Min datters søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

470 visninger
9 svar
1 synes godt om
29. juli 2023

Anonym trådstarter

Min datter på 12 har bøvlet med søvn hele livet. Fra sekundet hun forlod livmoderen var hun bare ikke til at få til at sove. Nu om stunder sover hun godt, når først hun falder i søvn, men hun har været udfordret af indsovningsproblemer enormt længe.

Vi har været ved egen læge som rådgav med gængse søvnhygiejneråd, og som jeg ikke føler tog os alvorligt. Jeg havde lyst til at himle med øjnene, for som jeg sagde. Hun har aldrig kunne sove. Om så hun lagde skærmen fra sig kl. 16 om eftermiddagen, ville det intet ændre, men vi forsøgte alligevel uden held.

Pt. Er det særligt slemt. Klokken er omkring midnat, sågar efter, før hun sover. Hun ER træt. Hun kan gå og sige om eftermiddage, hun er søvnig. Vi har forsøgt alt muligt mindfulness osv. Jeg laver nogle kropslige øvelser med hende, som aktiverer det parasympatiske nervesystem og gør hende afslappet. Og det virker bestemt på den måde at hun bliver helt afslappet, gaber, træt, men hun kan ikke falde i søvn. 

Hun falder en anelse hurtigere i søvn, hvis hun sover i vores seng, men ikke meget. 

Derudover er hun også utilfreds med sin sengetid. Hun skal gøre sig sengeklar måske sådan 20.45, det tager et kvarter. Så må hun høre lydbog i en halv time. Hun synes sengetiden er for tidlig, især når nu hun ikke kan falde i søvn. Hun skal op kl 6 i hverdagene.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Én ting er de negative konsekvenser, det har for hende og hendes energiniveau, men det har også konsekvenser for os. Vi oplevelser som par aldrig at have et privatliv med hinanden om aftenen, fordi hun er lysvågen og er utryg hvis hendes dør er lukket, og hun har værelse ud til stuen. Så vi er nødt til at være afdæmpede og har intet sexliv.

En anden ting er, at jeg kan ikke få mig selv til at gå i seng, når jeg ved mit barn er helt vågen. Det betyder vi kommer for sent i seng. Jeg ville helst sek sove 21.30, jeg skal op kl 5. Jeg synes det er noget rigtig lort, at jeg først kan gå i seng fx 00-00.30, fordi hun er vågen.

Vi afventer udredning for ADD, så tænker det er en faktor. Men hvad fanden skal vi gøre??

Hilsen en træt mor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Øv, det lyder godt nol træls og hårdt.

Ved hun hvad der gør hun ikke kan falde i søvn?

Tankemylder, uro i kroppen, føler sig ikke længere træt og lign.?

Og så kan du jo være nødt til at gå i seng, så du ikke også er træt. Det hjælper ikke så meget, at I begge er trætte. Måske det også hjælper for hende, at hun ved du/I er gået i seng, så der sker ikke noget “sjovt” når hun sover.

Anmeld Citér

30. juli 2023

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
Anonym skriver:

Min datter på 12 har bøvlet med søvn hele livet. Fra sekundet hun forlod livmoderen var hun bare ikke til at få til at sove. Nu om stunder sover hun godt, når først hun falder i søvn, men hun har været udfordret af indsovningsproblemer enormt længe.

Vi har været ved egen læge som rådgav med gængse søvnhygiejneråd, og som jeg ikke føler tog os alvorligt. Jeg havde lyst til at himle med øjnene, for som jeg sagde. Hun har aldrig kunne sove. Om så hun lagde skærmen fra sig kl. 16 om eftermiddagen, ville det intet ændre, men vi forsøgte alligevel uden held.

Pt. Er det særligt slemt. Klokken er omkring midnat, sågar efter, før hun sover. Hun ER træt. Hun kan gå og sige om eftermiddage, hun er søvnig. Vi har forsøgt alt muligt mindfulness osv. Jeg laver nogle kropslige øvelser med hende, som aktiverer det parasympatiske nervesystem og gør hende afslappet. Og det virker bestemt på den måde at hun bliver helt afslappet, gaber, træt, men hun kan ikke falde i søvn. 

Hun falder en anelse hurtigere i søvn, hvis hun sover i vores seng, men ikke meget. 

Derudover er hun også utilfreds med sin sengetid. Hun skal gøre sig sengeklar måske sådan 20.45, det tager et kvarter. Så må hun høre lydbog i en halv time. Hun synes sengetiden er for tidlig, især når nu hun ikke kan falde i søvn. Hun skal op kl 6 i hverdagene.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Én ting er de negative konsekvenser, det har for hende og hendes energiniveau, men det har også konsekvenser for os. Vi oplevelser som par aldrig at have et privatliv med hinanden om aftenen, fordi hun er lysvågen og er utryg hvis hendes dør er lukket, og hun har værelse ud til stuen. Så vi er nødt til at være afdæmpede og har intet sexliv.

En anden ting er, at jeg kan ikke få mig selv til at gå i seng, når jeg ved mit barn er helt vågen. Det betyder vi kommer for sent i seng. Jeg ville helst sek sove 21.30, jeg skal op kl 5. Jeg synes det er noget rigtig lort, at jeg først kan gå i seng fx 00-00.30, fordi hun er vågen.

