Pasteuriseret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.634 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2022

Melis

• Hej.
    Jeg er ny gravid og er meget i tvivl omkring pasteurisering. Er det kun i mælk og ost jeg skal være opmærksom også når jeg køber et rundstykke ned ost ved bageren?
    Hvad med flødeskum hos espresso house eller den lokale kaffebar? Og evt Is ?
    Håber i kan hjælpe

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2022

Anonym

Melis skriver:

• Hej.
    Jeg er ny gravid og er meget i tvivl omkring pasteurisering. Er det kun i mælk og ost jeg skal være opmærksom også når jeg køber et rundstykke ned ost ved bageren?
    Hvad med flødeskum hos espresso house eller den lokale kaffebar? Og evt Is ?
    Håber i kan hjælpe

Har aldrig hørt om at man skal passe pasteurisering som gravid. Jeg spiste masser af par, syltetøj, drak 2-3 liter mælk om dagen og ja faktisk bare spiste præcis som jeg plejer og mit barn er da sundt og rask

Anmeld Citér

19. november 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det er upasteuriseret mælk og ost af samme du skal passe på/undgå at spise. Og f.eks. alm. mælk der købes herhjemme er pasteuriseret.

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/Saadan_undgaar_du_listeria_hvis_du_er_gravid.aspx

Anmeld Citér

19. november 2022

Anonym

Kig på sst.dk det hele er jo kun anbefalinger og det er jo i princippet ikke noget du må jeg spiste også carpaccio selvom man ikke "må" 

Anmeld Citér

19. november 2022

Anonym

Godt du passer på din baby i maven, meeeen, de fleste gravide har altså spist mange mærkelige ting og drukket kaffe fra espressso House, spist ost, skinke, pølse uden nogen skade er sket. Tror du skal tænke alt med måde og bruge din sunde fornuft, ellers kan man ikke andet end at bekymre sig

Anmeld Citér

19. november 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Mælk/yoghurt/skiveost osv er pasteuriseret. Så du kan sagtens købe en kaffe med mælk og et rundstykke ved bageren uden at bekymre dig. 
Det anbefales at gå udenom råmælks-oste (som helt sikkert ikke kommer på et smurt rundstykke fra bageren), koldrøget pålæg/fisk.

Ro på. Læs anbefalingerne fra sst, og tag det med ro

Anmeld Citér

19. november 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Alle oste der er produceret i Danmark er lavet med past. mælk. Så hvis den er dansk, kan du fint spise den. Alle hårde oste kan du sagtens spise, uanset om den er importeret eller ej. Det er dermed kun importerede bløde oste lavet med upast. mærk, hvor der reelt er en risiko, omend lille.

Anmeld Citér

19. november 2022

Mrs.

En god tommelfingerregel er alt med måde. 
så længe man lever sådan (både gravid og ikke gravid) så går det hele nok

tillykke med graviditeten

Anmeld Citér

19. november 2022

Milla1992

Jeg har lige gennemført en graviditet, hvor andre måske vil sige at jeg fulgte kostrådene fra Sundhedsstyrelsen og norske sundhedsmyndigheder ret slavisk og kunne have slappet mere af (jeg boede i Norge ved graviditetens start). I perioder var jeg da også ved at blive sindssyg af begrænsningerne, og der er ting som jeg har savnet såsom brie, rødt kød og sushi med tun, som alle er ting andre spiser uden større betænkeligheder. 

Som mange af de andre skriver, så er alle danske mejeriprodukter pasteuriseret og du kan fint sige ja tak til flødeskum på Espresso House eller købe en bolle med ost hos bageren, men hold dig gerne fra den fransk brie og tre gange espressoshot latte  

Det er ikke nemt at være gravid og ville spise eller drikke alt det rigtige, man kan blive helt bange for at spise og drikke. Men det er vigtigt at få nok næring og man er nødt til at finde ud af, hvad der fungere for en selv og hvad der ikke gør. Personligt fungerede det for mig, at drikke koffeinfrit hjemme og så en gang imellem drikke en enkelshot latte eller en cappuccino hos diverse kaffesteder, hvorimod det ikke fungerede sidst i graviditeten at undgå det meste kødpålæg. 

Min søn er i øvrigt sund og rask, selvom han er til den bette side, præcis som sine forældre var det da de blev født

Beklager at jeg ikke nøjedes med at besvare dit spørgsmål, jeg synes bare det ville være ærgerligt hvis du blev alt for stringent med hvad du må og ikke må, det kan blive en hel besættelse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.