Vugge stue vs. Dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.531 visninger
16 svar
8 synes godt om
20. marts 2024

Laerke2024

Hvad er jeres fortrukne? Min datter har nu været i gang med indkøring i vugge stue i 3 uger og er der kun fra kl 730-1130 og bliver alligevel ringet hjem idag kl 1030 fordi hub er “pylret” mine andre børn har gået i dagpleje og der har vi Max brugt 1 uge på indkøring ca. og der blev man ikke ringer hjem når de var pylret det var bare en info man fik når man hentet dem. 
vi valgte vuggestue fordi det har et godt rygte og tænkte det skulle prøves men min mave fornemmelse er så dårlig omkring det. Alt for mange små på sådan en stue med for lidt hænder mega meget støj og uro også . Og synes ærlig talt ikke rigtig der er styr på det.  Tager det mon bare tid at blive kørt ind i en. Vugge stue bør jeg give det tid eller skal man lytte til ens mavefornemmelse og komme over til en dagpleje i stedet ?

alle erfaringer kan jeg bruge lige nu 

hilsen den fortvivlet mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2024

HilliHallo

Tal med pædagogerne på stuen omkring dine tanker. Og rykker det ikke noget, så lyt til din mavefornemmelse. 

Vi har haft tre børn igennem vuggestue og jeg vil personligt anbefale vuggestue. To af børnene var hurtigt kørt ind. Den tredje tog længere tid. Det afhang mere af barnets personlighed og ikke at det var en vuggestue. 

Den vuggestue vi bruger er der "masser" af hænder. De er i spidstimerne (ca fra 9-13) 4 voksne til 12 børn. Dvs 3 børn pr voksen. En dagplejer har ofte 4 børn. Der er ro på stuen og børnene tuller rundt og nyder livet. Ingen klager herfra. 

Men mit råd; altid gå i dialog med stuen. Nogen gange tager det bare tid. Og bliver du ved med at have en dårlig mavefornemmelse, så skift. 

Anmeld Citér

20. marts 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vores to startede i dagpleje, men vi fortryder det SÅ meget.. Vores ældste blev ringet hjem konstant (dagplejemor vidste, at jeg gik hjemme med depression og belastningsreaktion), og hun havde ALDRIG den samme gæstedagpleje i Odense.. Da vi så flyttede, og hun fortsatte i en anden dagpleje, blev der stillet mega høje krav til hende, og hun blev stemplet som værende bagud, fordi hun ikke ville snakke eller lege med de andre derhenne.. Hun snakkede flydende derhjemme og legede fint med sine fætre..

Da hun så startede i børnehave, så ændrede hun sig helt vildt, og snakker pludselig med alle, leger med alle og stortrives, fordi pædagogerne gav hende tid til at være sig selv og stillede ikke høje krav til hende.. 

Den yngste startede i dagpleje, men mistrives der også.. Dagplejemor var ligeglad med ham, lod ham gå med lort i bleen fordi hun vidste, at vi snart hentede.. Hun stillede ham klar til "afhentning" i barnevognen langt væk fra hende og de andre, så han ikke kunne se dem og var mega utryg, og ja hun tog sig slet ikke rigtigt af ham.. Han var der i 3 mdr., og så fik vi en plads i vuggestue i samme institution, som storesøster går i.. Og han stortrives.. Det tog lang tid med indkøringen, og før han var helt tryg, men efter 3 mdr. i dagpleje var han stadig ikke tryg - det tog ca. 1,5-2 mdr. I vuggestue.. Og nu vil han ikke starte i børnehave, for han vil ikke væk fra vuggestuen .. 

Så vi fortryder vores valg af dagpleje, selvom vi undersøgte dem først.. Men det kommer måske an på, hvilken dagpleje vs. hvilken vuggestue, man har 

Anmeld Citér

20. marts 2024

libramarie12

Profilbillede for libramarie12
HilliHallo skriver:

Tal med pædagogerne på stuen omkring dine tanker. Og rykker det ikke noget, så lyt til din mavefornemmelse. 

Vi har haft tre børn igennem vuggestue og jeg vil personligt anbefale vuggestue. To af børnene var hurtigt kørt ind. Den tredje tog længere tid. Det afhang mere af barnets personlighed og ikke at det var en vuggestue. 

Den vuggestue vi bruger er der "masser" af hænder. De er i spidstimerne (ca fra 9-13) 4 voksne til 12 børn. Dvs 3 børn pr voksen. En dagplejer har ofte 4 børn. Der er ro på stuen og børnene tuller rundt og nyder livet. Ingen klager herfra. 

Men mit råd; altid gå i dialog med stuen. Nogen gange tager det bare tid. Og bliver du ved med at have en dårlig mavefornemmelse, så skift. 

Jeg har arbejdet i vuggestuen som pædagog. Og er i børnehave nu 

En vuggestue til 26 børn og 5 pædagoger og 2 medhjælper. 

Efter kl. 13.30 så går det ned af med voksne og der er presset fra kl. 7.30 til 9.30 det er her den sidste møder ind. 

Oftest er man 2 voksne til kl. 8 lige meget om der er 4 børn eller 20. 

1. 6.15 åbener

1. 7.15 en person mere 

2 merer møder ind kl. 8 

1 mere kl. 8.30 eller 9.15 

1 Oftestden person der skal lukke møder 9.15 eller 9.30 

Også efter kl. 14.30 eller 15.30 er der kun 3 voksne til om der er 4 børn eller 45 tilbage. Der vil kun være 3 tilbage. 

(Sådan er det også i børnehaver) 

Med mindre stedet er større end 45 børn. 

Mine børn har været i dagpleje og alle de pædagoger jeg kender vælger dp. Og vi arbejder indefor området. 

