Hvordan håndterer i andre gamle traumer fra skoletiden?
Jeg havde en rigtig træls skoletid. Jeg vidste aldrig om jeg var "inde" eller "ude" altså den ene dag måtte jeg være med i lege og snakke og den næste dag kunne jeg blive ignoreret fuldstændig eller også kunne jeg være så "heldig" at blive drillet og slået. Det værste var dog at de voksne mente det var min skyld fordi jeg var "for sjov at drille".
Så når der har været konflikter har jeg lyttet til mit barn, støttet dem i det ikke er okay, hjulpet til at lære at sige fra og hente hjælp fra en voksen. Og samtidig prøver jeg ikke at overtage fuldstændig og fikse problemer osv for det tænker jeg ikke hjælper på den lange bane. Vi er heldigvis på en god skole hvor sådan noget bliver taget alvorligt og de guider børnene til at danne gode relationer. Og der har heller ikke været noget alvorligt, bare sådan almindelige børneting og hverdags-konflikter. Og egentlig går det for det meste godt. Jeg har fortalt klasselæreren ganske kort til forældresamtale at jeg ikke har en god skolegang at spejle mig i, så nogle gang får jeg spurgt om ting som andre vil tænke var normale og overflødige at tale om, men som jeg ikke aner er normalt. Men hun tog det fint og når jeg har spurgt til noget har hun været flink at fortælle om det er normalt for alderen eller noget der kan være problematisk og noget hun vil være obs på. Og det er jo ikke sådan at jeg render hende på dørene hele tiden.
Mit overordnede indtryk er at det går godt i skolen og at klassen fungerer uden klikedannelse osv
Men jeg mærker stadig ind imellem de der stik af usikkerhed og "åh nej gør jeg nu det rigtige" og nervøsiteten for at mit barn risikerer at blive valgt fra. For af erfaring er det så ufedt at blive fravalgt som to ud af 24. Lige nu har vi inviteret til fødselsdag hjemme i en weekend, for hele klassen. Der er sidste svardato i morgen og der er 4 der har taget tid til at melde tilbage, heraf to afbud. Og fair nok folk har andre planer. Men åh hvor bliver jeg usikker -er vi nu gode nok? Hvorfor svarer folk ikke -kan de ikke lide mit barn? Er de fuldstændig ligeglade med mit barn? Prøver de at overtale deres børn til at tage med fordi børnene ikke gider en "kedelig" fødselsdag i hjemmet? Venter de på en anden og federe mulighed dukker op så de kan melde fra med god samvittighed?
Det er normalen i klassen at der bliver inviteret i legeland eller andre "eksotiske" ting. Der har været to der har holdt hjemme, resten har været ud af huset. Det tog lang tid at forklare mit barn at det kan vi så ikke, fordi det bare er for dyrt for os. Og jeg HAR jo snakket med forældrene til de andre fødselsdage og de har selv sagt at de "snyder" og køber sig til fødselsdage ude fordi de ikke kan overskue eller har plads til en hel klasse hjemme. Så vi har jo nok alle den samme usikkerhed. Men mit indtryk er at vi alle gerne vil det gode børnefællesskab, så det er jo rart. Men ja jeg er så usikker lige nu og bange for at der kun kommer to til fødselsdag og vil mit barn så blive ked af det, skal man aflyse og finde en anden dag? Eller skal man lave det mere lege-aftale-agtigt?
Og min fornuft siger mig at folk sikkert bare har glemt at melde tilbage. Jeg har jo også selv været den der gav besked sidste svardag, fordi uøjeg bare havde tænkt jamen selvfølgelig kommer mit barn. Men shit hvor det trigger alt i mig og følelsen af at stå uden for et fællesskab.
Jeg har selvfølgelig ikke snakket om noget af det her med mit barn. Jeg er beget bevidst om at mine traumer ikke skal definere deres skoliv. Mit barn virker glad og upåvirket, men jeg ved ikke om det bare er en facade. For det har jeg set før i andre sammenhænge når det er enormt skuffet formår det at lade som ingenting. Og de første dage efter uddeling af invitationer var barnet meget aktiv opsøgende flere gange dagligt med lys og glæde i øjnene og "husk nu at fortælle mig om hvem der skriver de vil komme" og "har nogen skrevet endnu" og hver gang har jeg jo måtte sige nej eller "de husker nok at svare i weekenden" og andre vage ting
Jeg synes det er svært! Og jeg har også pms lige nu så jeg græder af absolut ingenting -det hjælper bestemt ikke på det..
Er der nogen der kan genkende sådanne følelser? Kunne være rart at vide at at man ikke er alene og måske også at ens barn godt kan få en bedre skolegang end man selv havde (mine forældre blev selv mobbet insin tid, så føler nogle gange det er håbløst at kæmpe imod) og er det normalt at man ikke svarer med det samme?