Min den yngste på 10, både stammede og havde udtale besvær da hun var mindre.
Vi begyndte at lægge mærke til det, da hun var omkring 2 1/2 år. Hun snakkede konstant, men var mega svære at forstå. Kunne forsøge at sige et ord, "løbe tør for luft" og starte forfra.
Da hun blev omkring de 3 år og var startet i børnehave, blev det mere tydeligt at hun havde udtale problemer. De havde svært ved at forstå hende, og der var flere børn, der ku finde på at spørge, om hun snakkede dansk
Og hendes stammen begyndte også at blive mere udpræget. Jeg tog fat i hendes pædagoger. De var ik super bekymret. Efter nogen mdrer var det ik blevet bedre, snare værre.
Jeg valgte så at tage fat, I en af de andre pædagoger I børnehaven. Hun ku med det samme se problemet, og satte med det samme gang i processen, med at få hende til talepædagog, samtidig med at hun selv gik i gang med at lave øvelser med hende, et par gange om ugen.
Vi fik en masse hjemmeopgaver, og øvelser vi sku lave med hende.
Da hun var ca 3 1/2 år, startede hun ved talepædagog. Hun var helt fantastisk, og hendes udtale problemer, blev meget forbedret, men det hjalp ik på hendes stammen.
Sommerferien før 0 klasse, startede hun hos en stamme pædagog, hvor hun hver uge var til træning ca 1 time ad gangen.
Hun fyldte hende igennem hele første klasse, hvor hun deltog i gruppearbejde, med andre der også stammede.
Hun kom også ud i hendes klasse, og underviste hendes lære, i metoder, til at hjælpe hende, og samtidig lære de andre børn, hvordan man er en god ven, til en der stammer.
Ungerne var heldigvis mega gode, til at hjælpe hende, ved ik at afbryde hende, eller prøve på at gætte, hva hun forsøgte at sige osv osv
Både talepædagogen og stamme pædagogen, kunne også fortælle, at mange børn der stamme, eller har udtalebesvær, har svære ved at lære at læse, da de i forvejen ka have svært ved at høre lyden på de forskellige bogstaver.
Nu går hun i 4 klasse, og kun når hun bliver overtræt, ka hun have svært ved, at få sagt det hun gerne vil, men ellers er det ik et problem for hende mere.
Dog ser det "desværre" ud til at de fik ret omkring det med læsevanskligheder. Hun går til læsetræning, og har hjælpemidler til opgaverne i skolen.
Men hun er super sej, og har aldrig ladet sig stoppe, af hende vanskeligheder.
Så mit råd er helt klart, vær vedholden i at der ska være opmærksomhed på problemet, og sørg for at det blir en leg, for barnet frem en træls pligt. Vh Stine