Hvor meget, eller hvor lidt, skal man accepterer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.000 visninger
11 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. april 2023

Kreamor

Profilbillede for Kreamor

Hej

Sagen er at min datter går i en dejlig lille skovbørnehave. De mangler hænder, som så mange andre, men ungerne er glade. Min datter skal i starte i skole næste sommer, så efter sommerferien rykke de i en anden bygning et par km væk, sammen med de stor børn fra en anden børnehave, hvor de samler førskolebørnene. Dvs at de bliver 37 børn til to pædagoger og tre medhjælpere. Bare tanken gør mig rasende!! Kan det passe?! Jeg syntes det er vildt nok at hun skal i skole om et år, men hun er altså stadig kun 4, og et børnehavebarn. Kan man gøre noget? Jeg overvejer ar have hende hjemme, da jeg alligevel skal på barsel til august, men jeg vil egentligt gerne bruge min barsel med baby. Hun er nr. 1 på ventelisten, men det har hun været læææænge! Kan man presse på hos pladsanvisningen? Nytter det noget? Alle børnehaver i kommunen har enorme ventelister.. jeg Kan slet ikke overskue det! Min datter har slet ikke personlighed til det der venter hende efter sommerferien 

Hilsen en frustreret og trist mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er rystende og uansvarligt - og jeg ville gå meget langt for at råbe forvaltning og politisk niveau op i kommunen. I sidste ende ville jeg tage mit barn ud, jeg ville nægte at udsætte hende hvis der var andre muligheder. Kender du forældrebevægelsen? De findes på Facebook - også under navnet “Hvorerderenvoksen”… de er aktive i mange kommuner, arbejder både lokalt og landspolitisk. De vil helt sikkert gerne høre din historie. FOLA kan ofte også hjælpe med råd og vejledning. Vi må aldrig bare stiltiende acceptere så ringe vilkår for vores børns opvækst

Anmeld Citér

27. april 2023

AnoMor

Kreamor skriver:

Hej

Sagen er at min datter går i en dejlig lille skovbørnehave. De mangler hænder, som så mange andre, men ungerne er glade. Min datter skal i starte i skole næste sommer, så efter sommerferien rykke de i en anden bygning et par km væk, sammen med de stor børn fra en anden børnehave, hvor de samler førskolebørnene. Dvs at de bliver 37 børn til to pædagoger og tre medhjælpere. Bare tanken gør mig rasende!! Kan det passe?! Jeg syntes det er vildt nok at hun skal i skole om et år, men hun er altså stadig kun 4, og et børnehavebarn. Kan man gøre noget? Jeg overvejer ar have hende hjemme, da jeg alligevel skal på barsel til august, men jeg vil egentligt gerne bruge min barsel med baby. Hun er nr. 1 på ventelisten, men det har hun været læææænge! Kan man presse på hos pladsanvisningen? Nytter det noget? Alle børnehaver i kommunen har enorme ventelister.. jeg Kan slet ikke overskue det! Min datter har slet ikke personlighed til det der venter hende efter sommerferien 

Jeg tror ikke det nytter noget at presse på. Det vil det ikke gå hurtigere af. 

det at holde hende hjemme vil blot være en bjørnetjeneste for hende. For mens at alle de andre børn i børnehaven danner venskaber og relationer så vil din datter komme til at starte i en klasse hvor alle kender alle og hun kender ingen udover dem fra hendes børnehave hun gik i inden rykningen og de har højst sandsynligt allerede så knyttet sig til nye venskaber. 

meget kan ske på et år. Så selvom det er skræmmende. Så synes jeg du skal lade hende starte og se tiden an hvordan hun trives. Det ville jeg ihverfald selv gøre

Anmeld Citér

27. april 2023

HilliHallo

Jeg tror ikke normeringen er bedre andre steder. Jeg ville slå koldt vand i blodet og se det an. Nogen gange er medhjælperene kilometer bedre end pædagogerne (!). Hun er 4 år ja, men det er de andre jo også. Hun står ikke alene. 

Men jeg er heller ikke typen der maler fanden på væggen før han er der  

Anmeld Citér

27. april 2023

2017morigen

Kreamor skriver:

Hej

Hvor mange pædagoger og medhjælper er der på hendes nuværende stue?

Vores børn at det Ca været 2 pædagoger og 1 medhjælper til 20-25 børn. Hvor stuerne på tværs har hjulpet hinanden I ydertimerne.

Og jeg selv haft børn i 3 forskellige børnehaver inden for sit sidste år inden de startede skole. Alle steder blev de samlet i en storbørnsgruppe, som regl på samme matrikel. Så jeg syntes udmidelbart at de rammer inden for normal skiven.

Men selvfølgelig er trælst at komme fra et lille trygt sted til en stor måske larmende sted. For mig var det store spring fra dagpleje til børnehave. De var dælme små da det skulle gå fra en primær omsorgsgiver til mange forskellige i en institution. Det ramte også lige ind i mit moderhjerte som jeg kan fornemme at dit er blevet ramt.

Anmeld Citér

27. april 2023

Oddi

Profilbillede for Oddi

Ikke for at ødelægge stemningen, men 5 voksne til 37 børnehavebørn er “faktisk” en god normering. Det er 1 voksen pr 7, 4 børn. 

