Meget lydt i boligen!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.544 visninger
13 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. december 2023

Anonym trådstarter

Hej. 
Vi har boet et par måneder i vores nye lejlighed, vi har ventet længe på den rette med en god størrelse til vores familie og er vilde med lejligheden! 
Vi fik den fremvist inden vi takkede ja, og spurgte netop til om man hørte til naboer mm. Og det blev der sagt nej til. 
Men ja… Vi kan høre vores overbo tisse.. som i bogstaveligtalt kan jeg ligge i sengen i soveværelset og høre tisstrålen i kummen! Jeg kan høre om de vasker hænder og hvor længe, jeg kan høre dem gå, når de vasker tøj lyder det som den står og centrifugere i stuen, kan høre dem snakke og alt.. 

Man vænner sig lidt til det men synes det kan være grænseoverskridende at høre min overbo have sex eller ja, høre dem tisse… og tænker også at når jeg kan høre dem, kan de vel også høre os? Og vores underbo kan vel høre lige så meget fra os? Synes det er lidt vildt.. 

Er der virkelig ingen regler om lydisolation i byggeri? 

nogen der ved noget om det? Eller har en ide til hvordan vi eventuelt selv kan lydisolere en smule, det er leje bolig så større bygge projekter er ikke muligt..  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2023

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej. 
Vi har boet et par måneder i vores nye lejlighed, vi har ventet længe på den rette med en god størrelse til vores familie og er vilde med lejligheden! 
Vi fik den fremvist inden vi takkede ja, og spurgte netop til om man hørte til naboer mm. Og det blev der sagt nej til. 
Men ja… Vi kan høre vores overbo tisse.. som i bogstaveligtalt kan jeg ligge i sengen i soveværelset og høre tisstrålen i kummen! Jeg kan høre om de vasker hænder og hvor længe, jeg kan høre dem gå, når de vasker tøj lyder det som den står og centrifugere i stuen, kan høre dem snakke og alt.. 

Man vænner sig lidt til det men synes det kan være grænseoverskridende at høre min overbo have sex eller ja, høre dem tisse… og tænker også at når jeg kan høre dem, kan de vel også høre os? Og vores underbo kan vel høre lige så meget fra os? Synes det er lidt vildt.. 

Er der virkelig ingen regler om lydisolation i byggeri? 

nogen der ved noget om det? Eller har en ide til hvordan vi eventuelt selv kan lydisolere en smule, det er leje bolig så større bygge projekter er ikke muligt..  

Jeg har boet i 5 lejligheder i løbet af de sidste 10 år, og har i den alle sammen kunne høre naboer. Har alle steder kunne høre overboer tisse, trække ud, vaske hænder, være i bad osv.

Når man bor tæt kan man høre hinanden.

Anmeld Citér

9. december 2023

Tip!

Jeg bor i nybyg - dog kun med en nabo, og jeg kan kun høre hvis de virkelig banker med noget eller lukker fordøren. 
så det er ikke sådan alle steder. 

Anmeld Citér

9. december 2023

Anonym trådstarter

Jeg bor i nybyg - dog kun med en nabo, og jeg kan kun høre hvis de virkelig banker med noget eller lukker fordøren. 
så det er ikke sådan alle steder. 

Har både boet i nybyg og ældre bebyggelse før det her, og har aldrig oplevet det i den grad her heller. 
Lyder jo næsten som om der står en ved siden af min seng og tisser  

selvfølgelig har man kunne høre naboer/over- og underboer hvis de har banket, holdt fest eller lign som du også siger. Men synes det her er ekstremt.. 

Anmeld Citér

9. december 2023

Anonym trådstarter

MamaGulloev skriver:

Jeg har boet i 5 lejligheder i løbet af de sidste 10 år, og har i den alle sammen kunne høre naboer. Har alle steder kunne høre overboer tisse, trække ud, vaske hænder, være i bad osv.

Når man bor tæt kan man høre hinanden.

En ting er at høre hinanden synes jeg, det genere mig ikke.. men der er grænser for hvad jeg har lyst til at høre/hvor meget.. er bestemt ikke sart, overboen har 4 børn der løber rundt osv, og det rør mig ikke, de kan hoppe, banke, råbe, skrige og have det sjovt alt de vil. 
men at kunne høre naboen tisse som står de ved siden af ens seng så er det meget synes jeg.. 

og så er der jo også det at vi har en lille + en lille på vej, så får det da også lidt skidt ved natteskrigeri mm at de skal høre på os/vækkes.. de har intet nævnt overhovedet! Men synes da også det er synd for dem.. selvom det er som det er og man jo selvfølgelig gør hvad man kan og ikke kan gøre fra eller til.. tænker bare det ville være rart at kunne ihvertfald slippe for tisse lyde og sådan… få lydisoleret så man også har privatliv? 
tænkte der måske var nogen regler omkring decibel i lyd mellem boligerne eller noget… 

