ADHD - tegn hos en 4-årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

683 visninger
8 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. februar 2023

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg er begyndt at mistænke, at min 4-årige søn kan have ADHD. Det ligger til fars familie, hvor der er virkelig mange, der har diagnosen og far selv i er udregning.

Min søn har virkelig meget krudt bagi. Det er som om,  han ikke kan gøres træt og han holder allermest af vilde lege. Han vil hele tiden slås, lege løbeleg, danse, hoppe og han har virkelig bare knald på. Han går til gymnastik, hvor der er en forhindringsbane og hvis han er i legeland, på legepladser osv - der er han virkelig i sit es!
Hvis man ikke lige gider lege vildt med ham, så løber han bare frem og tilbage i huset.

Han har svært ved at forstå en besked, men det kan nok lige så godt være alderen - selvom de dog også nævner det i børnehaven, at de har lidt problemer med det.

Han slår sig tit, han snakker så hurtigt, at ordene nærmest forsvinder. Han har - heller ikke som baby - reageret på sin sultfornemmelse, men har dog god appetit. Han kommer aldrig og siger, han er sulten, ligesom han som baby også meget nemt lod sig aflede.

Det, som dog har gjort, at jeg har ignoreret tanken længe, er, at han godt kan sidde stille, når det er spændende nok. Han elsker sanselege - det er det eneste, der kan gribe ham fuldstændig, og sådan har det været længe. Modellervoks, slim, kinetisk sand - you name it. Han kan sidde stille i 1-1½ time! Helt opslugt.

Han er også god til at sidde stille, når vi læser bøger og han kan også godt sidde rimelig stille og se fjernsyn.
Han har dog en tendens til at begynde at mose rundt...

Jer, der har børn med ADHD, lyder det her som det?
Og uanset om min søn har det eller ej, hvordan kommer I andre så af med energien, jeres børn har? Han har dobbelt så meget som sin storebror - hans energiniveau kan sagtens tøjles, selvom det også er meget stort.

Jeg kan ikke vende det med børnehaven, for de skifter konstant pædagog (han har gået der i 1 år og de har haft 3 pædagoger og et hav af vikarer. Kun én har været fast i den tid.) Det hjælper jo heller ikke ligefrem den lille fyr til at få ro på.

Jeg er lidt bekymret, for det er som om, der er noget, der ikke helt er, som det skal være med min lille søn...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2023

Anonym

Når i køre bil, er han så også urolig eller falder han i søvn? 

Anmeld Citér

19. februar 2023

Anonym

I mine ører lyder han som en almindelig gennemsnitsdreng i den alder uden diagnose.  Også det med hans tidlige barndom.

Men hvis du er bekymret så skal du da tale med institution og PPR for at få det vurderet. Mange drenge i den alder er på den måde uden at fejle noget.

Har selv adhd og er derfor ikke modstander af diagnoser, men tror bare at dialog med dem der omgås med ham til dagligt og PPR er bedre til at vurdere om der kan være hold i din mistanke. 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym trådstarter

Ja, jeg ved heller ikke, om jeg ser "spøgelser", fordi der er SÅ meget snak om ADHD i fars familie for tiden, hvor de nærmest alle har fået diagnosen!
Det er jo meget arveligt.
Jeg har dog ingen ADHD og ingen i min familie har. Storebror virker heller ikke til at have det.

Han falder i søvn, når vi kører bil - og han sover generelt godt, hvilket jo - så vidt jeg kan forstå - taler lidt imod ADHD.

Problemet med børnehaven er, at der ikke har været en fast pædagog hos ham, og derfor kan jeg ikke få sat noget i gang! Jeg havde en god snak med en, der havde været der et par måneder, som også så noget hos ham og hun ville have en snak med - ja, jeg kan ikke huske hvad, men nogle eksterne eksperter. Men så stoppede hun med at arbejde der! Jeg har meget svært ved at få faglig sparring på ham! Den nye pædagog er startet for 20 dage siden og så vidt jeg ved, stopper hun til sommer. 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Hvis der er meget uroligt på stuen med mange skift så reagerer nogle børn ved at blive lidt hyper. Uden at det betyder diagnose. 
men prøv at tage en snak med børnehavens leder og se om I kan få en ud og kigge på ham.

Anmeld Citér

20. februar 2023

Anonym trådstarter

Ja, måske skulle jeg snakke med lederen - eller også prøve at få en snak med den nye pædagog om en måneds tid, når hun har kendt ham lidt og se, hvordan hun ser ham.

Anmeld Citér

20. februar 2023

Igen

Profilbillede for Igen
Anonym skriver:

Når i køre bil, er han så også urolig eller falder han i søvn? 

Hvad har det at sige?

Anmeld Citér

20. februar 2023

Tip!

Igen skriver:

Hvad har det at sige?

Det kan være et tegn på adhd- at barnets hjerne “lukker ned”, når der ikke er stimuli/kroppen ikke kan være i uro. Hjernen gør det for at få ro. 

Anmeld Citér

20. februar 2023

Måskemor

Tip! skriver:

Det kan være et tegn på adhd- at barnets hjerne “lukker ned”, når der ikke er stimuli/kroppen ikke kan være i uro. Hjernen gør det for at få ro. 

Forklaringen er nu, at en adhd hjerne er træt, og hyperaktiviteten simpelthen er til for ikke at falde i søvn. 
Det kan være svært at være hyperaktiv i en bil :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.