"Sukkersyge i gravididteten"
Hej...
Jeg har lige fået konstateret gravidetets sukker syge. Det var vi meget overrasket over, da efter hvad jeg har løst mig til er det eneste kende tegn jeg har er, at jeg hat mistet et barn 1 gang for ca 3 år siden..
Men da den døde i 9 uge viste min krop det ikke så, det var først ved 12 ugers scanning at vi fandt ud af det. Og der fik jeg lavet en akut udskrabning....
Ellers spiser jeg sundt og varieret. Min start vægt ved graviditeten var 60 kg er 165cm høj..
Vejer nu 78kg men det meste er vand..
Det er normalt på min side at os kvinder tager noget på smiler
Er sat til at føde d14/dec-2009
Mit spørgsmål er..
Da jeg er bus chauffør og har 10 arbejds dage tilbage inden orlov. Må jeg så stadigvæk køre
da det jo er erhvers kørelse og de chauffør som for konstateret sukker syge hvor de skal have insulin må jo ikke køre.
Men jeg for først svar på fredag d6/11-2009 hvor jeg skal op til skejby for at få lavet en grundig undersøgelse..
Men det er der jo længe tid til...
Hvad er dit råd..
Vh clouise
Lisbeths svar
Kære Clouise!
Først vil jeg sige til dig, at du skal tage det roligt, d.v.s både psykisk og fysisk.
Du er sidst i gravididteten og det sker at nyrerne udskiller sukker, uden du behøver have fået en sukkersyge, deter det du skal have undersøgt den 6/11 med noget der hedder en glucosebelastning.Du får sukkeropløsning at drikke og dit blodsukker bliver løbende kontrolleret.
Formentlig bliver det ikke nødvendigt med insulinbehandling. og du kan spise normalt , tage hensyn og undgå sukker i maden.undgå de sødeste frugter, som ananas og druer.
Deter klart du bliver bekymret for om din første missed abortion har noget at gøre emd det her, .
Derer ingen sammenhæng. her er tale om at graviditeten belaster kroppen på mange forskellige måder.
Når du har ophobet så meget væske og har et job hvor du sidder, så foreslår jeg at du sygemeldes de sidste 6 dage, og hviler dig rigtig meget med benene opad, og bagefter ud at gå, så du får gang i musklerne.
held og lykke med både resten af graviditeten og din forestående fødsel
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk