Bil - undervognsbehandling - pengene værd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

755 visninger
8 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. oktober 2022

Anonym trådstarter

Jeg har en 10 år gammel Ford Ka. Har aldrig passet godt på den, har aldrig fået noget behandling, vask eller andet. Den har haft sine udfordringer, men det var jo også en billig bil - og man får vel hvad man betaler for. Vi købte den i sin tid for at jeg kunne køre på arbejde langt væk, men nu bruger jeg den ikke meget, da jeg kan cykle eller gå på arbejde. Så det er begrænset til småture indenfor bygrænsen.

Nu ved synstjek nævner mekanikeren at der bla bør laves undervognsbehandling, koster ca 4500 - mere hvis der skal dobbelt behandling til (og der var kommet rust allerede). Jeg prøvede at spørge om det nu kunne betale sig, men synes ikke der kom et klart svar - han snakkede noget om 10 år med undervognsbehandling, men jeg tænker jo den når at bryde sammen eller der kommer en dyr reparation inden da - og så vil det næppe være det værd at ordne det (når vi nu reelt ikke har brug for bilen).

Så med tanke for at den måske alligevel snart er udtjent, så virker det unødvendigt at kaste et større beløb efter den. Men indrømmet: jeg ved intet om biler eller undervognsbehandling.

Håber lidt nogen herinde kan give lidt kommentarer på emnet - jeg er selvfølgelig klar over ingen kan forudsige fremtiden, og jeg kan være både heldig og uheldig med det, men al info vil være mere end jeg har nu

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2022

Kastanje

Tja… svært spørgsmål. Kan det betale sig at passe på sin bil. …. Helt bestemt. Jeg ville aldrig købt en brugt bil der ikke har været underbehandlet i DK. 
Vores toyata er lige så gammel som din og er blevet underbehandlet flere gange. Vi har aldrig haft en større værkstedsregning. Den bliver også vasket minimum en gang om måneden. Det fjerne sand/grus og møg.
Nå det så er sagt .. du taler om at din bil er næsten udtjent..? Så kan det måske ikke betale sig på nuværende tidspunkt og stand. Hvis han mener at den kan holde 10 år fra nu, hvis den får en undervognsbehandlet, ville jeg klart sig go for it.

Godt råd: pas bedre på en evt ny bil og sørg for at vaske - det hjælper også på at der ikke kommer problemet. Og husk Pava.

Anmeld Citér

1. oktober 2022

Kastanje

En bil på 10 år burde minimum have 5 gode år mere i sig. Med mindre du virkelig har ødelagt den og misbrugt den

Anmeld Citér

1. oktober 2022

Mrs.

Tænker også en bil på 10 år er ingen alder. Den burde sagtens kunne køre MINDST 5 år mere. Ellers har du virkelig ikke behandlet den godt.. 

hvis jeg var dig, og jeg ville beholde bilen. Ville jeg få undervognsbehandlet den, og lavet et stort service på den, og så begynde at passe bedre på den

Anmeld Citér

1. oktober 2022

Hanspige

Hvis i ikke skal bruge den så nej. Det havde jeg ikke brugt penge på.. havde nok bare solgt den eller kørt den færdig og så til skrot 

Anmeld Citér

1. oktober 2022

Kastanje

Kom til at tænke på følgende:

Hvis du kun kører korte ture, er det faktisk især interessant at få den behandlet. En bil det ikke kører så meget bliver ikke brugt så hurtigt op.. og så har du glæde af den til småture i mange mange år. Hvis du derimod ikke behandler den godt ruster den op. Det er ikke motoren der giver op/ bliver nedslidt… men den ruster op.  Så jeg ville med få den rustbehandlet og begynde ar vaske den jævnligt osv.  Almindelig pleje af bil. 

Bort set fra hvis du hvert halve år har regninger på 17.000kr til værkstedet - då ville jeg kører den død.

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984

Jeg har en 10 år gammel Ford Ka. Har aldrig passet godt på den, har aldrig fået noget behandling, vask eller andet. Den har haft sine udfordringer, men det var jo også en billig bil - og man får vel hvad man betaler for. Vi købte den i sin tid for at jeg kunne køre på arbejde langt væk, men nu bruger jeg den ikke meget, da jeg kan cykle eller gå på arbejde. Så det er begrænset til småture indenfor bygrænsen.

Nu ved synstjek nævner mekanikeren at der bla bør laves undervognsbehandling, koster ca 4500 - mere hvis der skal dobbelt behandling til (og der var kommet rust allerede). Jeg prøvede at spørge om det nu kunne betale sig, men synes ikke der kom et klart svar - han snakkede noget om 10 år med undervognsbehandling, men jeg tænker jo den når at bryde sammen eller der kommer en dyr reparation inden da - og så vil det næppe være det værd at ordne det (når vi nu reelt ikke har brug for bilen).

Så med tanke for at den måske alligevel snart er udtjent, så virker det unødvendigt at kaste et større beløb efter den. Men indrømmet: jeg ved intet om biler eller undervognsbehandling.

Håber lidt nogen herinde kan give lidt kommentarer på emnet - jeg er selvfølgelig klar over ingen kan forudsige fremtiden, og jeg kan være både heldig og uheldig med det, men al info vil være mere end jeg har nu

Jeg købte en vw up fra ny, og der fik den en undervognsbehandling. Men min faste aut. VW mekaniker siger at det ikke kan svare sig at behandle den, fordi de kun er bygget til at holde i 8 år. Jeg får en video når den er til service, og den har endnu ikke rust, selvom den kun fik den ene behandling for Ca 9 år siden. Den er også kun en A til B bil og er sjældent vaske hallen, måske 1 gang om året.

Så hvis det ikke er rust på alvorlige dele, hvor det er voldsomt slemt ville jeg også springe over. 

Anmeld Citér

3. oktober 2022

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

Jeg har lige solgt en Chevrolet Spark som var 10 år gammel, den har aldrig været undervognsbehandlet. Og der var intet på den ved salg heller. 

Anmeld Citér

5. oktober 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman

Min Hyundai er 10 år og har aldrig været undervognsbehandlet og har ikke det mindste  rust i undervognen, kun på bagklappen. 
den har snart tilbagelagt 400.000 km og er altid kun blevet vasket i vaskehal 2-3 gange om året. 
så om det kan betale sig at få sin bil undervognsbehandlet det ved jeg ik…,,,

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.