Hvad skal man kunne i 0 klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. januar 2023

Anonym trådstarter

havudsigt skriver:

Jeg tror virkelig at der er stor spredning på hvad børn kan når de går i 0. klasse. For mit barns vedkomne var der fokus på at lære at gå i skole i 0. Klasse - sidde stille og vente på tur, skift mellem aktiviteter, modtage og forstå en besked osv., men særligt fokus på hvordan man er sammen socialt. Det er først her i 1. klasse der er fokus på det rent faglige. 
Jeg tænker du skal kigge på din datter og se om hun trives i klassen, gør hun det så tænker jeg ikke du skal være bekymret. 

Tusind tak for input. Alle de ting du nævner kan hun! Men hun kæmper med at tegne/skrive og genkende bogstaver. Jeg tager en omgang mere med hendes lærer.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville ikke bekymre mig om det rent faglige - min dreng går i 1. og kunne ærligt talt ikke meget for et år siden - og det skal de heller ikke kunne.

Han kager fortsat rundt i fx ugedagene, men har rykket sig meget på bogstaver og lyde her i 1.klasse - lige pludselig fangede han den ligesom, og nu læser han med stor fornøjelse - det er lidt vildt den forskel der kan komme på 3-4 mdr.

Det med konstant vikar synes jeg lyder mindre betryggende, skaber det ikke uro i klassen?

Tak for input og ja er mega bekymret for alle vikarerne. Skolen ved det ikke er optimalt, men har desværre været i en speciel situation med langtids sygemeldinger og de mangler bare hænder. Tror rådet om at komme mere indover, er nok det jeg gør…

Anmeld Citér

10. januar 2023

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Børn er så forskellige. 0.klasser er så forskellige. Nogle har meget fokus på det faglige, nogle mere fokus på at lære at gå i skole. 
Mine børn går på en fagligt meget ambitiøs skole - og nogle gange ville jeg ønske, at deres lærere lige gad slappe lidt af. Hvad har de dog så travlt for? Så jeg bliver helt glad over, at din datters lærer ikke er bekymret. 

Men hvis jeg var dig, ville jeg da tage en snak mere med læreren. Det lyder til, der har været lidt rod i starten af året med meget vikar osv - det er måske også grunden til, at det går lidt langsommere fagligt.

Det vigtigste er, at hun har det godt. Så har hun de bedste forudsætninger for at lære. Og så kan man jo lege en masse bogstavlege osv. Jeg ville først være bekymret for hende, hvis I har arbejdet en masse med det, og hun stadig ikke kan. Hvis det nu bare er fordi hun er mest fokuseret på at lege i skolen, og hun ikke har arbejdet med det - så er det jo klart hun ikke kan endnu ☺️

Tak for det og håber du har ret! 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Kastanje

Anonym skriver:

Hvad gør jeg selv..Jamen jeg spiller lidt læringsspil med hende og laver ACB bøger. Læser godnathistorie hver aften og sørger for, at trods udfordringer, så ved hun at gør hun det bedste, så er det rigtig fint.

jeg synes, jeg prøver, men kommer tit til kort i forhold til at lære hende ting. Derudover synes jeg hun oftest er meget træt, når hun kommer hjem efter SFO, så gør nok ikke alt, hvad jeg burde i din optik.

Men når du øver noget med hende fx. hænger det så fast? Eller fornemmer du hun har svært ved at lære…

Hvad er din fornemmelse af de andres niveau i klassen..? Kan de læse de helt lette bøger eller…

Anmeld Citér

10. januar 2023

Kastanje

Hvad med tal..? Der er jo børn som er ordblinde. 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Anonym trådstarter

Kastanje skriver:

Men når du øver noget med hende fx. hænger det så fast? Eller fornemmer du hun har svært ved at lære…

Hvad er din fornemmelse af de andres niveau i klassen..? Kan de læse de helt lette bøger eller…

Både og - hun har svært ved fokus, og har altid haft svært ved og været uinteresseret i at tegne, hvorfor det at skrive bogstaver er svært.  Lyde hænger ved, men ikke formen. Så hvis jeg spørger, hvad starter bi med, kan hun sige det - men hvordan b ser ud, har hun sværere ved at huske.

Det samme med tal - hun er god til at tælle højt, kan tælle mængder, kan forstå 5 appelsiner er mere end 6 osv, men selve det at skrive 1,2,3 selv og genkende formen har hun svært ved. Dog sidder 1-10 rimelig fast nu, da vi har spillet ufattelig meget Uno … men igen selv at skrive det, er svært.

Hun kan genfortælle historier, sidde stille vente tur og er vellidt socialt.

Ved faktisk ikke hvor de andre er, grundet den lidt rodet opstart er jeg ikke så tæt på dem… og jeg spørger ikke på legedate “ kan din datter egentlig…”��

Anmeld Citér

10. januar 2023

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

måske i kan lege med tal og bogstaver på andre måder - fx lav en kasse med salt i og lav nogle kort med tal og bogstaver - så skal du tegne dem i saltet ( ikke sukker - for det ryger i munden) tegn med en pind i sandkassen, for tl og bogstaver af modelervoks. nogle børn lærer bare ved ved at gøre det håndgribeligt. 

Anmeld Citér

10. januar 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Da jeg gik i 0. i starten af 90'erne havde vi ikke nogen faglig undervisning. Men vi skulle lære at gå i skole. Vente på tur, række hånden op, sidde stille osv. Jeg knækkede læsekoden meget hurtigt i 1. klasse, så det tænker jeg da er en fin måde at tilgå skolen.

Min ældste søn går i 1. klasse, og de havde virkelig meget faglig undervisning i 0. klasse. Han er en kvik dreng og var vildt hurtig til at lære at læse, og han kan læse stort set alt nu her midt i 1. klasse. Men jeg synes det er synd at man allerede som 5-årig (han er fra december) skal have lange undervisningsdage og ikke har en mere legende tilgang til skolestart. 

Jeg kan ikke rigtig svare dig på hvad der er normalt at man kan på det her tidspunkt, da min søn har været langt foran de andre. Men jeg tænker at de fleste kan alfabetet og bogstavernes lyde. 

Har I ikke haft en skole-hjem samtale? Ellers ville jeg nok også tage en snak med læreren. Men det er jo dejligt at hun trives og har det godt socialt. Det andet skal nok komme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.