte med at sige til kommunen:

> “Jeg er ved at bryde sammen, og vi har børn med særlige behov. Jeg har brug for hjælp nu.”

**3. Jobcenteret**

Når du er så presset og beskriver psykisk sygdom:

* Bed om at få vurderet din arbejdsevne / sygemelding

* Du skal ikke presses til jobansøgninger, hvis du reelt ikke kan

**4. Din far**

Han er ikke en reel pause for dig, som du beskriver det.

Så i stedet for at gøre ham til “redning”, så tænk ham som:

* Kort hjælp (fx pasning 1–2 timer) hvis muligt

* Ikke som et sted, hvor du selv får ro

**5. Dig**

Den følelse du har (at ville flygte) er et alarmsignal — ikke et tegn på, at du er svag.

---

Hvis jeg skal sige én ting helt klart:

�� Du kan ikke løse det her ved at tage dig mere sammen.

�� Du mangler støtte, ikke viljestyrke.

---

Hvis du har overskud, kan jeg hjælpe dig med:

* At formulere en besked til kommunen/jobcenter

* En helt konkret “overlevelsesplan” for hverdagen

* Eller et svar til den person, der har skrevet det her (hvis det er dét, du skal)

Men lige nu:

Træk vejret.

Du behøver kun klare den næste time. ��

Anmeld Citér

30. marts

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Det lyder enormt hårdt. 
ovenstående besked er tydeligvis fra ChatGPT. Det kan faktisk være en god mulighed at skrive med den om det du synes er svært for den kan give råd til her og nu, og fremadrettet men husk den ikke ved alt, og den kan ikke erstatte virkelighedens hjælp. 

jeg synes bestemt du skal sætte gearet yderligere ned, og en sygemelding samt kontakt til kommunen ift hjælp/aflastning til børnene er ikke et nederlag men en strategi hvor du trækker på det du kan for i alle kan være i det, uden du bryder sammen. 
måske din kæreste har noget familie der kan tage børnene med en overnatning eventuelt så du kan få lidt ro på. Lad være med at gøre rent og stresse hvis de kan, mens børnene er afsted. Sæt dig 1 opgave for om dagen. Fx i dag skal jeg handle. Resten af tiden bruger du på dig, at have det godt, sove, se en film, gå en tur. Gør noget der er rart for dig - selv hvis det noget er absolut ingenting og bare kigge op i loftet et par timer. 

Som sagt kan ChatGPT bestemt være et godt redskab at skrive med da det kan skabe perspektiv når det virker uoverskueligt, men husk at række ud og få den hjælp du har brug for. Ingen har glæde af du knækker helt på det her, så kald på hjælp mens du har overskuddet. 

ønsker dig alt godt fremover

Anmeld Citér

30. marts

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Ring eventuelt til forældre telefonen: 35555557

de har åben gratis rådgivning.

https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/

Anmeld Citér

30. marts

Anonym

*.* skriver:

Det lyder enormt hårdt. 
ovenstående besked er tydeligvis fra ChatGPT. Det kan faktisk være en god mulighed at skrive med den om det du synes er svært for den kan give råd til her og nu, og fremadrettet men husk den ikke ved alt, og den kan ikke erstatte virkelighedens hjælp. 

jeg synes bestemt du skal sætte gearet yderligere ned, og en sygemelding samt kontakt til kommunen ift hjælp/aflastning til børnene er ikke et nederlag men en strategi hvor du trækker på det du kan for i alle kan være i det, uden du bryder sammen. 
måske din kæreste har noget familie der kan tage børnene med en overnatning eventuelt så du kan få lidt ro på. Lad være med at gøre rent og stresse hvis de kan, mens børnene er afsted. Sæt dig 1 opgave for om dagen. Fx i dag skal jeg handle. Resten af tiden bruger du på dig, at have det godt, sove, se en film, gå en tur. Gør noget der er rart for dig - selv hvis det noget er absolut ingenting og bare kigge op i loftet et par timer. 

Som sagt kan ChatGPT bestemt være et godt redskab at skrive med da det kan skabe perspektiv når det virker uoverskueligt, men husk at række ud og få den hjælp du har brug for. Ingen har glæde af du knækker helt på det her, så kald på hjælp mens du har overskuddet. 

ønsker dig alt godt fremover

Jeg tænkte det samme, men meget fint svar alligevel

Til Ts, du skal ikke være bange for at be om hjælp. Hvilket du tydeligvis har brug for. Du er blot et menneske. Prøv som anbefalet at ringe til forældre tlf eller få undersøgt dine muligheder for aflastning igennem kommunen og evt få nogle redskaber/råd fra din læge.

Anmeld Citér

31. marts

Anonym

Jeg synes du skal lave en underretning på jer. Så kommer der, forhåbentlig, hjælp. Hjælp til at skabe et overblik og se ind i muligheder for hvordan jeres hverdag kan blive bedre. 

Anmeld Citér

31. marts

Mariposa26

Profilbillede for Mariposa26

Kontakt lægen ad og hør om der er andre/hurtigere behandlingsmuligheder. Kontakt din kommune ad og hør om hjælp til familien, evt aflastning. Du knækker hvis det fortsætter sådan her. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.