Jeg føler mig som en dårlig mor ved putte tid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2023

nemisis

Profilbillede for nemisis

Har du prøvet vasketøjs metoden. Den går up på at du samler en ordentlig stabel vasketøj som skal lægges sammen. Når du har kørt det gode putteritual igennem som du vælger, så siger du godnat og fortæller at du står i døråbningen og ordner vasketøj. Du skal stå så de kan se dig, og hvis du kan se lavt tv eller nynne lidt imens så de også kan høre dig, så giver det en sikkerhed om at du ikke er gået fra dem, men du er stadig kedelig og utilgængelig. Og så kan du tysse på dem i et stille toneleje hvis de bumler lidt rundt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2023

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Det er enormt svært at finde et putteritual der bare spiller, og hvad der virker for ét barn virker måske ikke for et andet. 
min store sov med mig til han var 4, og først der var han klar til at sove i sin egen seng på eget værelse.. han blev puttet med en lille godnat historie, og en godnat sang og så kys godnat og jeg gik ud, hvergang han så rejste sig eller lign gik jeg ind og puttede igen, sagde godnat og gik. Det fungerede for ham og han var aldrig ked eller noget. 
min datter kan slet ikke at jeg går, tilgengæld har vi samsovet til hun fyldte 1 år, så kom hun i egen seng i samme rum, og et par måneder efter i eget værelse også. Hun får kys og kram, i seng og så holder vi i hånden til hun sover (tager 10-15 min). Hvis jeg rejser mig og går ud før hun sover bliver hun dybt ulykkelig og så kan jeg sidde resten af aftenen og trøste og vugge.. 

jeg personligt vil ikke gøre noget som gør mine børn skal være kede af det ved sengetid. Kan godt forstå det er utroligt hårdt og udmattende, og man vil jo også gerne have lidt fra hånden inden man selv skal i seng.. 

jeg har læst rigtig meget om søvnassociationer, det kunne måske være en mulighed du dykker lidt ned i det, og så mærker efter hvad du føler er rigtigt for dine børn husk forandringer tager tid! 

ifht din tanke med at gå efter 30 min, ville jeg nok istedet gøre således: 

putte, godnathistorie/sang, sige godnat, og så sige fx jeg henter lige vasketøjet, og så hente det og sidde og folde det sammen. Så sige jeg ligger lige tøjet på plads så kommer jeg, og så gøre det. Så de så at du laver noget kedeligt men du kommer igen. Mener de kalder det “stryge tøj metoden”.. hvor man går lidt til og fra mens de ligger, men samtidig viser man ikke bare venter på de sover men rent faktisk laver noget super kedeligt. Måske den kunne være noget for dig? Ville ihvertfald være min tanke.. istedet for at sætte tid på for så vil der jo være en forventning om de skal sove der.. og de fleste er faktisk 20-45 minutter om at falde til ro. Håber du finder den metode der er helt rigtig for dig og ungerne

Anmeld Citér

25. september 2023

Anonym

Børn er forskellige og har forskellige behov. Hvad der virker i den ene familie, virker ikke i den anden. Du skal finde en måde hvor du er tro overfor dig selv, men også for dine børn.

hvis du går efter 30 min. Vil du så blive liggende? Kan du så slappe af? 
jeg personligt(og jeg er også alene), gør alt klar lige efter børnehave madpakker mm. Vi spiser 16:30 og så kl 18 er det godnat. Så putter jeg med ungerne og bruger den tid på nærvær indtil de sover. Det kan være 15 minutter eller en time. Men sagen er at når de sover som senest er kl 19:30 så har jeg aften for mig selv og alt det praktiske er ordnet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.