Lje skriver:
Af hvad jeg kan huske fra tidligere undervisning, så definerer ferieloven, at arbejdsgiver skal varsle arbejdstager (dig) om hovedferie 3 måneder før den afholdes.
Da ferieåret starter 1.5 kan du - principielt - have sommerferie fra 1.5 og så skal du varsles 1.2.
Så lige her vil jeg faktisk mene, du har ret og far tager fejl. Jeg kan ihvertfald ikke finde logikken i 1.3, da man netop har de 3 måneders varsel og ferieåret begynder 1.5.
Der kan være andre datoer i overenskomsterne men som udgangspunkt følger det (vidst nok) ferieloven.
Jeg ved dog ikke, om det er formålstjenligt at slå far i hovedet med ferieloven. Jeg ville (hvis det var mig) skrive det diplomatisk og ellers foreslå forskudt (fast) ferie, som andre er inde på.
Vh.
men hvis de normalt ligger hovedferien fra f.eks. 20/6-12/8, så skal der ikke varsles før 20/3 - så kan de bare ikke varsle ferie, der starter før 20/6. Så hvis fars arbejdsgiver anser at ferien holdes i juni, juli og august kan det sagtens passe, den først varsles 1/3.
Det betyder jo ikke, at man ikke kan ønske og afholde ferie før, men din arbejdsgiver kan ikke pålægge dig at holde ferie.
Du skal have besked mindst 3 måneder inden hovedferien, hvis din arbejdsgiver vil bestemme, hvornår du skal holde den. Du har ret til 3 ugers samlet ferie, og mindst 2 uger skal gives i sammenhæng. Hovedferieperioden er fra 1. maj til 30. september.
Det er jo virkelig svært med ferie fordi folk har så forskellige vilkår, nogle steder skal have folk hele ferien og derfor ønsker medarbejderne og der lægges ferieplaner, andre steder holder tvangslukket i x-uger henover sommeren og derfor kan man sin feire i rigtig god tid, andre steder igen har ikke nogen holdning til hvornår folk holder ferie bare der ligger minimum 3 uger i juni, juli og august osv.