Min mor er 77 og har indtil nu været i rigtig god form både fysisk og mentalt. Jeg er selvfølgelig klar over, at hun ikke kan blive ved med at virke som en 60-årig, men jeg er simpelthen i tvivl om, hvad der er “normale” alderstegn rent mentalt og kognitivt, og hvad der måske kunne være bekymrende. Og efter en uge i sommerhus med hende har både jeg og mine børn studset over hendes adfærd.
Det mest påfaldende er, at hun ligesom ikke har noget filter. Hun blander sig i og kommenterer på alt. Førhen har hun altid været meget diskret og faktisk konfliktsky, men nu falder der bemærkninger om nærmest alt. Ikke sådan, at hun virker vred, snarere “emsig”. Og hun er slet ikke opmærksom på, at hun faktisk sårer og irriterer andre og skaber dårlig stemning.
Intellektuelt er hun ellers stadig skarp, læser meget, er godt orienteret om verdenssituationen osv., løser svære kryds og tværser osv. Det går lidt langsommere for hende at følge med, når vi diskuterer forskellige emner, især hvis der er flere i samtalen, men vi er også en familie, der taler meget og hurtigt, så det er forståeligt. Hun har været alene i mange år, og selvfølgelig er det sin sag at følge med, når man så er omgivet af mange mennesker.
Egentlig tvivler jeg på, der er tegn på demens, men den dér adfærdsændring bekymrer mig. Hun risikerer jo at støde andre fra sig eller at blive sat ud på et sidespor, fordi man ikke orker at tage hendes kommentarer alvorligt.
Er det normalt, at man bliver mere filterløs med alderen og glemmer sine “gode manerer”? Kan nogen genkende dette?
Måske er det relevant at nævne, at min mormor, som døde for to år siden, blev 100 år og først meget sent udviklede tydelige alderdomstegn, så egentlig har vi nok forventet, at min mor ikke ville blive “rigtigt” gammel foreløbig.
Anmeld
Citér