Er dette normalt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.064 visninger
5 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. september 2022

Anonym trådstarter

Min datter på snart 4 år, gør nogle ting som godt kan bekymre mig lidt, vil gerne høre jeres mening;

Hun kan feks godt tælle til 20 den ene dag, næste dag kan hun ikke, eller feks pege på de rigtige billeder til orderne, og næste gang kan hun ikke.

Hun stiller ting på række, har meget med systemer, alt skal gøres på hendes måde, det gælder også i leg.

Når noget bliver for meget, går hun ind i sig selv, det opleves ikke herhjemme men i børnehaven.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2022

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Min datter på 4 kan også ting den ene dag og ikke den næste. Jeg tror såmænd bare, det handler om at gide for min datters vedkommende

Anmeld Citér

14. september 2022

Anonym

Jeg har også en datter på 4 som elsker systematik samt at have ro omkring sig. Dvs herhjemme kan der være fuld knald på, men der er det jo kun os så støjniveauet kan jo ikke sammenlignes med børnehaven og hun ved jo fuldstændig hvad der foregår. I børnehaven, hvor de jo er mange børn, der trækker hun sig gerne til de mere fredelige områder. Hun elsker også kontrol og at bestemme, men hun leger både i grupper, hvor hun har teten og i grupper, hvor hun "bliver styret". 

Herhjemme må vi ofte tage konflikten når hun vil bestemme uhensigtsmæssige ting. Fx stod vi i 30 min ved trappen i zoo til Søndermarken fordi hun ville have at jeg skulle gå tilbage og lade hende gå ned først (og det gjaldt også de fremmede mennesker der "vovede" ikke at følge hendes regler). Jamen så stod vi der indtil hun accepterede at det kunne hun ikke styre. 

Vi oplever også at hun siger forkerte ting, her er min oplevelse dog at hun primært gør det når hun synes at det er for let/tosset at vi i det hele taget spørger. Hun er meget nysgerrig og elsker at lære ting. Men bliver det for simpelt eller for mange gentagelser, så gider hun ikke.

Jeg tænker ikke at det er et problem. Børnehaven har flere børn der, ligesom hende, ikke er til at det er for vildt og larmende, og de har nogle hyggekroge mm som børnene kan trække sig hen til.

Alt i alt tænker jeg bare, at det er sådan hun er. Men hun minder også temmelig meget om mig selv på mange punkter

Men hvis børnehaven ser nogle udfordringer /uhensigtsmæssigheder med din datter, så bed om et møde og hør hvad de tænker og også hvad de gør for at hjælpe din datter til at have en god dag

Anmeld Citér

14. september 2022

Mrs.

Synes din datter lyder som mange andre børn på 4 år.. kan genkende flere ting fra det du skriver fra da min søn var 4 år, og se det i flere af familien og venners 4 årige.. 

Hvad siger børnehaven om det? Er de bekymret? Vil de gøre noget ved det i så fald? 

Jeg tænker at hvis hun ellers er glad og trives, er det formegentlig bare den hun er - og hun er en 4 årig.. de fleste 4 årige vil gerne have tingene efter deres hoved.

Anmeld Citér

15. september 2022

Soonmom

Tænker mere at hun ikke kan tælle til 20 (altså har fanget konceptet/hvad det betyder), men lært en "remse" udenad og nogen gange glemmer hun det så.

Rækker og systemer er der mange børn som gør, uden det nødvendigvis betyder noget.

At gå ind i sig selv når man har brug for ro, tænker jeg heller ikke er unormalt, der er meget uro i en institution

Anmeld Citér

15. september 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Alene det du skriver er ikke så atypisk. men hvor udtalt/hvor meget af dagen er det at hun går ind i sig selv? Og i hvilke sammenhænge? Og hvordan fungerer hun socialt?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.