Udbetaling af gruppelivsforsikring

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

387 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. december 2022

Anonym trådstarter

Nogle kloge hoveder herinde der ved hvad dette er ? Jeg har intet modtaget i eboks eller lignende. Så aner ikke hvad og hvorfor jeg får det her udbetalt i følge min skat ? Nogle der ved hvad det er

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2022

Lje

Anonym skriver:

Nogle kloge hoveder herinde der ved hvad dette er ? Jeg har intet modtaget i eboks eller lignende. Så aner ikke hvad og hvorfor jeg får det her udbetalt i følge min skat ? Nogle der ved hvad det er

Er du sikker på, det fremstår som en udbetaling? Gruppelivsforsikring kommer til udbetaling ved død eller sygdom. Og så er beløbet noget højere. Men indbetalingen til en gruppelivsforsikring er jo noget, arbejdsgiver gør. 

Det vil sige: i stedet for en lille brøkdel af din løn udbetales til dig, så indbetaler arbejdsgiver til en gruppelivsforsikring hvor du er dækket. Den gælder (vidst nok) både arbejde og privat. Og det er en billig forsikring, så i min optik er der kun gode ting at sige om den. 

Men da det lille beløb, arbejdsgiver betaler, er en del af din lønpakke, så bliver du naturligvis beskattet af det. Du kan se det på din årsopgørelse. Jeg vil gætte på, det er det, dit skærmbillede viser. 

Men jeres økonomiafdeling på arbejdspladsen kan svare helt 100 korrekt. Og det er aldrig flovt at spørge. Du kan sikkert også se på din lønseddel, at der står et beløb på omkring 150 kr. til gruppelivsforsikring hver måned (altså det beløb, du skal se på skærmbilledet divideret med 12) og ellers dine ansættelsesvilkår. Der må stå hvad jeres lønpakke består af. 

Vh. 

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Er du sikker på, det fremstår som en udbetaling? Gruppelivsforsikring kommer til udbetaling ved død eller sygdom. Og så er beløbet noget højere. Men indbetalingen til en gruppelivsforsikring er jo noget, arbejdsgiver gør. 

Det vil sige: i stedet for en lille brøkdel af din løn udbetales til dig, så indbetaler arbejdsgiver til en gruppelivsforsikring hvor du er dækket. Den gælder (vidst nok) både arbejde og privat. Og det er en billig forsikring, så i min optik er der kun gode ting at sige om den. 

Men da det lille beløb, arbejdsgiver betaler, er en del af din lønpakke, så bliver du naturligvis beskattet af det. Du kan se det på din årsopgørelse. Jeg vil gætte på, det er det, dit skærmbillede viser. 

Men jeres økonomiafdeling på arbejdspladsen kan svare helt 100 korrekt. Og det er aldrig flovt at spørge. Du kan sikkert også se på din lønseddel, at der står et beløb på omkring 150 kr. til gruppelivsforsikring hver måned (altså det beløb, du skal se på skærmbilledet divideret med 12) og ellers dine ansættelsesvilkår. Der må stå hvad jeres lønpakke består af. 

Vh. 

Arbejder ikke pt. 
Og det står som om det bliver udbetalt 

som en b indkomst.  Men jeg ved det ikke det ser bare mærkelig ud.

Anmeld Citér

29. december 2022

Lje

Arbejder ikke pt. 
Og det står som om det bliver udbetalt 

som en b indkomst.  Men jeg ved det ikke det ser bare mærkelig ud.

Mit bud havde været, B-indkomsten skyldes, beløbet til indbetalingen af selve gruppelivsforsikringen jo var 'lønindtægt' og dermed et skattegrundlag.

Men hvis det er en udbetaling, så ved jeg det ikke. Mit bedste bud vil være at ringe til PenSam. Det er dem, det står som ansvarlig for beløbet på dit skærmbillede. 

Vh. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.