Jeg flyttede hjemmefra som 15 årig og klarede den med et butiksjob.
som 17 årig blev jeg gravid og fik min søn, hans far var på det tidspunkt 20 hvilket økonomisk set gjorde det nemmere.
Vi havde en 1 værls lejlighed og levede efter graviditeten af hans fars indtægt da jeg ikke havde job under graviditet/barsel. Da jeg fyldte 18 år søgte jeg kontanthjælp - og da barslen var slut hjalp jobcentret mig i uddannelse hvor jeg så kom på su.
Det er hårdt og kræver meget når man er ung at skabe så faste rammer og rutiner at et barn trives. Men man kan godt! Min søn er stor nu (teenager) og lever og trives i bedste velgående stadig selvom han synes mor her kan være ret nederen.
Man vokser med opgaven! Så forventningsafstem sammen, hvad skal i have styr på?
1 eller 2 værls?
hvad med indtægter? Lig et budget.
hvordan skal jeres hverdag være? Hvem laver aftensmad? Hvad tid spiser i?
hvad med møbler?
hvem skal handle?
hvad er jeres planer ifht uddannelse? Hvordan ser økonomien ud under uddannelse? Er der mulighed for et studiejob ved siden af? Hvor vil i bo? Sørg for der er offentlige transport muligheder så i kan komme rundt, fx også hvis jeres barn skal til vagtlæge en aften, men også bare ifht institution når barnet starter i dagpleje/vuggestue hvem henter/afleverer? Er det muligt at komme fra hjem, til pasning, til job/uddannelse og hente igen inden for rimlig tid? Kan det hænge sammen?
begynd at samle møbler/spare sammen, sørg for hele tiden at afstemme sammen.
Dit barns far kunne eventuelt flytte hjem hos dig til i har styr på alt ifht økonomi og bolig måske? Snak med dine forældre om det kunne være en mulighed. Fortæl hvorfor det er vigtigt for dig og dit barn.
Derudover BRUG DIN SUNDHEDSPLEJERSKE!
hun kan hjælpe dig enormt meget og vil dig og barnet det bedste. Min sundhedsplejerske var fantastisk at sparre med og vende tingene med. Hun gjorde en enorm forskel for vores liv.
Og mit vigtigste råd: dit barn er vigtigere end ALT og ALLE andre. Er du i tvivl om du gør det for dig selv eller dit barn så mærk efter. Alt vi gør som forældre går tilbage til barnet. Hvis du altid sætter dit barns interesser/bedste før alt andet så skal det nok gå.
Anmeld
Citér