gravid for første gang har et par spørgsmål :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.123 visninger
11 svar
0 synes godt om
1. november 2009

DLM

hej

dette er min første graviditet, jeg var ved lægen i onsdags den 28/10 og fik bekræftet at jeg er gravid  hun sagde jeg er i 8 uge, jeg synes ikke rigtig jeg kan mærke noget endnu. Det spænder lidt i underlivet og brysterne er ømme og jeg skal tisse konstant synes jeg, men man skal vel heller ikke kunne mærke meget mere en det lige nu vel?

og så tænkte jeg på hvornår skal man til scanning første gang?

og hvornår begynder man at kunne mærke at man er gravid?

det gik lidt hurtigt oppe ved lægen og synes ikke rigtig jeg fik noget info... kun en ny tid den 17 nov. til endnu en blodprøve og en underlivs undersøgelse.

knus Ditte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2009

bonnie81

hej

tillykke med din graviditet

jeg er også gravid for første gang og jeg er i 13 uge. jeg kan fortælle dig at man blir skannet første gang mkring 12 og 13 uge er selv li blevet skannet det var rigtig fedt at se den lille for jeg kan nemlig heller ik rigtigt mærke andet end at mine bryster er ømme og mit tøj for småt

med hensyn til at mærke barnet har jeg læst at det kan nogen fra 16 uge mens andre først kan i 20 uge.

håber du har fåetlidt svar

held og lykke

knus

Anmeld

1. november 2009

lulle1985

hejsa

jeg tror det er meget nomalt ikke rigtig og mærke noget endnu... jeg fandt først ud af jeg var gravid i næsten 8 uge og jeg havde skam ingen mistanke om jeg var gravid tvært imod.

jeg syntes også det gik rigtig stærk hos lægen første gang men fik allerede mit næste lægebesøg ugen efter og der fik jeg meget mere information, så bare roligt det kommer... jeg har været så heldig og blive scannet 2 gange da de fandt ud af til min første NF scanning at jeg ikke var langt nok henne til og tage den så 1½ uge senere var jeg igen til scanning som dog lagde i uge 13... jeg er så heldig at jeg allerede har mærket liv 2 gange men jeg har læst at mange herinde ikke har mærket liv før omkring 16 - 20 uge... så grib dig med tålmodighed, tiden flyver afsted

knuser fra en anden førstegangsgravid 14+4

Anmeld

1. november 2009

maria_wlt

Hvis det ikke var fordi at jeg var en smule træt fra uge 7 til 10 så havde jeg ikke følt jeg var gravid før jeg mærkede liv i uge 23 

Nogen mærker meget og andre næsten ingenting, så det er bare med at være tålmodig indtil uge 12 til første scanning , og så selvfølgelig bare nyd det hele...

Maria 30+3

Anmeld

1. november 2009

frk andreasen

hej

tillykke med graviditeten.

jeg er 2 gangs gravid. 20+0 henne.

det er meget normalt ikke at mærke mere men bare vent du kan tidsnok få kvalme. jeg har været dødsyg fra 7 til 14 uge med kvalme træthed  opkast, har fået bækkenløsning fra uge 10 og hovedepine denne her gang.

men 1 gang med min datter havde jeg stort set ingen kvalme, fik bækkenløsning i slutningen.

men det kan være du slet ikke mærker noget begge er normalt.

du skal til nfscanning i uge 11-13. du får brev.

mdscanningen (gennemscanning) er fra 16-22 uge. du får brev.

når du har været til 1 læge besøg. får du afvide at du skal kontakte jordmoder og bestille tid. de vil typisk se dig efter 1 scanning. afhængig af hva kommune du bor i.

du skal begynde med jern fra uge 10.

det er godt hvis du tager gravitamin for der er folinsyre i som du skal have de første 12uger.

du vil måske først mærke liv 18-22 uge første gang.

håber det hjalp lidt på din manglende information. ellers er du velkommen til at skrive til mig..

knus tanja 20+0

Anmeld

1. november 2009

DLM

Hej.

og tillykke til jer også

1000 tak for jeres svar og info,  det hjalp meget

knus

Anmeld

1. november 2009

Hjaltesmor

Asuzi skriver:

hej

dette er min første graviditet, jeg var ved lægen i onsdags den 28/10 og fik bekræftet at jeg er gravid  hun sagde jeg er i 8 uge, jeg synes ikke rigtig jeg kan mærke noget endnu. Det spænder lidt i underlivet og brysterne er ømme og jeg skal tisse konstant synes jeg, men man skal vel heller ikke kunne mærke meget mere en det lige nu vel?

og så tænkte jeg på hvornår skal man til scanning første gang?

og hvornår begynder man at kunne mærke at man er gravid?

det gik lidt hurtigt oppe ved lægen og synes ikke rigtig jeg fik noget info... kun en ny tid den 17 nov. til endnu en blodprøve og en underlivs undersøgelse.

knus Ditte

I region hovedstaden er det sådan:

NF-scanningen skulle din læge gerne have fortalt dig om, for der skal man bestille tid. Vi var sent ude, fordi min læge havde været på ferie og jeg troede, at det var ham, der skulle bestille tid til NF. Derfor fik vi først bestilt tid, da jeg var i uge 10 og der var der ikke flere ledige tider, så de måtte oprette en ekstra.

MD-scanningen, der ligger halvvejs, skal man ikke bestille tid til. Der får man automatisk et brev.

Måske er det anderledes andre steder..?

Anmeld

1. november 2009

Hjaltesmor

PS.

mht. folinsyre, fik jeg at vide, at det ikke er godt nok, hvis det er i gravitaminen. Folinsyren skal tages seperat for at blive optaget optimalt.

Det sagde sygeplejersken hos lægen, og jeg fik det bekræftet af min jordemoder, fordi jeg var bange for at få for meget, når jeg både tog seperat og i gravitaminen. Jordemoderen sagde, at man ikke optager det i gravitaminen. Derfor får man ikke for meget.

Anmeld

1. november 2009

lulle1985

jeg skulle dog selv bestille tid til JM men ved NF fik jeg brev med posten og det var noget min læge tog sig af... mærkeligt at det er så forskelligt fra region til region..

PS. Hjaltesmor: fik en helt anden forklaring af min læge som sagde at den folinsyre der er i gravitamin var den helt passende mængde... forviret? ja det tror jeg nok jeg er, men behøves heldigvis ikke folinsyre mere

Anmeld

1. november 2009

frk andreasen

ja man får vist forskellige tider afvide.

i viborg kommune får man brev til scanningerne.

skal selv kontakte jm når man har været til 1 læge undersøgelse.

fik afvide at der var nok folinsyre i gravitamin. men at man skulle spise gravitamin sammen med sin jern piller for at få nok jern.. hmm

knus tanja  20+0

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.