Rådighedsbeløb med 3 børn?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.506 visninger
22 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. august 2022

Anonym trådstarter

Hej.

Vi er en familie med far, mor og 3 små børn som af forskellige årsager (uddannelse, karriere ol) kke har fået købt vores drømmehus endnu. Men det vil vi rigtig gerne.

Vi har to indkomster som jeg vil mene er middel til lidt over middel. Vi tjener samlet omkring 65.000kr brutto hver måned når børneungeydelse ikke er regnet med.

Vi har sparet omkring 140.000kr op og har samlet su gæld for 240.000kr. ikke anden gæld.

Vi skal, fordi vi først kigger efter hus efter vi har fået vores børn, have et rådighedsbeløb på mindst 17.500kr hver måned når alle faste udgifter er betalt. 

Med institution til 3 små børn er det nærmest umuligt at komme op og have det rådighedsbeløb.

Er der andre som har stået i samme situation, hvad gjorde i??

Jeg har allerede et ekstra arbejde og vi har skåret meget ned til benet og kan nok kun hente 1000 mere i måneden, men det batter ingenting.

Er det så bare umuligt at få hus efter man har fået børn?? 

Føler at det er lidt uretfærdigt at man kan købe et hus som par hvor man skal have et rådighedsbeløb omkring 8500 og så derefter få 3 børn, men ikke omvendt :/ 

Skal vi så bare droppe vores drøm om eget hus?

Hilsen den frustrerede.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2022

Anonym

Bankerne har strammet mere og mere siden krisen i 2009 og efterhånden er deres rådighedsbeløb helt hen i vejret for alm dansker.

Men når det så er sagt så har vi købt hus i 21 med 2 lønninger hvor vi samlet set har lidt over 60000kr i snit om måneden før skat. Vi har 2 børn.

Vi har igennem længere tid haft den samme bank og bankmand, så han kender vores økonomi. Vi har altid lagt under det gennemsnitlig forbrug og har kunne sparre sammen selv om vi havde 2 på dagpenge. Hvoraf den ene supplerende med tilkaldevagt.

Vi havde både til udbetaling og kunne ligge så mange penge at vi kunne nøjes med realkreditlånet.

Ifølge bankens budget så ligger vi Ca 1000kr mere i budget for vores hus end vores tidligere lejemål. Så det var ikke meget ekstra der skulle findes.

Men vi måtte justere vores ønsker til huset for at komme ned i en prisklasse vi kunne låne til. Det blev i området vi ønskede men det blev noget ældre og i dårligere stand end vi drømte om i starten. Så vi renovere os frem til drømmen. 

Edit: vi havde kun gæld i vores biler. Ingen Su gæld eller ligende

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym

Vi har et barn på vej og det er vores første. Vi vil også gerne købe vores første hus og har lidt de samme tanker som dig. Vi har 200.000 til udbetaling og fik et chok da jeg fandt ud af hvor lidt Vi kan låne for. Men vores bankrådgiver sagde at vi idag vil kunne låne for noget mindre end for et år siden alene pga. Rentestigninger.  

Men jeg har da bestemt også undret mig over hvordan folk i min omgangskreds, som har mindre indkomst end os, har kunne låne til deres huse. Vi har kun gæld i vores biler og bruger ikke specielt mange penge. 

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Vi har et barn på vej og det er vores første. Vi vil også gerne købe vores første hus og har lidt de samme tanker som dig. Vi har 200.000 til udbetaling og fik et chok da jeg fandt ud af hvor lidt Vi kan låne for. Men vores bankrådgiver sagde at vi idag vil kunne låne for noget mindre end for et år siden alene pga. Rentestigninger.  

Men jeg har da bestemt også undret mig over hvordan folk i min omgangskreds, som har mindre indkomst end os, har kunne låne til deres huse. Vi har kun gæld i vores biler og bruger ikke specielt mange penge. 

Det kan jo være de har haft mere til udbetaling hvis de har solgt anden bolig? Hvis man fx bor i en lejlighed i byen er denne formentlig steget så man har et pænt beløb fra salget. 

