Barn som stammer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.829 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. marts 2023

Anonym trådstarter

Er der nogle af jeres børn som stammer? Hvordan startede det? Hvordan oplevede I det? Og gik det over med tiden?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2023

Anonym

Min har stammet meget i perioder men det er lige pludselig forsvundet som en dug for solen i lange perioder. Han bliver 5 snart 

Anmeld Citér

13. marts 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Er der nogle af jeres børn som stammer? Hvordan startede det? Hvordan oplevede I det? Og gik det over med tiden?

Min stammede meget da han var mindre når han blev ivrig. Efter han kom til talepædagog (ikke pga stammen) så forsvandt det. Han var omkring 3-4 år og næsten 8 år idag og stammer ikke mere 

Anmeld Citér

13. marts 2023

Lje

Vores søn startede pludselig, da han var 5 år. Stammen og små tics. I anden anledning var vi ved øre-næse-halslæge og han nævnte, at langt de fleste drenge kommer til det på et tidspunkt - både at stamme og tics. Hvis det varer ved mere end tre måneder, så skulle vi have fat i yderligere hjælp og ellers så ignorere det. 

Det stoppede næsten på dagen, da der var gået tre måneder. Han kan godt få lidt tics omkring munden hvis der er kombinationen af fysisk træthed og der har været knald på skolen. Men det sker meget, meget sjældent. 

Vh.

Anmeld Citér

13. marts 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Min den yngste på 10, både stammede og havde udtale besvær da hun var mindre.

Vi begyndte at lægge mærke til det, da hun var omkring 2 1/2 år. Hun snakkede konstant, men var mega svære at forstå. Kunne forsøge at sige et ord, "løbe tør for luft"  og starte forfra. 

Da hun blev omkring de 3 år og var startet i børnehave, blev det mere tydeligt at hun havde udtale problemer. De havde svært ved at forstå hende, og der var flere børn, der ku finde på at spørge, om hun snakkede dansk

Og hendes stammen begyndte også at blive mere udpræget. Jeg tog fat i hendes pædagoger. De var ik super bekymret. Efter nogen mdrer var det ik blevet bedre, snare værre.

Jeg valgte så at tage fat, I en af de andre pædagoger I børnehaven. Hun ku med det samme se problemet, og satte med det samme gang i processen, med at få hende til talepædagog, samtidig med at hun selv gik i gang med at lave øvelser med hende, et par gange om ugen.

Vi fik en masse hjemmeopgaver, og øvelser vi sku lave med hende.

Da hun var ca 3 1/2 år, startede hun ved talepædagog. Hun var helt fantastisk, og hendes udtale problemer, blev meget forbedret, men det hjalp ik på hendes stammen.

Sommerferien før 0 klasse, startede hun hos en stamme pædagog, hvor hun hver uge var til træning ca 1 time ad gangen.

Hun fyldte hende igennem hele første klasse, hvor hun deltog i gruppearbejde, med andre der også stammede.

Hun kom også ud i hendes klasse, og underviste hendes lære, i metoder, til at hjælpe hende, og samtidig lære de andre børn, hvordan man er en god ven, til en der stammer. 

Ungerne var heldigvis mega gode, til at hjælpe hende, ved ik at afbryde hende, eller prøve på at gætte, hva hun forsøgte at sige osv osv

Både talepædagogen og stamme pædagogen, kunne også fortælle, at mange børn der stamme, eller har udtalebesvær, har svære ved at lære at læse, da de i forvejen ka have svært ved at høre lyden på de forskellige bogstaver. 

Nu går hun i 4 klasse, og kun når hun bliver overtræt, ka hun have svært ved, at få sagt det hun gerne vil, men ellers er det ik et problem for hende mere.

Dog ser det "desværre" ud til at de fik ret omkring det med læsevanskligheder. Hun går til læsetræning, og har hjælpemidler til opgaverne i skolen. 

Men hun er super sej, og har aldrig ladet sig stoppe, af hende vanskeligheder.

Så mit råd er helt klart, vær vedholden i at der ska være opmærksomhed på problemet, og sørg for at det blir en leg, for barnet frem en træls pligt. Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.