Anmeld Citér

10. december 2023

Cerenia

Sådan er det desværre mange steder. Jeg bor i en gammel kbh lejlighed og kan høre min overbo skide,hoste, pudse næse, ringe og bestille pizza og endda snorke.
jeg kan høre han tisser når jeg ligger i min seng.
Han kan sikkert også høre mig. 
jeg kender efterhånden alle hans rutiner ��
jeg har købt nogle dyre ørepropper og accepteret at sådan er det  

jeg bor i lejebolig så kan ikke gøre så meget. Jeg tror det er en ting man må tage med især i ældre bygninger. Nyere er mere isolerede. 
der er ingen regler for decibel eller hvor meget du kan høre. 
jeg synes selv jeg har vænnet mig til det og det er blevet mere baggrundsstøj nu  

Ellers lytter jeg også tit til musik igennem hørebøffer, hvis han fx har gæster eller jeg ikke lige orker at høre på støj. 

Jeg griner bare lidt af det nu. What else can you do 

Anmeld Citér

10. december 2023

Anonym trådstarter

Cerenia skriver:

Sådan er det desværre mange steder. Jeg bor i en gammel kbh lejlighed og kan høre min overbo skide,hoste, pudse næse, ringe og bestille pizza og endda snorke.
jeg kan høre han tisser når jeg ligger i min seng.
Han kan sikkert også høre mig. 
jeg kender efterhånden alle hans rutiner ��
jeg har købt nogle dyre ørepropper og accepteret at sådan er det  

jeg bor i lejebolig så kan ikke gøre så meget. Jeg tror det er en ting man må tage med især i ældre bygninger. Nyere er mere isolerede. 
der er ingen regler for decibel eller hvor meget du kan høre. 
jeg synes selv jeg har vænnet mig til det og det er blevet mere baggrundsstøj nu  

Ellers lytter jeg også tit til musik igennem hørebøffer, hvis han fx har gæster eller jeg ikke lige orker at høre på støj. 

Jeg griner bare lidt af det nu. What else can you do 

Sandt.. byggeriet her er 50 år gammelt, har boet i ældre boliger end det med mindre støj, men er jo selvfølgelig også konstruktionen.. 

har vænnet mig til det meste, er helt mærkeligt hvis de ikke er hjemme og går rundt men lige det med toilet besøg, sex osv kunne jeg godt undvære måske om et års tid jeg slet ikke bemærker det mere

Anmeld Citér

10. december 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg vil også sige at det er del af det at bo i lejlighed, man kan høre (sin overbo især) eller naboer ret så tydeligt. 

Behøver jeg siger derfor jeg aldrig skal bo i lejlighed

Anmeld Citér

10. december 2023

Anonym

Jeg har også boet til leje i både nyt og gammelt og jeg har virkelig også lyttet til alt fra sex, skænderier til nærmest en myre der kravlede på gulvet Men ja, mine overbo/underbo/nabo har 100% også hørt mig gøre/lave diverse ting. Men selvom jeg tog hensyn var det umuligt ikke at komme til at larme, bare lidt i hvert fald. Så tror bare det er vilkårene når man bor i lejlighed. Jeg var virkelig glad da vi flyttede i hus. Det var virkelig skønt ikke at skulle tage de samme hensyn og jeg følte mig mere fri

Anmeld Citér

11. december 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

En ting er at høre hinanden synes jeg, det genere mig ikke.. men der er grænser for hvad jeg har lyst til at høre/hvor meget.. er bestemt ikke sart, overboen har 4 børn der løber rundt osv, og det rør mig ikke, de kan hoppe, banke, råbe, skrige og have det sjovt alt de vil. 
men at kunne høre naboen tisse som står de ved siden af ens seng så er det meget synes jeg.. 

og så er der jo også det at vi har en lille + en lille på vej, så får det da også lidt skidt ved natteskrigeri mm at de skal høre på os/vækkes.. de har intet nævnt overhovedet! Men synes da også det er synd for dem.. selvom det er som det er og man jo selvfølgelig gør hvad man kan og ikke kan gøre fra eller til.. tænker bare det ville være rart at kunne ihvertfald slippe for tisse lyde og sådan… få lydisoleret så man også har privatliv? 
tænkte der måske var nogen regler omkring decibel i lyd mellem boligerne eller noget… 

Jeg arbejder med byggeri der ér regler for decibel imellem boliger, både trinlyd og luftlyd. Men. De gælder kun når du bygger nyt eller renoverer. Dvs din udlejer har kun pligt til at efterleve nutiden bygningsreglement ift decibel i vandret skel, hvis han renoverer selve etage adskillelsen.

før i tiden var der ingen regler for det, derfor er gamle bygninger super lydte. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.