Nye ejendomsvurderinger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja - vores er steget med omkring 50% og selvom vi bor i et nyt attraktivt område så tror jeg ikke vi ville kunne sælge til den nye offentlige vurdering Det virker helt skørt. Husene omkring os har alle en lavere vurdering selvom de er sammenlignelige mht størrelse, alder og placering. 

Vores hus og grund er magen til naboens. Og naboens er vurderet til 300.000 kr. mindre. Så det fatter jeg ikke noget som helst af. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vores samlede beskatningsgrundlag er steget over 700% .. primært er det grunden som er steget fra 162.000 til 1,2 millioner som jeg har forstået det ville det koste os 3000 mere om måneden, HVIS man skal beskattes som nu  men det kommer ikke til at ske.

Dels så skal man kun betale skat af 80% af de fastsatte værdier og dels så nedsættes skattesatsen. Dvs før skulle vi betale 21,7 promille i grundskyld. Det bliver til 12,8 promille. Og ejendomsværdien beskattes pt med 0,94% men nedsættes til 0,55%

Når man regner det ud efter de regulerede satser og med 20% rabat stiger vi kun ca 650 kr om måneden.

Men fordi vi har ejet huset før 2024 kommer vi til at få en skatterabat. Dvs at de 650kr vi egentlig skal betale mere, bliver trukket fra og det bliver en livslang rabat. Så det er først hvis en ny vurdering om 2 eller 4 år (eller hvornår det er) er større at vi skal til at "følge med" og have penge op ad lommen. Dem kan man så vælge at indefryse som et lån mod renter og først betale den dag man flytter.

Men der skal man tænke sig godt om, for det bliver en dy fornøjelse at låne 659kr af stadøten hver måned mod f.eks. 5% i rente hhis man gør det i 20 år.. så vi kommer til at betale løbende 

Jeg forstår så ikke helt hvad der sker med den skat vi har betalt for lidt fra 2020 til 2023. Om den bare forsvinder elller vi skal betale den.. og hvordan den beregnes i det hele taget. Men det er vist også fordi der ikke ligger en 2020 vurdering klar, som vel egentlig er den man skal betale skat af i de tre år.. den foreløbige vurdering der er kommet nu, fortæller jo kun noget om hvad vi beskattes af i 2024

Ja det bliver dyrt at låne de penge. Så det er jo ikke fordel at gøre det.
650 kr om måneden er jo også en del penge man skal betale ekstra uden at man får noget for det. Man får vel også det mindre for sit hus når det engang skal sælges. Fordi der er en ekstra udgift på det på 650 kr om måneden 

Anmeld Citér

13. september 2023

Anonym

Anonym skriver:

Ja det bliver dyrt at låne de penge. Så det er jo ikke fordel at gøre det.
650 kr om måneden er jo også en del penge man skal betale ekstra uden at man får noget for det. Man får vel også det mindre for sit hus når det engang skal sælges. Fordi der er en ekstra udgift på det på 650 kr om måneden 

Det er bestemt en god slat, og det giver slet ikke mening for os. Jeg tror vores vurdering er så høj fordi der teknisk set er jord nok til to matrikler, men  vi kan/må ikke udstykke. Men så er det jo godt at vi kan klage om 2 år, ikke og hvad sker der også for at man beskattes af grundens fulde potentiale??? Man beskattes altså af noget som ikke er/eksisterer. Selv HVIS vi måtte udstykke, skulle vi rive huset ned og placere det et andet sted for at der var plads til to huse. Det er så langt ude. 

Og hvis det er den pibe vi skal danse efter, så vil jeg også godt have betaling som ingeniør, fordi jeg havde et højt snit fra gymnasiet og dermed potentiale til at få et højtlønnet job.. ej vel? Den argumentation er jo så langt ude

Anmeld Citér

14. september 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er bestemt en god slat, og det giver slet ikke mening for os. Jeg tror vores vurdering er så høj fordi der teknisk set er jord nok til to matrikler, men  vi kan/må ikke udstykke. Men så er det jo godt at vi kan klage om 2 år, ikke og hvad sker der også for at man beskattes af grundens fulde potentiale??? Man beskattes altså af noget som ikke er/eksisterer. Selv HVIS vi måtte udstykke, skulle vi rive huset ned og placere det et andet sted for at der var plads til to huse. Det er så langt ude. 