Jeg er selv pædagog og i mit hus er der pt 48 børnehavebørn ( fra 3 år, dvs mange der stadig bruger ble og sovet lur) og vi er 5 voksne på papiret. Men oftest kun 4 ( 2 på hver stue ) hvis der er sygdom, møder etc og mange eftermiddage er vi kun 3. 
Der ryger heldigvis en del børn i skole her om snart så børnetallet ryger ned - men vi har kørt med massiv overbelægning siden september. 
Ikke at det er holdbart overholde, det er under al kritik  - men det er virkeligheden.
Vi løber meget meget stærkt. Hver eneste dag. 

Anmeld Citér

27. april 2023

Soonmom

Jeg tænker heller ikke at normeringen fejler noget, det lyder da helt fint.

Men jeg forstår ikke tanken om at flytte børnene hen til nye børn og voksne et år før de skal i skole/forårs sfo Hvor de så vil skulle rykkes endnu engang ?

Det er det jeg ville bliver harm over og være ret så utilfreds, er det noget som lige er blevet besluttet eller er det noget I har vidst ? 

Anmeld Citér

27. april 2023

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
AnoMor skriver:

Jeg tror ikke det nytter noget at presse på. Det vil det ikke gå hurtigere af. 

det at holde hende hjemme vil blot være en bjørnetjeneste for hende. For mens at alle de andre børn i børnehaven danner venskaber og relationer så vil din datter komme til at starte i en klasse hvor alle kender alle og hun kender ingen udover dem fra hendes børnehave hun gik i inden rykningen og de har højst sandsynligt allerede så knyttet sig til nye venskaber. 

meget kan ske på et år. Så selvom det er skræmmende. Så synes jeg du skal lade hende starte og se tiden an hvordan hun trives. Det ville jeg ihverfald selv gøre

Det har ikke den store betydning. De fleste danner nye relationer i skolen. Der er sjældent sådan at venskaber forbliver med dem man havde i børnehaven. Det husker jeg at sfo personalet fortalte os og det oplevede vi også med vores børn. Derudover kan de skifte relationerne mange gange i løbet af de første år. 
til ts.:
Jeg ville ikke have min datter i en børnehave med så mange børn - 37 børn samlet når de kun er 4 år er under al kritik. jeg synes normalområdet bløder i forvejen, hvad normeringen angår og dermed også den pædagogiske kvalitet. Skriv en klage til børne- og ungdomsforvaltningen i din kommune. 

Anmeld Citér

28. april 2023

AnoMor

mor:) skriver:

Det har ikke den store betydning. De fleste danner nye relationer i skolen. Der er sjældent sådan at venskaber forbliver med dem man havde i børnehaven. Det husker jeg at sfo personalet fortalte os og det oplevede vi også med vores børn. Derudover kan de skifte relationerne mange gange i løbet af de første år. 
til ts.:
Jeg ville ikke have min datter i en børnehave med så mange børn - 37 børn samlet når de kun er 4 år er under al kritik. jeg synes normalområdet bløder i forvejen, hvad normeringen angår og dermed også den pædagogiske kvalitet. Skriv en klage til børne- og ungdomsforvaltningen i din kommune. 

Jeg skrev hvad min holdning var og hvad jeg ville have gjort. Længere er den ikke. Behøver ikke være til diskussion 

Anmeld Citér

28. april 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Man skal lede meget længe efter de pædagogiske argumenter for så stor en samling af børn - på en ny lokation - inden de skifter igen om et år (og igen om 2 år) Argumenterne er alene økonomiske.

At det muligvis er værre andre steder (og det er det desværre), er for mig et utilstrækkeligt som argument for at ville lade mine egne børn passe under ringe vilkår.

Det siger selv, hvor lidt 5 voksne i hverdagen kan nå omkring 37 mindre børn. Selv hvis alle de voksne var tilstede (og det er de jo sjældent - ferie, pauser, dokumentation, forældresamarbejde, praktiske opgaver, møder, børn med særlige behov, skoleoverlevering, sygdom, fri, osv.). Alene det at de fleste institutioner har åbent fx 50 timer ugentligt og pædagogerne ofte arbejder mindre end fuldtid, viser et håbløst billede.

Et bedrøveligt (og ikke ret præcist) regnestykke: Hvis alle fem voksne arbejder 35 timer og ikke skal holde for meget ferie, betyder det 175 voksentimer til børnegruppen om ugen. Fraregnes halvdelen til alle de øvrige formål nævnt ovenfor, lander vi på ugentlige 87,5 timer eller daglige 17,5 timer. Fordelt på 37 børn giver dette lidt mindre end 29 minutters daglig voksenkontakt.

Nå … men om et par år eller femten vil vores generation formentlig opdage, at vi gjorde vores børn en gevaldig bjørnetjeneste ved ikke at sikre insitutionerne bedre vilkår i deres sårbare år. Vi lukkede øjnene og passere vores arbejde i stedet for.

Og vi vil begynde at forstå, hvor stor betydning det “kollektive omsorgssvigt” har for børn og unges videre dannelse og trivsel

Selvfølgelig hjælper det, at vi råber op. Vi har ikke noget valg - og hvem skulle ellers? www.hvorerderenvoksen.dk

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.