Gravid & økonomi under studie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

197 visninger
1 svar
1 synes godt om
26. november

debattør-45141

Profilbillede for debattør-45141
Hej alle ?? Jeg er på første semester, og både jeg og min kæreste modtager SU. Han har desuden et deltidsjob på ca. 10 timer om ugen. Vi overvejer familieplanlægning og er nysgerrige på, hvordan økonomien egentlig ser ud på SU – især hvis man får børn. Hvordan har I håndteret økonomien som studerende med barn/børn? Hvad med barsel, børnecheck, fribeløb og deltidsarbejde ved siden af SU? Vi vil rigtig gerne høre konkrete eksempler eller beløb, så man kan få en idé om, hvad man realistisk kan have til rådighed hver måned. Er det virkelig “det klogeste” at få børn på SU, som man nogle gange hører, eller har I oplevet udfordringer? Alle praktiske tips og erfaringer omkring økonomi på studie med små børn vil være super hjælpsomme!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Som mor får du 12 ekstra SU-klip. 

Mor og far får et tillæg til SU'en. 

Der er nedsat pris på pasningsordninger. Jeg kan ikke huske det præcist, men vi betalte omkring 200kr/måned for en vuggestueplads, da vi begge havde lavet indkomst (SU). 

Vi blev nød til at tage et lille SU-lån i en periode. Mener vi lånte 1000kr/måned, for at økonomien hang sammen. 

Forbrug skal selvfølgelig reduceres. Det kan lade sig gøre, men kommer nok an på hvordan I lever nu? Om det er realistisk for jer at bo på en sten i nogle år. 

Det behøver bestemt ikke være dyrt at få et barn/have en baby. Mange ting kan skaffes gratis eller i hvertfald brugt. Så hvis I kan se jer selv på det brugte marked mht udstyr, tøj og sko, så er det et godt udgangspunkt. 

I kan Google jer til mange oplysninger i forhold til SU-tillæg fx eller boligstøtte. 

Herhjemme fil vi første barn mens vi begge var på SU. Andet barn havde vi én på SU og tredje barn var vi begge færdiguddannede, så vi har prøvet lidt forskelligt. Det kan mindst svare sig at være én på SU og én på løn. 

Tror mest det handler om jeres mindset i forhold til levestandard og dermed økonomi. 

At have et lille barn under uddannelsen er både på godt og ondt. Det er fleksibelt i forhold til barn syg og korte institution-dage. Men det kan også være udfordrende at få læst op, hvis baby er syg over en længere periode. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.