Gravad laks

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.082 visninger
12 svar
4 synes godt om
20. november 2022

Babyyy90

Jeg er halvvejs i min graviditet og har lige nydt noget gravad laks uden at tænke over det, det slog mig først efter det måske ikke var smart. 

Jeg kan simpelthen ikke læse mig frem til om det er totalt no go eller alt med måde? 

Har i selv spist det eller hvad er anbefalinger? 

Kan forstå det grundet listeria bakterien som er utrolig farlige for gravide - så nu vokser min dårlige samvittighed

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
Babyyy90 skriver:

Jeg er halvvejs i min graviditet og har lige nydt noget gravad laks uden at tænke over det, det slog mig først efter det måske ikke var smart. 

Jeg kan simpelthen ikke læse mig frem til om det er totalt no go eller alt med måde? 

Har i selv spist det eller hvad er anbefalinger? 

Kan forstå det grundet listeria bakterien som er utrolig farlige for gravide - så nu vokser min dårlige samvittighed

Med mindre pakken har ligget åben på køkkenbordet i 3 dage ville jeg ikke bekymre mig.

Anmeld Citér

20. november 2022

Mrs.

En enkelt gang sker der intet ved. Chancen for du har fået noget med den bakterie er lille med de strikse fødevare håndterings regler i Danmark. 
jeg spiste meget gravad laks i graviditeten og grundet lille appetit var det bedre end intet. Min JM fortalte jeg skulle fryse pakken ned først i 24 timer, så var jeg sikker på den var ok at spise

Anmeld Citér

20. november 2022

Babyyy90

Mrs. skriver:

En enkelt gang sker der intet ved. Chancen for du har fået noget med den bakterie er lille med de strikse fødevare håndterings regler i Danmark. 
jeg spiste meget gravad laks i graviditeten og grundet lille appetit var det bedre end intet. Min JM fortalte jeg skulle fryse pakken ned først i 24 timer, så var jeg sikker på den var ok at spise

Tak for svar, det vil jeg huske! Mit var så ikke frosset ned men taget lige fra pakken - kan bare mærke bekymringen vokse specielt med så mange forskellige anbefalinger

Anmeld Citér

20. november 2022

Babyyy90

Minime2018 skriver:

Med mindre pakken har ligget åben på køkkenbordet i 3 dage ville jeg ikke bekymre mig.

Har den heldigvis ikke men sundhedsstyrelsens fraråder det desværre.

Anmeld Citér

20. november 2022

Mrs.

Babyyy90 skriver:

Tak for svar, det vil jeg huske! Mit var så ikke frosset ned men taget lige fra pakken - kan bare mærke bekymringen vokse specielt med så mange forskellige anbefalinger

Den smule sker der næppe noget ved  alt med måde jo. Og fremover kan du jo så fryse det ned så du kan nyde din laks uden bekymring  

men tænker du kan tage det helt roligt. 

Anmeld Citér

20. november 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987
Mrs. skriver:

Der må jeg bare sige, at din JM overhovedet ikke aner, hvad hun taler om. Jeg har i mange år arbejdet på et mikrobiologisk laboratorium. Der opbevares bakterier ved -80 C, og når de tages op ad fryseren efter måske flere år, så lever de i bedste velgående!

Anmeld Citér

20. november 2022

Ønskebaby1987

Nej det anbefales ikke pga fare for Listeria. Der er formentlig ikke sket noget som helst, men ville holde mig fra det fremover (og især når du er sådan en der bekymrer dig, ligesom jeg selv ville gøre

Den med at fryse fisken/pålægget for at undgå Listeria, holder ikke! De overlever sagtens en tur i fryseren. Grunden til, at man fryser fisk til fx sushi, er for at dræbe parasitter. Man kan IKKE dræbe bakterier ved frysning. Det er kun opvarmning af mad, der dræber bakterier. 

Anmeld Citér

20. november 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Der må jeg bare sige, at din JM overhovedet ikke aner, hvad hun taler om. Jeg har i mange år arbejdet på et mikrobiologisk laboratorium. Der opbevares bakterier ved -80 C, og når de tages op ad fryseren efter måske flere år, så lever de i bedste velgående!

Jeg tror det JM har tænkt på er de parasitter som dør ved frysning. Fx når man skal bruge rå fisk til sushi, der skal fisken fryses inden. Men du har helt ret i at JM har rigtig nok ikke haft helt styr på parasitter vs listeria. 

Anmeld Citér

20. november 2022

Ønskebaby1987

Minime2018 skriver:

Jeg tror det JM har tænkt på er de parasitter som dør ved frysning. Fx når man skal bruge rå fisk til sushi, der skal fisken fryses inden. Men du har helt ret i at JM har rigtig nok ikke haft helt styr på parasitter vs listeria. 

Nej tydeligvist ikke. Helt forkert rådgivning

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.