Dtb skriver:
Hej, vores datter, som blev født her i starten af april, er i udredning for det vi har fået at vide er er portvinsmærke. Det ligner akkurat det, som din datter har/havde, og udviklede sig også først i ugerne efter fødslen. Vi håber, at det måske kun er et jordbærmærke ligesom de fandt ud af med din datter. Har du evt lyst til at dele dine erfaringer og viden om, hvordan lægerne kom frem til diagnosen? Kh. en småbekymret mor :-)
Hej,
Jeg har først set dit opslag nu, men jeg vil meget gerne svare.
Da min datter blev født havde hun kun en lille "hudafskabning" i ansigtet. Hun er født ved kejsersnit og vi tænkte først, at det skyldes, at de måtte tage hårdt fat, for at få hende ud.
Efter en uges tid kunne vi se en bleg, lyserød aftegning i ansigtet, svarende til mærket. Det voksede meget hurtigt, blev mørkere og bredte sig også til hovedbunden/nakken. Da hun var 3 uger gammel tog jeg til egen læge, som sagde, at det var et modermærke. Vi fik en henvisning til en hudlæge. Pga. lang ventetid fandt vi selv en privat hudlæge og kom til 3 dage senere. Han mente, at det var et portvinsmærke. Han henviste os til Gentofte Hospitals hudklinik (de kunne ikke hjælpe). Vi var også hos en klinisk fotograf, som tog vores datter op på konference. Her var der en overlæge fra Rigshospitalet, der så hende og vi blev ca. 4 uger efter indkaldt til undersøgelse, på afdeling 5002, på Rigshospitalet. De mente og mener stadig, at det er et infantilt hæmangiom/jordbærmærke. Mest af alt baseret på, at det ikke var til stede ved fødslen, men udviklede sig ekstremt hurtigt over bare få uger. De mente at hun skulle have medicin, for at mindske mærket. Særligt fordi det var/er så stort og sidder omkring øjet og øret. Vi går derfor til kontrol på afdelingen - i starten hver 14. dag, nu ca. hver 6. måned.vi går også hos øjenlægerne derinde.
Vi går også til fysioterapi, da hun motorisk er langt bagud. Om det skyldes mærket ved vi ikke med sikkerhed.
Da hun var 8 måneder blev hendes hjerne scannet, da de mistænker noget der hedder PHACE syndrom. De kunne se en lille ændring, som de ikke ved, om har betydning. Hun skal muligvis scannes igen omkring 2 år. Hun er 19 måneder nu.
Hun ser nu sådan ud.
Du er velkommen til at skrive igen