Er der en jurist her måske?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.388 visninger
8 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. november 2022

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Jeg har i september købt et forløb hos en dame (marketings-fidus), da jeg gerne vil starte op som selvstændig. Hun præsenterede sine metoder, og vi har aftalt det skal betales over 4 gange. Jeg har ikke skrevet under på noget, vi har aldrig mødtes. Problemet er, at jeg godt kan se nu at hendes metode ikke er for mig alligevel. Det er meget grænseoverskridende at skulle sende 5 venneanmodninger til fremmede pr. dag og lave mellem 6 og 8 opslag på Facebook. Jeg har simpelthen ikke noget at skrive om, og jeg synes det er for meget.

Jeg har betalt lidt, og hun har hjulpet mig med at præcisere nogle ting, men hvis jeg ikke vil følge hendes forretningsmodel kan hun ikke hjælpe mig. Og det vil jeg ikke, den er helt forkert til mig. Jeg har forsøgt at lufte dette for hende, men hun kræver at jeg betaler alt alligevel, selvom jeg bare gerne vil ud af det.

Hvordan er jeg stillet her?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål så forhåbentlig andre kan hjælpe, men metoder som den der ville personligt få mig til at blokere dig helt utrolig hurtigt. 

Anmeld Citér

4. november 2022

Soonmom

Så du har sagt ja til at promoverer en så voldsomt, samtidig med at du betaler for "produktet" ?��

Normaltvis har man en aftale hvordan forløbet bliver. Altså du skal poste x om ugen for at få x.

Har du ikke sagt ja til det?

Hvis du ikke har mødt personen må du vel have noget på skrift?

Anmeld Citér

4. november 2022

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Så du har sagt ja til at promoverer en så voldsomt, samtidig med at du betaler for "produktet" ?��

Normaltvis har man en aftale hvordan forløbet bliver. Altså du skal poste x om ugen for at få x.

Har du ikke sagt ja til det?

Hvis du ikke har mødt personen må du vel have noget på skrift?

Altså, jeg skal reklamere for mig selv på min egen fb, hun reklamerer ikke for mig. Hun gør i det hele taget ikke ret meget andet end at komme med råd. Hun hjælper ikke med at finde klienter og sådan noget, det skuffer mig lidt. 

Jeg var med på det foregik via Facebook, men slet ikke så aggressivt. Det kan jeg ikke overskue, og jeg tror ikke det er helt lovligt med alle de anmodninger til fremmede. Jeg er tilbageholdende med raten for denne måned, men hun siger jeg er forpligtet til at betale det fulde beløb uanset hvad. Har ikke noget på skrift.

Anmeld Citér

4. november 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Altså, jeg skal reklamere for mig selv på min egen fb, hun reklamerer ikke for mig. Hun gør i det hele taget ikke ret meget andet end at komme med råd. Hun hjælper ikke med at finde klienter og sådan noget, det skuffer mig lidt. 

Jeg var med på det foregik via Facebook, men slet ikke så aggressivt. Det kan jeg ikke overskue, og jeg tror ikke det er helt lovligt med alle de anmodninger til fremmede. Jeg er tilbageholdende med raten for denne måned, men hun siger jeg er forpligtet til at betale det fulde beløb uanset hvad. Har ikke noget på skrift.

Altså så det er dit produkt?

Så hun er sådan en som giver råd til hvordan du promoverer dig selv og det skal du så betale for? Jeg er ikke helt med ����

Anmeld Citér

4. november 2022

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Altså så det er dit produkt?

Så hun er sådan en som giver råd til hvordan du promoverer dig selv og det skal du så betale for? Jeg er ikke helt med ����

Produktet er en garanti for at få sin forretning op at stå, det er det jeg har købt. Men vejen dertil har overrasket mig, og det hverken kan eller vil jeg indfri. 

Så ja, hun er ved vores side indtil et vist beløb, det er det man betaler for. Men det skal tilsyneladende være på hendes måde, ellers vil hun ikke hjælpe. Og det hedder fx 5 venneanmodninger om dagen og 6-8 opslag i alt plus undervisningsvideoer i private grupper. Alt dette udover de almindelige klientsamtaler. Det er alt for meget for mig og jeg vil bare gerne ud af det.

Anmeld Citér

4. november 2022

Anonym

Det lyder som pyramidespil/MLM. Så tror desværre ikk der kan gøres synderligt meget når du er gået ind i det. 

Anmeld Citér

4. november 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Det lyder godt nok temmelig aggressivt og jeg er bange for, at dine potentielle kunder også ville blive skræmt væk. 

Om der er indgået en aftale, der skal du kigge i aftaleloven. Her skal der gives et tilbud og en accept af det tilbud. Er der ændringer i accepten ses det som et nyt tilbud. Yderligere står der, at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig. Det aftalte er bare sværere at bevise. At du er begyndt at betale til hende styrker dog, at du har accepteret hendes tilbud. 

Har du slet ikke noget på skrift? En mail fx. 

Eller har I talt sammen. For så kunne du måske prøve dig med, at I i første omgang kun aftalte at I skulle det og det. 

Anmeld Citér

4. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg er jurist og ud fra det du fortæller her er det ikke helt klart om du hænger på aftalen. 

Som udgangspunkt hænger du på aftalen, da du har accepteret et tilbud. En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, så det er ligegyldigt, at du ikke har skrevet under på noget. 

Det der kan tale for, at aftalen alligvel ikke er bindende er, at rådgiveren vil have dig til at gøre ting, som lyder til at være ulovlige. De venneanmodninger, hun siger, du skal lave, er det med henblik på reklame for dig selv eller at sælge dit produkt? I så fald er det spam og dermed ulovligt og du kan ikke fastholdes på en aftale, der kræver, at du gør noget ulovligt. 

At du ikke ønsker at følge hendes metoder (hvis de er lovlige og ikke spam) betyder intet, da du skriver, at hun har præsenteret dig for hendes metoder, inden du accepterede, så du har været vidende om, hvad du har købt. Du kan derfor ikke træde ud af aftalen med begrundelsen, at du ikke ønsker at følge hendes metoder og hun derfor ikke kan hjælpe dig, da der ikke er nogen fortrydelsesret at gøre brug af og hun ikke har vildledt dig med, hvad du har købt af hende. Det svarer til, at du har købt et fitness medlemsskab, men ikke får det brugt, da du ikke kan lide deres maskiner. Der skal du også betale for den periode, du har købt.

Den eneste mulighed jeg kan se, er derfor kun, hvis det hun beder dig om at gøre er ulovligt, da aftalen så også kan anses for helt eller delvist ugyldig. 

Da I ikke har noget på skrift, kan du også vælge at bryde aftalen og lade være med at betale, men det er med risikoen for at hun hiver dig til inkasso eller i retten for at få pengene. Det er dog svært at bevise omfanget af en aftale, man ikke har noget om på skrift, så hun kan måske få svært ved at bevise, hvad I har aftalt og hvad hun har krav på fra dig i en retssag.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.