Nogen som har været i Berlin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.454 visninger
11 svar
0 synes godt om
1. juni 2023

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

Min søn skal på studietur til Berlin. Og vi er ikke rejse familie, så har ingen ide om hvad det koster. Han er 15 år

Hvor mange penge ca skal han have med. Det skal dække aftensmad 3 dage og ellers hygge. De spiser formodentlig pizza eller mc d.

Er det dyrt eller billigt at handle

Skal vi veksle til euro hjemmefra, eller kan han bruge sig almindelige dankort.

Han er normalt meget sparsommelig og bruger ikke penge på ret meget. 

Vi er jyder han var i København sidste år på studietur havde 500 med i lommepenge, havde brugt 80 kr. På 4 dage.

Så hvor mange euro vil I give ham med?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2023

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87
hannetheis skriver:

Min søn skal på studietur til Berlin. Og vi er ikke rejse familie, så har ingen ide om hvad det koster. Han er 15 år

Hvor mange penge ca skal han have med. Det skal dække aftensmad 3 dage og ellers hygge. De spiser formodentlig pizza eller mc d.

Er det dyrt eller billigt at handle

Skal vi veksle til euro hjemmefra, eller kan han bruge sig almindelige dankort.

Han er normalt meget sparsommelig og bruger ikke penge på ret meget. 

Vi er jyder han var i København sidste år på studietur havde 500 med i lommepenge, havde brugt 80 kr. På 4 dage.

Så hvor mange euro vil I give ham med?

Hvis han har Mastercard så husk at tjekke om hans kort kan bruges i Tyskland. Det skulle vores bank i hvert fald registrere, da han skulle til Hamburg. 

Her sidst da vores ældste skulle afsted, var der en form for egenbetaling, penge man skulle give/overføre til sit barn som skulle dække aftensmad nogle dage og vist nok også frokost. Det var beregnet til ca. 130kr./dag. Og så skulle de selvfølgelig have nogle lommepenge. 
Min søn brugte ca. 900kr. i alt. 

Da han var i Hamburg brugte han nærmest intet. Der havde han 700kr. med i lommepenge og der var ingen egenbetaling på hverken mad, ophold eller noget. 

Til Tysklandsturen, havde mine forældre nogle Euro liggende han fik med og ellers var det hævekort han brugte. 

Har skolen ikke meldt noget ud man kan læne sig lidt op ad? De har jo gerne gode erfaringer med studieture.

Anmeld Citér

1. juni 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Der er stadig mange steder i Tyskland hvor de ikke tager kort, så vil anbefale at ha nogle kontanter med. Men man kan altid hæve hvis man har et Mastercard direct (debit kort) fx. Der er rimelig billigt i øvrigt 

https://www.visitberlin.de/en/money-currency 

Anmeld Citér

2. juni 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Tyskland generelt kan stadig nogle steder være lidt bøvlet ift. hævekort - også Berlin, selvom det er blevet bedre de sidste ti år. Jeg ville stikke ham 150-200 euro (fordi du skriver at han ikke bruger ret meget og kun spiser junk) og så har han rigeligt - og resten kan jo veksles tilbage eller bruges en anden gang. Berlin er stadig billigere end København (måske 20% ville være et løst gæt)…

Anmeld Citér

2. juni 2023

hannetheis

Babyklar87 skriver:

Hvis han har Mastercard så husk at tjekke om hans kort kan bruges i Tyskland. Det skulle vores bank i hvert fald registrere, da han skulle til Hamburg. 

Her sidst da vores ældste skulle afsted, var der en form for egenbetaling, penge man skulle give/overføre til sit barn som skulle dække aftensmad nogle dage og vist nok også frokost. Det var beregnet til ca. 130kr./dag. Og så skulle de selvfølgelig have nogle lommepenge. 
Min søn brugte ca. 900kr. i alt. 

Da han var i Hamburg brugte han nærmest intet. Der havde han 700kr. med i lommepenge og der var ingen egenbetaling på hverken mad, ophold eller noget. 

Til Tysklandsturen, havde mine forældre nogle Euro liggende han fik med og ellers var det hævekort han brugte. 

Har skolen ikke meldt noget ud man kan læne sig lidt op ad? De har jo gerne gode erfaringer med studieture.

Der er egen betaling på 350 kr til dække af frokost alle dage og aftensmad 2 dage.

Dette er betalt til skolen.

Så det er rent lommepenge og 3 dage aftensmad.

Han har et alm dankort. Tjekker lige med banken om det kan bruges.

Tak for svar.

Anmeld Citér

2. juni 2023

hannetheis

StortOgSmåt skriver:

Tyskland generelt kan stadig nogle steder være lidt bøvlet ift. hævekort - også Berlin, selvom det er blevet bedre de sidste ti år. Jeg ville stikke ham 150-200 euro (fordi du skriver at han ikke bruger ret meget og kun spiser junk) og så har han rigeligt - og resten kan jo veksles tilbage eller bruges en anden gang. Berlin er stadig billigere end København (måske 20% ville være et løst gæt)…

Tak. Så har vi et Ca beløb at gå efter.

Anmeld Citér

2. juni 2023

Janey

Profilbillede for Janey

Der er egen betaling på 350 kr til dække af frokost alle dage og aftensmad 2 dage.

Tak for svar.

Almindeligt dankort kan ikke bruges i udlandet. Det er et rent dansk kort, hvis ikke der er tilknyttet visa til det.

Tyskland er stadig noget efter resten af Vesteuropa med hensyn til betalingskort, så hvis han skal spise på mindre pizzarestauranter og lignende ville jeg sørge for at han fik nogle euro med. Det samme gælder, hvis han evt. vil købe en flaske vand eller cola i en kiosk. 

Hvis det kun er til småting og 3 aftensmad til McD pris så vil 50-100 euro være fint. En McD menu koster ca. 10 euro

Anmeld Citér

2. juni 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
hannetheis skriver:

Tak for svar.

Et almindeligt dankort, hvis det ikke samtidig også er et VISA, vil han ikke kunne bruge …

Anmeld Citér

2. juni 2023

Carina:-)

Vi er jævnt tit i Tyskland.  Og selv i fx Berlin er der restauranter osv der kun tager kontanter

Så jeg ville sende 50- 75 euro med pr dag. Så er der til aftensmad snack og drikkevarer.

Det er slet ikke så dyrt som i DK . Så det vil jeg mene er mere end fint. 

Anmeld Citér

2. juni 2023

hannetheis

StortOgSmåt skriver:

Et almindeligt dankort, hvis det ikke samtidig også er et VISA, vil han ikke kunne bruge …

Har snakket med banken. Det kort han har kan godt bruges.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.