Narcissisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

694 visninger
9 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juli 2023

Anonym trådstarter

Hej

Kan Narcissister blive offer for deres egen adfærd og hvordan reagerer de i så fald ? 

f.eks. Ved at folk omkring dem begynder at gennemskue deres adfærd og narcissisten pludselig kommer til at stå alene. 

Jeg kender en som opfører sig meget narcissistisk og hvor folk er begyndt at vende ryggen til vedkommende pga adfærden. Vil en Narcissist så begynde at opføre sig som et offer når vedkommende bliver gennemskuet ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja. Eller udpege alt det der er galt med alle dem der kritiserer eller stiller spørgsmålstegn ved vedkommendes adfærd. En narcissist er altid 100% skråsikker på at hans/hendes virkelighed er den rigtige og alle andre tager fejl. Ofte kan de finde på de vildeste historier for at få deres version til at give mest mening. 

Anmeld Citér

16. juli 2023

Kontrast

Enig med Mor11. Narcissister vil altid se sig selv som offeret. Det er de andre, der ikke forstår/respekterer/værdsætter dem, fordi der er x, y og z galt med dem, alt sammen fordi Narcissisten selv er så uheldig med de mennesker, han eller hun møder eller er i familie med. Tanken om, at de selv kunne have en uhensigtsmæssig måde at agere på I relationen med andre mennesker kommer langt nede af listen. Nogle er så i stand til faktisk at foregive at de har selvindsigt, men jeg tror faktisk, at det er for at høste sympati og få andre til at støtte det narrativ de har om en eller anden situation. 

Anmeld Citér

17. juli 2023

Anonym trådstarter

Kontrast skriver:

Enig med Mor11. Narcissister vil altid se sig selv som offeret. Det er de andre, der ikke forstår/respekterer/værdsætter dem, fordi der er x, y og z galt med dem, alt sammen fordi Narcissisten selv er så uheldig med de mennesker, han eller hun møder eller er i familie med. Tanken om, at de selv kunne have en uhensigtsmæssig måde at agere på I relationen med andre mennesker kommer langt nede af listen. Nogle er så i stand til faktisk at foregive at de har selvindsigt, men jeg tror faktisk, at det er for at høste sympati og få andre til at støtte det narrativ de har om en eller anden situation. 

Ja. Folk, inkl mig selv har stoppet kontakten til vedkommende. Og nu siger vedkommende at denne fået en depression osv. og at denne ikke kan overskue hverken det ene eller det andet. Og nu får vi smidt i hovedet at vi ikke har forståelse for vedkommendes situation. At vi er de onde der ikke gider hjælpe andre i nød fordi vi cutter kontakten. 
Uanset hvad vi gør er det altid forkert og vores skyld. Eller også gør vi tingene på en forkert måde. Det dræner meget. 
men jeg kommer aldrig til at genoptage kontakten til vedkommende. 

Anmeld Citér

17. juli 2023

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Ja. Eller udpege alt det der er galt med alle dem der kritiserer eller stiller spørgsmålstegn ved vedkommendes adfærd. En narcissist er altid 100% skråsikker på at hans/hendes virkelighed er den rigtige og alle andre tager fejl. Ofte kan de finde på de vildeste historier for at få deres version til at give mest mening. 

Ja. Det er hårdt at være i. Og selvom alle kan se at personen er forkert på den, undtagen personen selv. Så kan man ikke komme igennem med det til personen. Det er en kamp man aldrig kan vinde. 

Anmeld Citér

17. juli 2023

Cerenia

Anonym skriver:

Ja. Folk, inkl mig selv har stoppet kontakten til vedkommende. Og nu siger vedkommende at denne fået en depression osv. og at denne ikke kan overskue hverken det ene eller det andet. Og nu får vi smidt i hovedet at vi ikke har forståelse for vedkommendes situation. At vi er de onde der ikke gider hjælpe andre i nød fordi vi cutter kontakten. 
Uanset hvad vi gør er det altid forkert og vores skyld. Eller også gør vi tingene på en forkert måde. Det dræner meget. 
men jeg kommer aldrig til at genoptage kontakten til vedkommende. 

Typisk narcisister og ansvarsfralæggelse. Sådan en person havde jeg cuttet alt kontakt med.

Anmeld Citér

17. juli 2023

Anonym

Her har vi en farfar med kone, hvor de begge har narcissistiske træk. 
Vi holder samværet med dem til få gange om året, fx v. højtider og det er på vores præmisser og er nogle ret høflige sammenkomster, da jeg hurtigt stejler når de er utaknemmelige eller stiller krav. Så her ved de hvor skabet står men jeg har så heller ikke følelser i klemme. I starten af vores bekendtskab lykkedes det dem at hyle mig lidt ud af den flere gange, men jeg tog den beslutning, at samvær må blive på mine præmisser, og jeg er tydelig omkring mine grænser. 
Min mand har ikke haft god opvækst med sin far, men han vil gerne have en god relation til sin far, og det er så her den er landet. 

Anmeld Citér

17. juli 2023

Anonym

Der findes forskellige typer narcissister, både de udadvendte grandiose, men også de sårbare - på engelsk covert narcissist, hvilket er den type du beskriver. Tænker de faktisk er en del farligere end den første slags, da det kan være svært at spotte. Prøv at søge på youtube, det er tonsvis af info

Anmeld Citér

17. juli 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der findes forskellige typer narcissister, både de udadvendte grandiose, men også de sårbare - på engelsk covert narcissist, hvilket er den type du beskriver. Tænker de faktisk er en del farligere end den første slags, da det kan være svært at spotte. Prøv at søge på youtube, det er tonsvis af info

Tak.
Er også først nu gået op for mig at der er flere typer narcissister. 
det er på en måde både skræmmende og interessant at læse om de forskellige typer. 

Anmeld Citér

17. juli 2023

Anonym

Enig med mor11. 

har to eksempler på to forskellige narcissister. 

1. person. Har haft et stort kokain misbrug. Da han blev taget i utroskab gav han stofferne skylden. Det var ihverfald ikke ham og hans misbrug er ifølge han lægernes skyld fordi han fik medicin mod minegites (kan ikk stave det) som 1 årig. Så i følge ham har hans krop jo altid været tiltrukket af stoffer. 

2. person. Cutter folk ud af hans liv 100% så han konfronteres. Hans far, søster og nu også mig er cuttet helt fra. Men ingen af os har gjort ham noget som helst. Vil ikke få i deltaljer da jeg ikke ved om der er pårørende på siden 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.