Når man havde skolevægring og ens barn skal i skol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

492 visninger
2 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. oktober 2022

Anonym trådstarter

Min søn starter i skole næste år. Han minder meget om mig personlighedsmæssigt. Han er meget genert, ængstelig og vil gerne gøre alt rigtigt første gang.

Jeg hadede selv at gå i skole og var bange hver eneste dag.

Han går nu i en almindelig børnehave med 3 stuer og der er 28 på hans stue og det trives han nu meget fint med, så længe, jeg henter tidligt.

Jeg er bare så nervøs for, at han kommer til at hade skolen, ligesom jeg gjorde. Jeg arbejder (ironisk nok) på skolen nu og når jeg ser gangene, hvor han skal gå, mærker jeg min egen barndoms frygt.

Hvordan skal jeg undgå at påvirke ham i negativ retning? Jeg er omvendt selv glad for skolen nu, er lærer osv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2022

fehår

Jeg har selv døjet med skolevægring hele mit liv (også som voksen...), og ligesom dig arbejder jeg som lærer. Det må ligge dybt i os at forsøge at give andre børn en bedre oplevelse, end vi selv fik.

Min ældste starter i skole næste år. Vi har valgt en stille og rolig mindre skole med fokus på udeliv og leg og mindre karakterræs og testkultur. Vi snakker ofte om det at gå i skole herhjemme, og min ældste glæder sig helt utroligt meget. Jeg bakker op i den glæde og finder ro i, at der er ingen grund til at tro, hun skal få problemer med skolevægring, fordi jeg selv havde det. Nyere forskning tyder jo også på, at skolevægring i langt højere skal løses ved at se på skolen, og ikke på individet. Det ville da også klart have hjulpet mig som lille. Derfor må jeg sætte min lid til, at vi har fundet en god skole til vores datter. 

Ved du, hvorfor du havde så svært ved skole selv? 

Hvis du ønsker, kan vi også fortsætte samtalen over PB.

Anmeld Citér

7. oktober 2022

Anonym trådstarter

Hej og tak for svar.

Vi havde oprindeligt også skrevet vores ældste op til en privatskole fremfor byens folkeskole, men pga. de seneste vanvittige prisstigninger, så har vi ikke råd alligevel

Der er også kun den ene privatskole og så folkeskolen her i byen. Der er langt til nærmeste friskoler - og samtidig vil jeg også sætte pris på, at han kan rykke op i skolen sammen med sine kammerater fra børnehaven, for det vil give ham en vis tryghed, da han er meget bange for fremmede.

Men jeg ville ønske, at han kunne komme på en friskole. Vi har et par friskoler indenfor 30 km, men det er for langt væk ifh. at hente og bringe.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.