Kan man være tyk og sund?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.901 visninger
5 svar
1 synes godt om
21. marts 2023

Kontrast

På grund af antipsykotisk medicin er jeg temmelig tyk og må sige, at jeg har opgivet tanken om at tabe mig. Jeg vil dog så gerne være sund. Så jeg tænker, at når nu jeg spiser groft og grønt, dyrker motion (løb eller lange gåture) og ikke ryger eller drikker, så må det vel betyde noget. Altså det er vel bedre end at jeg slet ingenting gør. Men hvad tror I, kan man være sund og tyk på samme tid eller vil overvægt pr definition altid være usundt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2023

AnoMor

Kontrast skriver:

På grund af antipsykotisk medicin er jeg temmelig tyk og må sige, at jeg har opgivet tanken om at tabe mig. Jeg vil dog så gerne være sund. Så jeg tænker, at når nu jeg spiser groft og grønt, dyrker motion (løb eller lange gåture) og ikke ryger eller drikker, så må det vel betyde noget. Altså det er vel bedre end at jeg slet ingenting gør. Men hvad tror I, kan man være sund og tyk på samme tid eller vil overvægt pr definition altid være usundt?

Jeg ved det selvfølgelig ikke da jeg hverken er læge eller sundhedsekspert

men tænker som du at det da er bedre end ingenting. Men jeg tror dog ikke at man er direkte sund som sådan. Men man er sundere end hvis man spiste usundt

ved overvægt selvom det er medicinens skyld. Så er ens krop og organer jo stadig under større pres end en normal vægtig vil være.

Anmeld Citér

21. marts 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Det kommer jo an på hvad du lægger i ordet sund - for overvægt kommer med øget risiko for en række sygdomme. Men det gør mange ting, og tror kun ganske få mennesker ikke lever på en måde hvor de har nogle risikofaktorer pga deres livsstil.

Men når det er sagt tror jeg at man sagtens som tyk kan være sundere (have færre livsstils risikofaktorer) end normalvægtige eller slanke mennesker - en tyk person der spiser sundt og motionere er helt sikkert sundere end en slank person, der ryger, spiser junkfood hver dag og ikke motionere.

Anmeld Citér

21. marts 2023

Kir

Ja det kan man godt. Ligesom at man kan være tynd og usund.

At sige at det at være tyk øger risikoen for sygdomme er en meget unuanceret og forenklet tilgang til sagen. Der er virkelig mange ting der spiller ind og mange usikkerheder ved de undersøgelser der er lavet. Men det er desværre blevet en generel opfattelse i vores samfund at det er sådan det er. 

I dit tilfælde synes jeg det lyder som om du har en sund livsstil, så synes ikke du skal bekymre dig. 

Anmeld Citér

21. marts 2023

Kontrast

drabo skriver:

Det kommer jo an på hvad du lægger i ordet sund - for overvægt kommer med øget risiko for en række sygdomme. Men det gør mange ting, og tror kun ganske få mennesker ikke lever på en måde hvor de har nogle risikofaktorer pga deres livsstil.

Men når det er sagt tror jeg at man sagtens som tyk kan være sundere (have færre livsstils risikofaktorer) end normalvægtige eller slanke mennesker - en tyk person der spiser sundt og motionere er helt sikkert sundere end en slank person, der ryger, spiser junkfood hver dag og ikke motionere.

Jeg tænker, du har ret. De fleste mennesker har en eller anden form for laster. Nogle drikker lidt for meget alkohol, andre ryger, andre igen dyrker måske ikke motion og så er der jo folk, som mig der spiser for meget. 

Anmeld Citér

21. marts 2023

321

Profilbillede for 321
Kontrast skriver:

Har lige været gennem et sundhedstjek. 
og der fik jeg faktisk at vide at det er bedre at være overvægtig og aktiv end det er at være inaktiv og tynd. 
så det er vigtigt at være aktiv uanset hvordan man ser ud. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.