Hej.
Jeg er begyndt at mistænke, at min 4-årige søn kan have ADHD. Det ligger til fars familie, hvor der er virkelig mange, der har diagnosen og far selv i er udregning.
Min søn har virkelig meget krudt bagi. Det er som om, han ikke kan gøres træt og han holder allermest af vilde lege. Han vil hele tiden slås, lege løbeleg, danse, hoppe og han har virkelig bare knald på. Han går til gymnastik, hvor der er en forhindringsbane og hvis han er i legeland, på legepladser osv - der er han virkelig i sit es!
Hvis man ikke lige gider lege vildt med ham, så løber han bare frem og tilbage i huset.
Han har svært ved at forstå en besked, men det kan nok lige så godt være alderen - selvom de dog også nævner det i børnehaven, at de har lidt problemer med det.
Han slår sig tit, han snakker så hurtigt, at ordene nærmest forsvinder. Han har - heller ikke som baby - reageret på sin sultfornemmelse, men har dog god appetit. Han kommer aldrig og siger, han er sulten, ligesom han som baby også meget nemt lod sig aflede.
Det, som dog har gjort, at jeg har ignoreret tanken længe, er, at han godt kan sidde stille, når det er spændende nok. Han elsker sanselege - det er det eneste, der kan gribe ham fuldstændig, og sådan har det været længe. Modellervoks, slim, kinetisk sand - you name it. Han kan sidde stille i 1-1½ time! Helt opslugt.
Han er også god til at sidde stille, når vi læser bøger og han kan også godt sidde rimelig stille og se fjernsyn.
Han har dog en tendens til at begynde at mose rundt...
Jer, der har børn med ADHD, lyder det her som det?
Og uanset om min søn har det eller ej, hvordan kommer I andre så af med energien, jeres børn har? Han har dobbelt så meget som sin storebror - hans energiniveau kan sagtens tøjles, selvom det også er meget stort.
Jeg kan ikke vende det med børnehaven, for de skifter konstant pædagog (han har gået der i 1 år og de har haft 3 pædagoger og et hav af vikarer. Kun én har været fast i den tid.) Det hjælper jo heller ikke ligefrem den lille fyr til at få ro på.
Jeg er lidt bekymret, for det er som om, der er noget, der ikke helt er, som det skal være med min lille søn...
Anmeld
Citér