Hjemmepasning frem til børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.010 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. december 2025

Anonym trådstarter

Hej! Vi står i den situation, at min søns dagplejemor er stoppet. Han skal starte i børnehave om et halvt år. Han er en forsigtig dreng, som skal bruge noget tid på at varme op til nye mennesker og forandringer. Jeg er derfor i tvivl om hvad der er bedst for ham.

At finde en ny dagpleje for et halvt år, eller at passe ham hjemme indtil børnehavestart.

På den ene side tænker jeg hjemmepasning kan give noget ro og tryghed, som vi godt kunne have brug for efter en ærgerlig situation med dagpleje. Og vi slipper for et skift, hvor han nok skal bruge længe på at blive glad for at være, for ret hurtigt at skulle videre igen. Omvendt kan jeg være bange for at overgangen til børnehave bliver hård, efter et halvt år hjemme. 

Er der nogen der har erfaringer med hjemmepasning og start i børnehave, som vil fortælle om det?

Jeg ville selvfølgelig tage i legegrupper osv., men det er jo ikke helt det samme at være sammen med andre børn sammen med mor og at være sammen med andre børn alene.

Integreret institution er desværre ikke en mulighed i vores område

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2025

Anonym

Anonym skriver:

Hej! Vi står i den situation, at min søns dagplejemor er stoppet. Han skal starte i børnehave om et halvt år. Han er en forsigtig dreng, som skal bruge noget tid på at varme op til nye mennesker og forandringer. Jeg er derfor i tvivl om hvad der er bedst for ham.

At finde en ny dagpleje for et halvt år, eller at passe ham hjemme indtil børnehavestart.

På den ene side tænker jeg hjemmepasning kan give noget ro og tryghed, som vi godt kunne have brug for efter en ærgerlig situation med dagpleje. Og vi slipper for et skift, hvor han nok skal bruge længe på at blive glad for at være, for ret hurtigt at skulle videre igen. Omvendt kan jeg være bange for at overgangen til børnehave bliver hård, efter et halvt år hjemme. 

Er der nogen der har erfaringer med hjemmepasning og start i børnehave, som vil fortælle om det?

Jeg ville selvfølgelig tage i legegrupper osv., men det er jo ikke helt det samme at være sammen med andre børn sammen med mor og at være sammen med andre børn alene.

Integreret institution er desværre ikke en mulighed i vores område

Det er svært at svare på, hvad der er bedst for din søn. Men hvad med dig selv? Kan du tage orlov fra dit arbejde, og vil du trives med at hjemmepasse? Jeg tror, at en af de allervigtigste faktorer for en god hjemmepasningsordning er, at den voksne også har det godt med det.
Bare en ekstra brik til dine overvejelser. 

Anmeld Citér

26. december 2025

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er svært at svare på, hvad der er bedst for din søn. Men hvad med dig selv? Kan du tage orlov fra dit arbejde, og vil du trives med at hjemmepasse? Jeg tror, at en af de allervigtigste faktorer for en god hjemmepasningsordning er, at den voksne også har det godt med det.
Bare en ekstra brik til dine overvejelser. 

Jeg vil rigtig gerne have ham hjemme - men økonomien har ikke været til det. Vi har dog råd til det i det halve år, som det drejer sig om. Det vigtigste er dog at gøre det, som er bedst for min søn.

Anmeld Citér

26. december 2025

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg har ingen erfaring med hjemmepasning, og vi har været rigtig glade for både vuggestue og børnehave. Alligevel tænker jeg, at 1/2 år hjemme må være en virkelig god løsning for jer. Mere tid med jeres dreng, og så kan han starte i børnehave stille og roligt, evt. ved at melde ham ind en måned før. 

Der er også børn, der har været hjemmepasset fra starten, som klarer overgangen til børnehave  

Anmeld Citér

26. december 2025

Anonym trådstarter

Savanna skriver:

Jeg har ingen erfaring med hjemmepasning, og vi har været rigtig glade for både vuggestue og børnehave. Alligevel tænker jeg, at 1/2 år hjemme må være en virkelig god løsning for jer. Mere tid med jeres dreng, og så kan han starte i børnehave stille og roligt, evt. ved at melde ham ind en måned før. 

Der er også børn, der har været hjemmepasset fra starten, som klarer overgangen til børnehave  

Tusinde tak for at dele dine tanker

Anmeld Citér

27. december 2025

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Så små børn som din søn, har ikke brug for ar blive 'hærdet' til at gå i børnehave. Det er omverdenens behov, snarere end deres. Nærhed og tid med få tætte omsorgspersoner, især som alternativ til det skifte du beskriver han ellers skal igennem, det lyder som en no-brainer. Hvis I har mulighed for at gøre det, lyder det som en kæmpe gave. Den tid kommer aldrig dårligt tilbage. Heller ikke selv hvis indkøringen i Børnehaven så skulle ende med at tage lidt længere tid. I kan jo bare strække den ud og bruge den tid det tager, hvis du alligevel er hjemmegående. God jul  

Ps: Helt klassisk lyder det til, at det bliver dig som går hjemme. Sørg lige for at tjekke, hvad det gør ved fx din pension, fremtidige jobchancer og indtjeningsmuligheder. Og så lav sammen med din partner en plan for, hvordan I kompenserer dig og stiller jer ligeligt økonomisk.

Anmeld Citér

28. december 2025

Anonym

Jeg hjemmepasser to børn og elsker det. Min datter fik først behov for at der skete lidt mere omkring 3 års alderen. Før der var vi kun ude 2-3 gange om ugen. Jeg ville været klart gøre det hvis i har muligheden og så tage en lang indkøring i børnehave. Det er en fantastisk tid med ens barn

Anmeld Citér

1. januar

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil rigtig gerne have ham hjemme - men økonomien har ikke været til det. Vi har dog råd til det i det halve år, som det drejer sig om. Det vigtigste er dog at gøre det, som er bedst for min søn.

Skal du sige job op eller kan du tage orlov? Der er en stor forskel der.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.