Nu bliver jeg sikkert upopulær. Men jeg synes det er en meget stereotyp opfattelse du har af piger og drenge. Synes det er lidt trist at du har en så negativ opfattelse af piger, særlig når du har en datter. At beskrive piger som pylrede og hysteriske og drenge som humoristiske og friske synes jeg er en mærkelig opfattelse af køn. Kan ikke lige gennemskue om du er mand eller kvinde, men uanset hvad synes jeg det er lidt trist du har den indstilling.
Jeg vil sige at jeg har både har mødt piger og drenge der friske og sjove, men også nogle der var stille og forsigtige og følsomme.
Så jeg vil sige at nu hvor du skal have en pige mere, så tror jeg at hvis det var mig, så ville jeg prøve at finde ud af hvorfor jeg havde den opfattelse af piger og drenge, og hvad jeg kunne gøre for at ændre det. For tænker da det helt sikkert vil præge den måde man behandler og opdrager sine børn på.
Synes du også din egen datter er anstrengende at være sammen med?
Jeg er helt enig med dig.
Til trådsstarter: Selvfølgelig kan man have visse drømme om, hvilket barn man får - derunder også køn. Men nu, hvor du har to børn i forvejen, så tænker jeg også, du har oplevet, at børn er dem de er - nogle er følsomme, nogle er vilde, nogle er humoristiske, nogle er mere tænksomme og alvorlige. Min erfaring - med egne og andres børn - er, at piger og drenge kommer i alle slags. Du får det barn du får, og det vil leve op til dine forestillinger på nogle måder og ikke leve op til dem på andre måder - og sådan er det. For mig at se er kønnet slet ikke specielt interessant i forhold til, hvilke andre egenskaber, det lille menneske indeholder. Måske kan du fokusere på det, i stedet for at have så stort fokus på, at barnet har det forkerte køn i forhold til dine drømme, så kan det være, det også kommer til at fylde mindre.
Og så tænker jeg ikke, man skal underkende, hvilken effekt det har på børn, at vi (formentligt) uudtalt forventer ‘vilde, sjove drenge’ og ‘hysteriske, pylrede piger’. Min pige er i hvert fald ikke hysterisk eller pylret - hun har vrede og ked-af-det følelser - hvilket hun har alt mulig lov til, og i mine øjne skal disse følelser ikke nedgøres af ord som ‘hysteri’ og ‘pylren’.