At arbejde under 30 timer ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

536 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. september 2023

Anonym trådstarter

Er der ikke noget med at man helst ikke skal under 30 timer ? 

Vi er presset herhjemme med børn og en mand som altid arbejder, så jeg vil så gerne ned i tid. Pt mener min chef ikke at det kan lade sig gøre men håber der kommer en mulighed snarest i fremtiden. Jeg har sagt jeg gerne vil ned på 30 timer, men det er mest pga jeg mener der er et eller andet med når man kommer under 30 timer sker der noget med dagpenge rettigheder eller pension noget i den stil 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2023

Anonym

Anonym skriver:

Vi er presset herhjemme med børn og en mand som altid arbejder, så jeg vil så gerne ned i tid. Pt mener min chef ikke at det kan lade sig gøre men håber der kommer en mulighed snarest i fremtiden. Jeg har sagt jeg gerne vil ned på 30 timer, men det er mest pga jeg mener der er et eller andet med når man kommer under 30 timer sker der noget med dagpenge rettigheder eller pension noget i den stil 

Jo du får mindre i pension, hvis du går ned i tid. I det offentlige er pensionen en % del af din indtægt. Og falder din indtægt falder din indtægt også. Ved ikke noget om dagpenge.

Anmeld Citér

7. september 2023

Anonym

Dagpenge har vist kun noget med din indkomst at gøre. Et minimum beløb og ikke timer 

men ja, pension bliver lavere. Et problem hvis du tager tørnen med færre timer og dermed mindre pension, og så du en dag blir skilt, så har du en skidt pensionsopsparing. 

Anmeld Citér

7. september 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Dybest set så handler det om hvorvidt du forsætter med at være fuldtidsmedlem af din A-kasse - det bestemmer du selv.

Men din pensionsindbetaling vil falde, da du så vil tjene mindre. 

Anmeld Citér

7. september 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Dagpenge har vist kun noget med din indkomst at gøre. Et minimum beløb og ikke timer 

men ja, pension bliver lavere. Et problem hvis du tager tørnen med færre timer og dermed mindre pension, og så du en dag blir skilt, så har du en skidt pensionsopsparing. 

Ahr man får altså ikke skidt pensionsopsparing, af at have været på fx. 30 timer i få år - så skal man altså have været det stort set hele sit arbejdsliv. 

Anmeld Citér

7. september 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ring til din a-kasse. 
Hvis man er fuldtidsforsikret skal man have x antal timer registeret indenfor en given periode for at være berettiget dagpenge. og her kan det være problematisk hvis man går ned i tid i en længere tid. 

Anmeld Citér

7. september 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Du skal gøre to ting:

- Undersøg med A-kasse og pensionsselskab hvad konsekvensen er økonomisk, ved at arbejde mindre. Fx 30 timer.

- Aftal derefter med din mand, hvordan I fordeler de udgifter, det “koster dig” at gå ned i tid for den samlede families skyld. En oplagt mulighed er fx at han begynder at indbetale til din pension. 

Anmeld Citér

13. september 2023

williamwill009

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.