Anmeld Citér

28. august 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg vil bare indskyde at 17.000 er bestemt heller ikke urimeligt  vi bruger alle 17.000 vi har - tre børn på hhv 4, 9 og 12,.. 

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym

CKJ skriver:

Jeg vil bare indskyde at 17.000 er bestemt heller ikke urimeligt  vi bruger alle 17.000 vi har - tre børn på hhv 4, 9 og 12,.. 

Men det afhænger jo utrolig meget af hvem man er og hvordan man fx handler. 

Vi er også 5 i husstanden. 2 voksne, to teenagere og en tumling. Vi bruger i snit 4500. på mad/husholdning(inkluderer også hygge som slik, rødvin osv.). 

Udover det har vi ikke et stort forbrug af sko/tøj/smånips og hvad det nu end måtte være og køber meget sjældent Take away. Vi spiser som regel også kun ude når vi holder ferie.  

Vi bruger absolut ikke 17000kr. om månenden. 

Vores rådighedsbeløb når alt er betalt er ca. 22000kr./måneden. Så der ryger en del på ferieopsparing og så lægger vi resten på “luksus-opsparingen” - det er fx ekstra store gaver, spontane ture, nye møbler osv. 

Anmeld Citér

28. august 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Jeg tænker heller ikke 17.000 kr er urimeligt.

Det er jo mad, husholdning, brændstof, tøj, sko, frisør, gaver, ferie, fødselsdage mm. Det bruger vi i hvert fald nemt og vi er kun to voksne og to børn.

Men vi vil også gerne på ferie to gange i året, og der koster hurtigt 25.000 kr pr ferie og det bliver så 4200 kr i måneden…

Gaver bliver hurtigt til 10.000 kr i året. Så 800 kr i måneden.

Vi bruger 8000 kr til mad/husholdning/brændstof i måneden, og med de stigende priser, slår det faktisk ikke til.

Tænker i skal se på kravet som noget positivt. Banken sikrer jo i ikke får sat jer for hårdt. Det er ikke sjovt at skulle sidde og vende hver en krone. Så kan drømmehuset hurtig forvandle sig til et fængsel. 

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym

Det kan jo være de har haft mere til udbetaling hvis de har solgt anden bolig? Hvis man fx bor i en lejlighed i byen er denne formentlig steget så man har et pænt beløb fra salget. 

Ja, og havde de haft det kunne jeg forstå det, men det har de ikke. De er gået fra lejelejlighed til at købe hus. Og har ikke haft en masse penge i banken. Men det er tiderne der har skiftet.

Anmeld Citér

28. august 2022

Anonym trådstarter

Jeg forstår godt at 17000 måske ikke er meget når man har 3 børn.

Men der hvor vi bor til leje nu har vi cirka et rådighedsbeløb på 17.500 og vi formår at ligge 7000 fra hver måned til opsparing til hus. MED 3 børn altså.

Men hvad pokker gør andre i vores situation så? Lader de bare være med at købe hus?

Noget helt andet som jeg et blevet meget overrasket over er hvor meget dyrere det er hver måned at bo i eget hus fremfor leje. Ved ikke om det er Renovation, husforsikring, afdrag på lån eller hvad det er, men vi vil skulle af med cirka 6000 mere hver måned for at bo i vores eget.

Anmeld Citér

28. august 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg forstår godt at 17000 måske ikke er meget når man har 3 børn.

Men der hvor vi bor til leje nu har vi cirka et rådighedsbeløb på 17.500 og vi formår at ligge 7000 fra hver måned til opsparing til hus. MED 3 børn altså.

Men hvad pokker gør andre i vores situation så? Lader de bare være med at købe hus?

Noget helt andet som jeg et blevet meget overrasket over er hvor meget dyrere det er hver måned at bo i eget hus fremfor leje. Ved ikke om det er Renovation, husforsikring, afdrag på lån eller hvad det er, men vi vil skulle af med cirka 6000 mere hver måned for at bo i vores eget.

Det er jo Ikke alle køber hus eller vil købe hus. Nogen bor til leje i et hus eller lejlighed.

Men ja hvis man ikke kan låne eller har pengene til det, så køber man vel ik.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.