Og hvis det er den pibe vi skal danse efter, så vil jeg også godt have betaling som ingeniør, fordi jeg havde et højt snit fra gymnasiet og dermed potentiale til at få et højtlønnet job.. ej vel? Den argumentation er jo så langt ude

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-09-13-eksperter-kommer-med-opraab-til-boligejere-med-skaeve-ejendomsvurderinger

de skriver at man allerede nu kan klage. 
så jeg tænker jeg lige skal have kigget på det i weekenden 

Anmeld Citér

14. september 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hej.

Er jeres ejendomsvurderinger også steget urimeligt meget ? 

hvordan er reglerne med at klage over dem ? 

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-09-13-eksperter-kommer-med-opraab-til-boligejere-med-skaeve-ejendomsvurderinger

ret relevant artikel 

Anmeld Citér

14. september 2023

Anonym

Skatterabatten er ikke en del af indefrysningsordningen. Skatterabatten er en permanent rabat, der udgør differencen mellem jeres beskatningsgrundlag på baggrund af skattestopsværdierne og hvad I skulle have betalt på baggrund af den foreløbige 2022 vurdering, der danner beskatningsgrundlag for 2024. Skatterabatten skal ikke indfries ved et eventuelt salg - ergo permanent. Derimod skal nye ejere af en ejendom, der overtages efter d. 31/12-23 beskattes på baggrund af de nye boligskatteregler. 

Indefrysningsordningen er noget helt andet. 

For de fleste er det typisk således, at den seneste offentlige ejendomsvurdering er udarbejdet i 2011 og i de følgende år er det en videreført vurdering heraf. Denne værdi udgør den ene af de 3 skattestopsværdier. 

Står man med en ejendom, der af vurderingsstyrelsen bestemmes mulig udstykning af grunden, og I som ejere er bekendt med eventuelle servitutter og/lokalplaner der begrænser eller udelukker muligheden for udstykning, da er det jeres ansvar at sikre jer at de er bekendt med denne. I modtager en deklarationsmeddelelse hvor der listet den række data Vurderingsstyrelsen anvender i udarbejdelsen af jeres endelige vurderinger. Det udløser en 4 uger lang indsigelsesperiode. Indsigelser er gratis og skal alene værdiforringe den samlede ejendomsvurdering med minimum 5% for at disse tages i betragtning. Hvorimod der i klageperioden er tale om minimum 20% værdiforringelse for chancen for medhold. 

Uanset hvad, skal ingen betale mere i ejendomsværdiskat i 2024. 

Anmeld Citér

15. september 2023

Anonym

Jeg er i tvivl om, hvordan vurderingerne skal forstås. De burde vel være en vurdering af, hvad en ejendom er værd og dermed, hvad den kan sælges for. 

Vi har lige købt vores hus for 4.025.000, men ejendommen er vurderet til 4.934.000 og grunden til 2.620.000. Det er jo helt hen i vejret, hvis de mener, at vores ejendom kan sælges til 7.6 mio, når den lige er handlet til en pris på 4 mio

Anmeld Citér

15. september 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er i tvivl om, hvordan vurderingerne skal forstås. De burde vel være en vurdering af, hvad en ejendom er værd og dermed, hvad den kan sælges for. 

Vi har lige købt vores hus for 4.025.000, men ejendommen er vurderet til 4.934.000 og grunden til 2.620.000. Det er jo helt hen i vejret, hvis de mener, at vores ejendom kan sælges til 7.6 mio, når den lige er handlet til en pris på 4 mio

Ejendomsværdien = værdien af ejendom OG grund. Så der er “kun” tale om en afvigelse på ca. 900.000 fra købsprisen. 

Anmeld Citér

15. september 2023

Anonym

Ejendomsværdien = værdien af ejendom OG grund. Så der er “kun” tale om en afvigelse på ca. 900.000 fra købsprisen. 

Ok det giver trods alt lidt bedre mening, selv om vurderingen stadig er alt for høj, da den reelle markedsværdi ligger på den pris vi har givet. Som markedet ser ud i vores område er priserne kun gået nedad siden vi købte huset.

Anmeld Citér

15. september 2023

Anonym

Min grundværdi er steget fra 275.000 til 1.200.000 jeg er grædefærdig, jeg vil aldrig kunne sælge denne her ejendom igen, hvis det ikke bliver ændret.

Jeg bor i en lille landsby, hvor alle ejendomme i mit nabolag har en vurdering på grunden mellem 175.000-300.000 kr. så jeg forstår det simpelhen ikke. Min grund er nu mere værd end min ejendom. Jeg har prøvet at ringe ind til vurderingsstyrelsen hele dagen, men jeg kom ikke igennem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.