Hvordan skal hun aflevere lejligheden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

475 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. april 2023

Anonym trådstarter

Sagen er den, at min veninde har opsagt sin lejlighed da den er fuld af skimmelsvamp. Lejer har haft polakkere ude og sprøjte med noget skimmelfjerner og malet over, men problemet er kun blevet større og større, og lejer har endnu ikke gjort yderligere ved det. Der findes skimmel i alle rum i lejligheden, pånær en mellemgang. Min veninde er nu ved at rengøre lejligheden, men hun hoster og har hovedpine af at være der, oveni har hun også sin lille datter på 2 måneder med.

Hvordan skal hun forholde sig til at aflevere lejligheden, når lejer ikke har stået ved sit ansvar, og hun bliver direkte dårlig af at være der?

Hvad ville i gøre, i sådan en sag? 

På forhånd tak :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2023

Anonym

Vil snakke med LLO

Anmeld Citér

13. april 2023

Anonym trådstarter

Det var også mit umiddelbare råd til hende, men hun er i tvivl om de kan hjælpe hende, da hun ikke er medlem. Ved du om hun kan det?

Anmeld Citér

13. april 2023

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Sagen er den, at min veninde har opsagt sin lejlighed da den er fuld af skimmelsvamp. Lejer har haft polakkere ude og sprøjte med noget skimmelfjerner og malet over, men problemet er kun blevet større og større, og lejer har endnu ikke gjort yderligere ved det. Der findes skimmel i alle rum i lejligheden, pånær en mellemgang. Min veninde er nu ved at rengøre lejligheden, men hun hoster og har hovedpine af at være der, oveni har hun også sin lille datter på 2 måneder med.

Hvordan skal hun forholde sig til at aflevere lejligheden, når lejer ikke har stået ved sit ansvar, og hun bliver direkte dårlig af at være der?

Hvad ville i gøre, i sådan en sag? 

På forhånd tak :-)

Det kommer helt an på hvordan din veninde har håndteret sagen fra starten af. Hvem har konstateret skimmelsvampen, altså har kommunen f.eks. Været ude og kigge/konstatere det, eller er “bare” noget udlejer og lejer har konstateret sammen ?. Hvad har din veninde gjordt efterfølgende, har hun på skrift påklagede manglende/eller ikke nok  “behandling” af skimmelsvampen ?. Hvis hun bare vil flytte uden af gøre eller betale noget er det ret vigtigt at hun har en form for dokumentation for hendes handlinger . Men synes helt klart at hun skal kontakte en forening med forstand på tingene før at hun bare tænker “at det går nok”

Anmeld Citér

13. april 2023

Anonym

Anonym skriver:

Det var også mit umiddelbare råd til hende, men hun er i tvivl om de kan hjælpe hende, da hun ikke er medlem. Ved du om hun kan det?

Nej desværre, har ikke selv stået i sådan en situation før, men hvor er det bare øv for hende! Det skader jo ikke at prøve det værste hun kan få er et nej jo

Anmeld Citér

13. april 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy

Tag fat i den kommune hun bor i, der sidder nogen inden hun kan tage fat i og som har viden om området.

Anmeld Citér

13. april 2023

Anonym

Hvornår er hun flyttet ind? Og hvad står der i lejekontrakten omkring vedligeholdelsespligten?

Dette er reglerne ved fraflytning:

For lejemål indgået efter 1. juli 2015 kan udlejer udelukkende kræve  normalistandsættelse og dermed ikke nyistandsættelse ved lejers fraflytning. Normalistandsættelse indbærer maling, hvidtning og tapetsering af vægge, lofter og træværker samt lakering af gulve.

Når der sker en fraflytning af et lejemål, skal lejer overlevere lejemålet i samme stand som ved indflytning med undtagelse af almindelige slid og ælde. Det betyder derfor også, at lejer skal  istandsætte lejemålet ved fraflytning

Hvis lejer er pålagt  vedligeholdelsespligten, kan udlejer kræve, at lejer udfører løbende vedligeholdelsesarbejder. Hvis ikke lejer overholder sin vedligeholdelsespligt, kan udlejer kræve udbedring som følge af misligholdelse af kontrakten. 

Dvs. din veninde skal aflevere lejemålet ryddeligt, nymalet og rengjort. 
Du skriver at hun som lejer selv har haft håndværkere ude for at forsøge at få bugt med skimmelsvampen. Er udlejer bekendt med det? 
Jeg ville starte med at kontakte udlejer og tage en snak med ham om, at hun som udgangspunkt rydder lejligheden almindelig, men ikke rører med skimmelsvampen. 
Der skal så være et fraflytningssyn, hvor det sikkert kommer op. Også om det skyldes bygningens stand eller hendes egen misligholdelse?  

Anmeld Citér

13. april 2023

Lje

Anonym skriver:

Hun kan jo melde sig ind? Det er jo et fornuftigt sted at starte. Og muligvis godt givet ud ifht. at skulle kæmpe mod en udlejer. 

Vh. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.