Vi afventer udredning for ADD, så tænker det er en faktor. Men hvad fanden skal vi gøre??

Hilsen en træt mor 

Hej

Jeg har selv ADD og kæmper selv med at falde i søvn. 

Det der har hjulpet på mig er: 

1) Have en blok på natbordet, hvor jeg kan skrive ned, hvis min hjerne kommer i tanke om noget den synes er super vigtigt. (Min hjerne kan gå i selvsving og forhindre mig i at sove, hvis jeg kommer i tanke om f. Eks. At jeg skal stille skraldespandene ud næste dag. Ofte vil det trigger en angst for jeg ikke for det gjort, og at endnu være angsten for nogen bliver skuffet eller irriteret på mig og derved give mig en del adrenalin i kroppen som bestemt ikke hjælper til at kunne sove)

2) tyngdedyne. Den hjælper mig med at få min krop til at falde til ro. Det er ikke alle det hjælper på, men det har gjort en stor forskel for mig og mine børn. 

3) hvis det virkelig er svært sætter jeg en gaming stream på, med et meget afslappende spil og en rolig streamer. (Sætter automatisk sluk til) Så køre den 11/2 time, men ofte er jeg væk efter en halv. Dog risikerer jeg og vågne ved lyden af fjernsynet der slukker hvis det er for tidligt. 

Ved godt det er faktisk det modsatte råd af hvad de fleste får angående elektronik. Men det får min hjerne til at "holde kæft" og derved kunne sove. Kan anbefale videoer med plateup. 

Håber i finder nogle teknikker der kan hjælpe. 

Anmeld Citér

30. juli 2023

HapsHapsHaps

Jeg har et barn med autisme, og som følge deraf også en massiv søvnforstyrrelse. Vi ventede i uendelige tider på at komme igennem et søvnforløb i psykiatrien med henblik på ultimativt at få udskrevet melatonin. Vi har recepten nu, men i ventetiden købte jeg melatonin fra Tyskland, hvor det "bare" er et kosttilskud der kan købes i håndkøb. 

Melatonin har reddet vores familie og mit barns søvn, uden tvivl. 

Anmeld Citér

30. juli 2023

Hanspige

Melatonin 

Anmeld Citér

30. juli 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Min pige på 12 sover også først 23-24 om aftenen uanset hvornår vi putter. Hun har aldrig haft et stort søvn behov (stoppede med lur som 1,5 årig), men kan i weekenden sagtens sove til kl 10 eller 11, hvis hun får lov.

man skal også huske at når de kommer i puberteten vil kroppen naturligt foretrække at falde senere i søvn uagtet døgnrytme.

her har det faktisk hjulpet på indsovningen at hun kommer senere i seng. Ved 22 tiden, så hun ikke ligger og vender og drejer sig i timevis.

ja man mister sine voksen aftner, men det er altså en naturlig del af at børnene bliver større især hvis man nogle som ligger i den nedre del af søvnbehov.

Anmeld Citér

30. juli 2023

fehår

Jeg har selv stadig svært ved at falde i søvn, selvom jeg er voksen. Følgende tiltag hjælper: 

- Ingen koffein efter klokken 15. Dvs. ingen te, cola, energidrik (jeg tænker ikke, kaffe er så relevant for din 12-årige)

- Mørklægningsgardiner, som jeg først trækker for, når jeg går i seng

- Musik. Jeg har søgt på "sleep" på Spotify og fundet noget musik, der nærmest fungerer som hypnose. Efter at have hørt det i nogle uger, bliver jeg træt, så snart jeg starter musikken op

- Ikke gå for tidligt i seng. Så når jeg at ligge og vende mig og dreje mig i timevis, hvilket bare gør mig mere vågen 

Det var lige det, jeg kunne komme i tanke om, men jeg vil prøve at tænke på flere ideer!

Anmeld Citér

30. juli 2023

Tip!

En ide kunne være at prøve en kædedyne/kugledyne for at se om hun kan finde ro i kroppen med den over sig. Giv den noget tid, og forvent ikke mirakler den første tid. 
de er til at købe i jysk - jeg tror også ikea har dem. 

Anmeld Citér

30. juli 2023

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger

Min ældste på 13 har også været udfordret på det punkt længe. Af og til handler det om at hun når at blive overtræt. Så selvom hun brokker sig, insisterer vi på at hun skal tidligt i seng. Så kan hun ligge og læse lidt inden hun sover og falde til ro. Hun vil gerne have at vi ligger hos hende, så det gør vi af og til og det gør at hun falder hurtigere i søvn. 
Jeg tror ikke nødvendigvis at du skal gøre et stort problem ud af det, hvis hun ellers er velfungerende, men tænke at det er et spring som man oplevede så mange af da de var babyer. De er i rivende udvikling både mentalt og kropsligt. 
Men selvfølgelig skal der være fokus på søvnhygiejne. Kosten kan også være værd at kaste et blik på - magnesium anbefales til voksne ift bl.a. bedre søvn og indtages inden sengetid. Drikker hun cola eller andet med koffein som I ikke lige er opmærksom på? 

Anmeld Citér

30. juli 2023

mxx

Har I prøvet noget naturligt som fx allergi- eller søsygepiller? Det slår en rimelig meget ud men kun i et begrænset tidsrum.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.