Sengevædning forekommer hos ca 10% af de syvårige. Dvs 2-3 i en almindelig skoleklasse. Det er faktisk også min erfaring med skoleklasser i den alder - på en hyttetur er der ofte et par stykker, der har brug for at have natble på. Selvfølgelig er det ikke specielt sjovt for de børn. Men måske vi voksne skulle forsøge at aftabuisere emnet i stedet for at slå på den store skam barnet må føle.
Kære trådstarter: Som mor til et barn på 7 år, der har haft problemer med både fækal inkontinens og urininkontinens i dagtimerne indtil for ganske nylig (vi krydser fingre for, at den gode periode, vi er i, fortsætter) synes jeg, det lyder som om du har helt styr på det her. Du har en plan for, hvornår du går til lægen, og du har formået at aftabuisere emnet over for din dreng.
Jeg ved ikke, hvordan det kan være, det er forskelligt hos far og mor. Kan godt forstå det undrer dig.
Jeg synes bare, du får en hård medfart her i tråden. Jeg synes, inkontinens hos børn - hvadenten det er nat/dag, tis eller lort, skal aftabuiseres. Så ville det ikke være så skamfuldt for de børn, der havde brug for en ble, eller som en gang imellem tisser i bukserne.
Og det med drilleri og mobning: Det er aldrig den, der bliver mobbet, der er problemet. Mobning opstår i et dårligt fællesskab, og hvadenten man bliver drillet med briller, at man er tyk, at man har et fjollet navn eller at man tisser i sengen, er det et udtryk for at der skal arbejdes med fællesskabet. I et rummeligt fællesskab bliver man ikke mobbet, ligegyldigt hvordan man skiller sig ud. Og det er vi voksnes ansvar at hjælpe børnene med at skabe et rummeligt fællesskab - fx ved at aftabuisere inkontinens.
Anmeld
Citér