Jeg lever i en sammenbragt familie med min mands søn på 8 år og vores eget fælles barn på 6 mdr. Jeg har alle dage været meget uenig i min mands måde at opdrage på - eller rettere mangel på samme. Han sætter stortset ingen grænser for sin søn, som i forvejen kæmper med et meget stort temperament, som han ofte mange gange dagligt har svært ved at styre. Skældsord, råben, skrigen og smækkede døre ved de mindste ting man beder bonus om, er hverdag hos os. Han kan finde på at tegne på gulvet med tus uden en konsekvens og lignende. Dårlige manerer ved bordet, skærm hver gang noget bliver det mindste besværligt, dvs meget! daglig skærm etc. Min mand evner ikke at holde det mindste ved et ‘nej’, så alt er meget uden konsekvenser. Alt dette kunne jeg skrive en bog om! Så jeg forsøger at gøre det kort. Det skal siges at vi har talt med familieterapeuter før, men uden at det har hjulpet, da mig og min mand ofte har haft diskussioner, uenigheder og skænderier omkring emnet opdragelse. Jeg har lidt opgivet at tale om det længere, da min mands faste holdning er, at han gør det rigtige med hans måde. Som er utroligt inkonsekvent og præget af konfliktskyhed, hvilket er en farlig cocktail i kombination med sønnikes store temperament og grænsesøgende adfærd…
Sagen er, at jeg ikke ønsker at vores fælles søn skal opdrages som sin storebror, når den tid kommer…. og jeg har på en måde accepteret at så må jeg blot blive den ‘strenge’ forælder af os to, hvis man kan kalde det det. Jeg ønsker at opdrage med uendelig meget kærlighed, omsorg, faste rammer og grænser, når det er nødvendigt. Jeg ser mig slet ikke som streng, eller at man skal tage alle kampe med ens børn. Og jeg ved selvfølgelig at alle børn får nedsmeltninger og kan være uretfærdige etc...
MEN jeg frygter at det bliver en meget todelt opdragelse i hjemmet - andre som har stået i samme situation, og hvor det på en måde måske har løst sig selv? Eller kan det overhovedet lade sig gøre at opdrage det ene barn med gode manerer og gode værdier, mens der er stor mangel hos det andet barn? Jeg ved godt at løsningen er, at min mand kommer på banen, men jeg må indse at det ikke er muligt at få ham til. Han bliver utrolig defensiv og afvisende, når jeg roligt forsøger at bringe emnet grænser og opdragelse på banen. Bonus er forresten i en 7/7 ordning.
( Jeg vil gerne frabede kommentarer om, om det nu er det rigtige at mig og min mand er sammen - eller om bonussønnens adfærd mon skyldes om jeg ikke involverer mig nok i hans liv etc. Det gør jeg, skal det siges. Og bonus har altid haft denne manglende opdragelse og voldsomt temperament, også før jeg blev en del af familien )
Anmeld
Citér