Glædelig Samhain til jer allesammen!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

797 visninger
7 svar
0 synes godt om
31. oktober 2009

oo

Ja, jeg ville lige ønske jer allesammen en glædelig Samhain-aften

For de af jer, der ikke ved, hvad Samhain er, kan jeg fortælle, at Samhain er det keltiske nytår og dermed en af de vigtigste højtider i det hedenske årshjul. Ligesom vores dejlige jul, er det en af de årstidsfester som de kristne har forsøgt at overtage med meget ringe held - stort set kun navnet er blevet ændret! Græskarene som fejrer den afsluttede høst, og lygterne som våger over de dødes færd til åndeverdenen er de samme som de har været i tusinder af år. Det er en af de nætter, hvor portene mellem de dødes og de levendes rige står åbne, og de døde gæster jorden. Og som enhver god hedning ved, er der ikke noget ondt ved det, det er en naturlig del af livets cyklus Derfor tænder man lys til ære for dem, og for at sikre, at de kommer godt hjem igen.

I de nordiske lande brugte man ganske vist roelygter - men i princippet er det jo det samme

Samhain betyder desuden November, og fejringen løb i gamle dage over tre dage, begyndene den 31. oktober. Samhain er også en fejringen af dronning Mongfind, der blev hyldet som gudinde af troldom.

Rigtig glædelig Samhain til jer alle!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2009

Klumpe-dumpe

Tjuhl skriver:

Ja, jeg ville lige ønske jer allesammen en glædelig Samhain-aften

For de af jer, der ikke ved, hvad Samhain er, kan jeg fortælle, at Samhain er det keltiske nytår og dermed en af de vigtigste højtider i det hedenske årshjul. Ligesom vores dejlige jul, er det en af de årstidsfester som de kristne har forsøgt at overtage med meget ringe held - stort set kun navnet er blevet ændret! Græskarene som fejrer den afsluttede høst, og lygterne som våger over de dødes færd til åndeverdenen er de samme som de har været i tusinder af år. Det er en af de nætter, hvor portene mellem de dødes og de levendes rige står åbne, og de døde gæster jorden. Og som enhver god hedning ved, er der ikke noget ondt ved det, det er en naturlig del af livets cyklus Derfor tænder man lys til ære for dem, og for at sikre, at de kommer godt hjem igen.

I de nordiske lande brugte man ganske vist roelygter - men i princippet er det jo det samme

Samhain betyder desuden November, og fejringen løb i gamle dage over tre dage, begyndene den 31. oktober. Samhain er også en fejringen af dronning Mongfind, der blev hyldet som gudinde af troldom.

Rigtig glædelig Samhain til jer alle!

-Og glædelig samhain til dig.

Anmeld

31. oktober 2009

Betina88

Så ved jeg det ..

Glædelig Samhain dag ..

Anmeld

31. oktober 2009

NaFe

Ja fik man da lært lidt..det jo altid dejligt...

Så glædelig Samhain til alle.... Smiler

Anmeld

31. oktober 2009

oo

malucca09 skriver:

-Og glædelig samhain til dig.

tark tante lilla

Anmeld

31. oktober 2009

Diana...

Så lærte jeg os noget idag

Glædelig Samhain dag her fra os.

Anmeld

31. oktober 2009

Anja

Så lærte jeg også noget nyt i dag  - dejligt

Anmeld

31. oktober 2009

oo

ja, det skader jo aldrig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.