Jeg bruger ikke trusler, som i aldrig nogensinde - men jeg bruger meget tydelige og ufravigelige konsekvenser, som følger prompte og logisk lige i rumpen af at være “ulydig” (for at bruge din terminologi - jeg ved godt hvad du mener og nej, mine børn er selvsagt heller ikke hunde).
Som eksempel er der ingen sammenhæng mellem at gemme sig under senge og så ikke få fredagsslik. Det handler ikke om “at være ond eller ikke ond” - det handler om at det ingen effekt har - der er ingen sammenhæng - og en børnehjerne lærer intet om god eller dårlig opførsel.
Konsekvenser er ikke straf, men en logisk resultat af din handling. Dem forsøger jeg til gengæld at sætte knivskarpt. Eksempler hos mig kunne være:
Du vil ikke have flyverdragt på i frostvejr: Fint, men så skal du ikke på legeplads, for du bliver kold.
Du vil ikke hjælpe med at rydde op: Fint, men så skal vi ikke lege med nyt eller andet legetøj, før du har gjort som jeg beder om, for så roder hele hytten og det er ikke rart for os andre.
Du smider med lille Ib’s legetøj og slår og vil bestemme og råbe: Fint, men så tager vi hjem fra legeaftale/fødselsdag/gymnastik for at få lidt ro på og snakke sammen - og så er vi sikkert sjovere at have på besøg en anden gang, når vi ikke er så trætte/sure/sultne/what ever.
Du vil ikke ryde af bordet: Fint, men så bliver din tallerken stående til næste gang du bliver sulten eller gider at hente en ny…
Osv… osv… og selvfølgelig tilpasset barnets alder og evner ….
Jeg ved godt, at nogen har svært ved at tro mig, når jeg siger det: Men jeg bakker aldrig ned i sådanne situationer: og jeg har aldrig, ikke en eneste gang, accepteret at et barn ikke har gjort som jeg bad om. Jeg råber ikke, jeg skælder (ret meget) ud, men jeg holder fast og det er til syvende og sidst mig som bestemmer hjemme hos os - og der følger selvfølgelig altid en forklaring med, hvis man synes det er åndssvagt hvad mor har bestemt (for det synes mine unger selvfølgelig ligeså ofte som alle andre børn i den alder).