Svendegilde - hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.220 visninger
4 svar
0 synes godt om
27. juni 2023

DN

Profilbillede for DN

Ja altså, jeg er kommet lidt i tvivl..

Min mand er ved at være færdig med sin uddannelse. Han er pt ved at lave sin svendeprøve og skal op og forsvare den meget snart. Han har derefter et par må eders læretid tilbage. 

Vi skal holde svendegilde og havde tænkt at det var når hans kontrakt udløber og han er HELT færdig. Men sejren ligger jo egentligt nu, hvor eksamen venter. Så nu blev jeg i tvivl. Hvornår er der kotume at man holder svendegildet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2023

Sscm

DN skriver:

Min mand er ved at være færdig med sin uddannelse. Han er pt ved at lave sin svendeprøve og skal op og forsvare den meget snart. Han har derefter et par må eders læretid tilbage. 

Vi skal holde svendegilde og havde tænkt at det var når hans kontrakt udløber og han er HELT færdig. Men sejren ligger jo egentligt nu, hvor eksamen venter. Så nu blev jeg i tvivl. Hvornår er der kotume at man holder svendegildet?

Min svigersøn skal til sidste eksamen imorgen, og holder svendegilde sidst i juli(hvor læretiden er slut) og studentergilder i omgangskredsen er overstået(der er dælme mange) 

Af hvad jeg kunne høre er det meget forskelligt om man gør det før eller efter læretiden er slut

Pøj pøj til ham og tillykke med ham

Anmeld Citér

27. juni 2023

AnoMor

DN skriver:

Vi holdte min brors svendegilde den samme dag som han bestod sin svendeprøve

det er så 25 år siden eller sådan noget så kan ikke huske om han havde mere læretid tilbage. Jeg kan bare huske at vi var ude ved hans konstruktion og han fol gaver osv af hans mester 

Anmeld Citér

27. juni 2023

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981

Da min kæreste blev færdig med sin første uddannelse, holdt vi svendegilde (bager) efter endt uddannelse. 

Ved næste uddannelse (VVS’er), har vi ikke holdt svendegilde

Anmeld Citér

28. juni 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Hej,

Jeg tror, jeg ville holde svendegildet, når man er helt færdig. Før kan han vel ikke kalde sig svend. Er det ikke også først der, at man modtager beviset? 

Ellers har han ikke kontakt til andre fra sine skoleophold, han kan spørge om, hvad de gør? Eller dem på hans arbejdsplads, hvad tidligere lærlinge har gjort. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.