Nogen som er privat udlejer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

539 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. januar 2023

Anonym trådstarter

Jeg har noget familie, som er virkelig kede af deres boligsituation, en lejebolig. Både fordi de skal renoveres over tid (renoveringerne har pt. stået på i 10 år), men også fordi de er kommet langt væk fra familie. Grundet de begge er pensionister er de virkelig bundet på hænder og fødder ift. en mulig flytning da banken ikke vil låne dem penge pga. alder og fordi alting jo er så dyrt her på Sjælland. 
De har ingen gæld, de er generelt meget fornuftige med deres økonomi og får det fint til at køre rundt.

De luftede forsigtigt for min mand og jeg, at hvis vi f.eks. fandt en landejendom så ville de meget gerne leje sig ind hos os med officiel lejekontrakt und alles. Det har påvirket mig meget, for jeg ønsker dem tættere på og jeg ved godt at de ikke er glade for at bo, hvor de bor lige nu - og jeg vil gerne hjælpe dem. 

Derfor snakker min mand og jeg om, om vi kan købe et "billigt" hus til dem og så lejer de sig ind hos os. Men hvilke udgifter skal man beregne i sådan noget for ikke selv at gå i minus? Vi vil ikke have nogle udgifter ved det, hvorfor vi håbede en husleje kunne dække lån, forbrug osv. 
Så... jer, der selv er private udlejere, vil I fortælle lidt om økonomien i det? 

Vi har en friværdi på 2,5 mio - huset er vurderet 700.000 mere ift. da vi flyttede ind i det og har nu kig på et hus til 2,1 mio. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Det er en virkelig sød tanke - hvor er I omsorgsfulde.

Jeg vil dog lige gøre opmærksom på to ting:

- Renterne på lån er meget høje pt, og huspriserne begynder sandsynligvis at falde nu.

- Det vil blive erhvervsmæssig udlejning og indtægt vil falde under personlig indkomst. I vil skulle lave årligt regnskab for indtægter og udgifter. Og hvis I sælger, vil I blive beskattet af avance, da I ikke har boet der.

Anmeld Citér

30. januar 2023

Mamman

Profilbillede for Mamman

Uden at kende til det er der vist nogle regler med at man ikke bare kan sætte huslejen til det man vil. I kan komme ud i at det i kan opkræve i husleje er mindre end jeres renter, afdrag og øvrige udgifter på huset

Anmeld Citér

30. januar 2023

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2
Mamman skriver:

Uden at kende til det er der vist nogle regler med at man ikke bare kan sætte huslejen til det man vil. I kan komme ud i at det i kan opkræve i husleje er mindre end jeres renter, afdrag og øvrige udgifter på huset

Man kan sagtens sætte huslejen højere end hvad advokaten anbefaler. Men hvis lejer klager til huslejenævnet vil de formodentlig få medhold og man kan risikere at skulle tilbagebetale beløbet. Det tænker jeg dog ikke bliver tilfældet her

Anmeld Citér

30. januar 2023

Anonym

Der er også noget beskatning af lejeindtægten. Forbrug kan i og for sig køre for sig selv. De kan oprette sig og modtage regning direkte fra el-selskabet og det selskab den varmekilde huset har. Vand og affald ved jeg faktisk ikke om de kan oprette sig der eller om det kun er ejer… 

Vi har engang lejet et hus som mine forældre købte til os. Vi fastsatte selv huslejen, så det passede med at mine forældres låneomkostninger blev dækket. Regningen til Vand og affald kom til mine forældre, som hun sendte mig og som vi selvfølgelig betalte. Derudover oprettede vi os selv ved gasselskabet og elselskabet. 

Husk også at der skal noteres hvem der står for hvad i lejekontrakten. Indvendig og udvendig vedligeholdelse. Om husdyr er tillade osv. 

Anmeld Citér

31. januar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Der er også noget beskatning af lejeindtægten. Forbrug kan i og for sig køre for sig selv. De kan oprette sig og modtage regning direkte fra el-selskabet og det selskab den varmekilde huset har. Vand og affald ved jeg faktisk ikke om de kan oprette sig der eller om det kun er ejer… 

Vi har engang lejet et hus som mine forældre købte til os. Vi fastsatte selv huslejen, så det passede med at mine forældres låneomkostninger blev dækket. Regningen til Vand og affald kom til mine forældre, som hun sendte mig og som vi selvfølgelig betalte. Derudover oprettede vi os selv ved gasselskabet og elselskabet. 

Husk også at der skal noteres hvem der står for hvad i lejekontrakten. Indvendig og udvendig vedligeholdelse. Om husdyr er tillade osv. 

Jeg bor til leje lige nu i et hus, som en bekendt ejer, vi betaler el og gas direkte til distributørene. Affaldsordning betaler udlejer. Mener at vand- og spildevandsregningerne kommer til udlejer, som vi så betaler.

Der er en der skriver noget om at det er erhvervsudlejning, men det bliver privatudlejning.

Mener ikke der er en nedre grænse for huslejen, men der er vist noget med beskatningen der gør at det bedst kan betale sig at sætte den til markedslejen. Men tænker du kan kigge på SKATs hjemmeside og få bedre svar. 

Anmeld Citér

31. januar 2023

Anonym

Jeg ville Aller først finde ud af hvad dine forældre er villige til at betale i leje. Som i Maks beløb. 

Derefter undersøge hvad de har ret til ift bolig sikring m.m.

Din idé og handling er super i tanken men er dine forældre op i årene skal man også eæse på hus indretning just in case. Pris indkøbs muligheder, Lægehus m.m indenfor radius 

Anmeld Citér

31. januar 2023

Tami

Profilbillede for Tami

I bør måske også have med i jeres overvejelser hvad I gør den dag de opsiger lejemålet igen - fx pga alder, dårligt helbred, dødsfald m.v. Er det til at sælge ejendommen igen (du skriver en ejendom på landet)? Ellers kan I jo komme til at hænge på en ejendom I hverken kan sælge eller udleje og som i værste fald kan ødelægge jeres økonomi, så I måske er nødt til at sælge jeres egen bolig - i allerværste tilfælde på tvang. 

Anmeld Citér

31. januar 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg bor til leje lige nu i et hus, som en bekendt ejer, vi betaler el og gas direkte til distributørene. Affaldsordning betaler udlejer. Mener at vand- og spildevandsregningerne kommer til udlejer, som vi så betaler.

Der er en der skriver noget om at det er erhvervsudlejning, men det bliver privatudlejning.

Mener ikke der er en nedre grænse for huslejen, men der er vist noget med beskatningen der gør at det bedst kan betale sig at sætte den til markedslejen. Men tænker du kan kigge på SKATs hjemmeside og få bedre svar. 

Jeg tror, du har misforstået noget. Er du skatteteknisk kyndig?

“Hvis du udlejer en ejerbolig, som du ikke bor i, i en periode på mindst 12 måneder, er det erhvervsmæssig udlejning“

https://skat.dk/data.aspx?oid=2234797

Anmeld Citér

31. januar 2023

Anonym

Panther skriver:

Jeg tror, du har misforstået noget. Er du skatteteknisk kyndig?

“Hvis du udlejer en ejerbolig, som du ikke bor i, i en periode på mindst 12 måneder, er det erhvervsmæssig udlejning“

https://skat.dk/data.aspx?oid=2234797

Jeg misforstod det du skrev, havde ikke opfattet det var ift skat du mente. My bad

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.