Ondt i lænden, andre? Og hvad kan man gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.756 visninger
4 svar
0 synes godt om
5. november 2009

Henri84

Andre som døjer med ondt i lænden her i graviditeten? Og hvad gør i ved det?
Jeg havde den nemmeste graviditet med min søn, ingen smerter, kun plukveer de sidste par uger etc...
Men denne gang er min lænd fuldstændig smadret selvom jeg kun er 14+4...
I går bagte jeg boller, og det resulterede så i at jeg næsten ikke kunne komme ud af sengen i morges
Jeg skal starte nyt arbejde næste fredag, og må godt nok sige jeg begynder at frygte det en smule
Nåh, men tilbage til spørgsmålet... Hvad gør i ved det? Tager man til lægen og får sådan noget tjekket, eller klarer man det selv derhjemme?
Dumt spørgsmål måske, men med min søn var der jo bare ingen problemer bortset fra svangerskabsforgiftning helt til sidst...
Er ked af det skal være næsten umulig for mig at løfte min søn på 14 mdr allerede så tidligt i graviditeten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2009

LineD

Jeg har gennem det meste af livet levet med møh trælse lændesmerter, og de er kun blevet værre i graviditeten + bækkenløsning oveni, så jeg har da et par tips

Varmepude er rigtig godt til en øm lænd, og skulle du synes det ikke hjælper og du har ulidelig ondt, kan en ispose på lænden i 20 minutter bedøve smerter rigtig godt, desuden er det vigtigt du ligger godt om natten, aldrig fladt på ryggen, kan du kun sove på ryggen, så hav en pude under knæene.

Hvil dig så meget du kan, og sørg for når du skal samle noget op på gulvet, løfte ting m.m. at bøje godt i knæene og ikke bare knække i hoften, det belaster lænden meget.

Et varmt bad med en hård stråle på lænden letter også lidt.

Hvis smerten bliver for voldsom mhp. arbejde, så er det lægen du skal have en snak med, mhp. deltid/nedsat tid

Håber det hjælper lidt

Anmeld

5. november 2009

Tulle28

Jeg havde megameget ondt i min lænd ret tidligt i graviditeten og det har hjulpet mig at lave øvelser for lænden. Jeg laver dem hver aften nu og har faktisk ingen smerter længere. Dog kan jeg ikke ligge på ryggen uden at få ondt.

Anmeld

5. november 2009

Dictes mor

Jeg tog til lægen, fordi jeg nogle aftener næsten ikke selv kunne gå, måtte støtte mig til manden. Hun gav mig nogle råd og sendte mig til fysioterapeut, da jeg har fået bækkenløsning, fordi jeg ikke har passet nok på. Men jeg skulle slappe af så meget som muligt, skulle gå med korte skridt, undgå vrid i ryggen, altså dreje hele kroppen på samme tid, jeg skal sørge for når jeg går ind og ud af bilen at gøre det med samlede ben, undgå at stå og hænge på et ben og sidst men aller vigtigst, så må jeg ikke bære eller støvsuge.

Det var nogle af de ting, jeg har fået at vide, men ellers så er rådet med varmepuden rigtig rigtig godt, det bruger jeg også meget.

Anmeld

5. november 2009

otlitrom

Jeg har gennem det meste af livet levet med møh trælse lændesmerter, og de er kun blevet værre i graviditeten + bækkenløsning oveni, så jeg har da et par tips

Varmepude er rigtig godt til en øm lænd, og skulle du synes det ikke hjælper og du har ulidelig ondt, kan en ispose på lænden i 20 minutter bedøve smerter rigtig godt, desuden er det vigtigt du ligger godt om natten, aldrig fladt på ryggen, kan du kun sove på ryggen, så hav en pude under knæene.

Hvil dig så meget du kan, og sørg for når du skal samle noget op på gulvet, løfte ting m.m. at bøje godt i knæene og ikke bare knække i hoften, det belaster lænden meget.

Et varmt bad med en hård stråle på lænden letter også lidt.

Hvis smerten bliver for voldsom mhp. arbejde, så er det lægen du skal have en snak med, mhp. deltid/nedsat tid

Håber det hjælper lidt

Jeg kan kun sige Jeg er desværre også plaget af dårlig ryg, og de råd er super gode. Til slut bliver det normalt at gå ned i knæ etc... Det er blevet mit "normale bevægemønster" og det hjælper meget!

Vil bare tilføje; Hvis du, som jeg, sover på ryggen, så læg dig 10 minutter på ryggen, inden du vender dig i sengen. Det strækker ryggen godt ud! Det gør en stort forskel for mig! Prøv også at tænke over, at du ikke spænder i hoften, når du ligger på siden. Hvis du trækker benene let op under dig og finder balance, kan du tjekke det ved at din kæreste tager i din hofte og skubber dig let fra side til side. Ligger du afslappet "vugger" du med.. Låser du, kan du ikke bevæge dig og er helt stiv... Håber det giver mening!

Håber det bliver bedre, for det er så trættende at døje med ryggen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.