Sad lige og bladrede lidt rundt her på baby.dk og på et par andre babysider og nogle af indlæggene fik mig til at tænke... fx hvor meget energi mange af os bruger på at være irriterede over andre mennesker og på at dømme andre.
Jeg nævner i flæng: Bedsteforældrene tager ikke nok initiativ til at se børnebørnene, de gør forskel, de blander sig for meget, folk der ikke stryger deres tøj er sjuskede, folk der selv har valgt ikke at amme er ulækre, folk der selv har valgt at amme er også ulækre... fortsæt selv listen...
Prøv at tænke lidt over hvor meget energi du spilder på at blive irriteret/sur/ked af det/frustreret over andres handlinger og på hvor lidt du ofte får ud af det - andet end dårligt humør mv. Du kan ikke ændre på folk og ofte har du heller ikke nogen ret til at prøve, selvom det kan være super hårdt når men føler at fx bedsteforældrene ikke prioriterer ens guldklump nok osv... men meget ofte er tingene i ens eget hoved. Verden gør ikke som man synes den bør gøre/skal være - det er jo ikke verdens problem men ens eget.
Du kan ikke ændre på folk. Hvad du KAN gøre er at ændre din egen opfattelse af dem...
For et par år siden lavede jeg et nytårsforsæt: "Vær opmærksom på de små ting". Fx sig tak og god weekend til ekspedienten i supermarkedet, smil til folk - også dem du ikke kender, stop et øjeblik og nyd duften af en kold vintermorgen med kulde og rim og fortæl din mand at du elsker ham... fordi du kan. Nyd at være dig, og være her.. Kort sagt: find de små glæder og gør en indsats for andre. Mange gange er et oprigtigt smil til buschaufføren eller ekspedienten med til at gøre deres dag bedre. Det koster så lidt...
Det nytårsforsæt har givet mig rigtigt meget igen. Når man smiler til folk, smiler de sjovt nok tilbage... og som min datter på 9 måneder lige har opdaget - når man vinker OG smiler til folk, vinker og smiler de ofte tilbage... og selvom man selv startede med at smile til dem, er deres smil med til at gøre en selv lidt gladere. Tænk på hvor mange mennesker du skal smile til idag, for at få en god dag.
I år skal mit nytårsforsæt være noget i retning af at acceptere folk som de er - noget jeg har arbejdet rigtigt meget med efter jeg er blevet mor. Mit forhold til mine svigerforældre har ikke altid været det bedste (for at sige det MEGET pænt) og jeg er faktisk kommet et langt stykke af vejen til at acceptere at jeg ikke rigtigt kan bebrejde dem at de ikke opfører sig som JEG ville forvente. Jeg kan ikke lave om på dem, men jeg kan ændre min opfattelse af tingene og mine forventninger.
Selvom jeg er kommet et langt stykke vej i forhold til mine svigerforældre, kan jeg også mærke at jeg er blevet mere fordomsfuld af at blive mor. Jeg er blevet hurtigere til at dømme andre og mine følelser sidder tættere på overfladen. På godt og ondt...
Jeg tror jeg vil bruge resten af året på at genopfriske mit gamle nytårsforsæt og derefter tage hul på mit nye nytårsforsæt fuld af smil og gode oplevelser som jeg har fået ud af at gøre en ekstra indsats for at gøre mine medmennesker lidt gladere...
/Pernille - nu snart i en ny og forbedret udgave...
Anmeld