Anmeld Citér

20. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

3 uger er ingen tid, og selvom det er gået let i dagplejen er der jo meget forskel på børn

Anmeld Citér

20. marts 2024

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Her er en mere pædagogisk tilgang til de råd, du giver til forældre, når de starter deres barn i vuggestue eller børnehave:

1. **Positiv samtale om stedet:**

- Fortæl dit barn positivt om stedet, så de ser frem til at være der. Sig f.eks.: "I dag skal du lege og være sammen med [navn på voksne eller andre børn]. Jeg glæder mig til at høre, hvem du har leget med, når jeg henter dig."

2. **Kommunikation ved aflevering:**

- Når dit barn har svært ved afleveringen, kan du kort tale med den voksne, der tager imod. Dette viser dit barn, at du stoler på den voksne og finder dem trygge.

3. **Kort afleveringstid:**

- Afleveringsvinduet er kun 5 minutter. Det er vigtigt at holde det kort og roligt for at lette overgangen for dit barn.

4. **Tegn på klarhed:**

- Små tegn på, at dit barn er klar, kan være, når de kigger derover eller beder om hjælp fra en pædagog.

5. **Håndtering af lang afleveringstid:**

- Hvis afleveringen trækker ud, så husk, at hvis dit barn er ked af det i ca. 5 minutter, vil det tage ca. 10 minutter at komme sig. Hvis det varer længere end 30 minutter, kan dit barn være meget nedtrykt resten af dagen.

6. **Tryghedsobjekter:**

- Sørg for, at dit barn har noget trygt med sig, f.eks. en bamse, sut eller en dyne, som de kan sove med. Dette kan give dem ekstra tryghed i løbet af dagen.

Det handler om at skabe en positiv overgangsoplevelse for dit barn ved at kommunikere tydeligt, støtte dem under afleveringen og give dem tryghedsobjekter, der kan hjælpe dem med at føle sig mere hjemme.

Anmeld Citér

20. marts 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
libramarie12 skriver:

Efter kl. 13.30 så går det ned af med voksne og der er presset fra kl. 7.30 til 9.30 det er her den sidste møder ind. 

1. 6.15 åbener

1. 7.15 en person mere 

2 merer møder ind kl. 8 

Også efter kl. 14.30 eller 15.30 er der kun 3 voksne til om der er 4 børn eller 45 tilbage. Der vil kun være 3 tilbage. 

Mine børn har været i dagpleje og alle de pædagoger jeg kender vælger dp. Og vi arbejder indefor området. 

Vi er i hvert fald 4 mødt ind til kl 8 hos os. (Vuggestue med 24 børn) Og de sidste to kommer henholdsvis 8:30 og kl 9.

Vi er 4 om eftermiddagen, den første går kl 15, næste 15:15, næste 15:45 og sidste mand lukker.

Så det lyder som meget dårlig planlægning i din institution? Eller er i alle på 30 timer ellers kan det ikke gå op i mit hoved ?

Og jeg er pædagog, jeg ville aldrig vælge dagplejer, jeg ville dog heller aldrig vælge en stor vuggestue Kender i øvrigt heller ikke andre pædagoger som ville vælge dagplejere netop fordi det ofte er personer uden uddannelse og man står alene, hvilket gør at man på ingen måde har muligheden for at gå fra med et barn, det har man trods alt i vuggestue 

Mine egne børn går i vuggestue med 12 børn

Anmeld Citér

20. marts 2024

HilliHallo

libramarie12 skriver:

1. 6.15 åbener

1. 7.15 en person mere 

2 merer møder ind kl. 8 

Ærgerligt for dig og jeres unger. 

Sådan er det bare ikke der hvor vi er. 

De er 4 voksne kl 08 (til max 24 børn - alle 24 børn møder aldrig før 08. Der er altid børn der har fri, syg eller først kommer 09). 

Jeg har faktisk ikke styr på eftermiddagen. Vi henter altid 14.30 og der er der altid god bemanding og mulighed for, fortsat at dele børnene op i mindre grupper. 

Der er gode og dårlige vuggestuer. Og der er gode og dårlige dagplejere. Der kan ikke generaliseres. 

PS. De pædagoger jeg kender, har alle valgt vuggestue  

Uanset hvad, så skal barn og forældre trives i hverdagen. Glade forældre og glade børn = glade pædagoger

Anmeld Citér

20. marts 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Alle mine tre har taget et par dage om at blive kørt ind i vuggestue.

Jeg tror det handler meget om barnets personlighed. Jeg tror derfor ikke at det havde været så meget anderledes hvis I havde valgt dagpleje. Nogle børn er hurtige, nogle er langsomme. Og tre uger er nok ikke unormalt.

Jeg ville have en god dialog med pædagogerne om hvordan I kommer videre. Det er helt sikkert ikke første gang de prøver det. 

Jeg har været rigtig glad for vuggestue, men jeg har også haft tre bullerbasser der elsker når der sker en masse. Hvis de havde været mere forsigtige, havde dagpleje sikkert passet bedre. Jeg er glad for at der altid er kendte voksne selv ved sygdom, og man ikke skal ud i gæstepleje. Og så er det bare så nemt når de skal videre i børnehave hvis det er en integreret institution. 

Men stol på din mavefornemmelse. Man skal være tryg ved det sted man afleverer sine børn. Men igen, jeg tror ikke indkøringen bliver nemmere hvis I vælger en dagpleje.

Anmeld Citér

20. marts 2024

Tip!

Jeg er pædagog - og min søn går i en fantastisk vuggestue  

Det handler om kemi.. Og så skal du være åben og ærlig om det du oplever, ellers kan ingen lave noget om. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.