Er barn nr. 2 lige så "dyrt"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.353 visninger
12 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. juli 2022

Anonym trådstarter

Er barn nummer 2 lige så dyrt som da man fik nummer 1... hvad er jeres erfaringer som flere gangs forældre?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2022

Mrs.

Nu er der mange år mellem mine så ja, for skulle købe alting igen. 
Og ellers koster det jo det samme? 
barnet skal have bleer, tøj, sko mm som det første barn ? 

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym

Vi har gemt det meste fra første barn og der er kort tid i mellem dem så det meste kommer faktisk ikke engang på loftet før det kommer videre til den yngste. Men vi valgte så alligevel at købe en ny vogn for at der var plads til begge og den yngste skulle jo også have en seng og en stol osv. Det vi kunne genbruge af udstyr var fx bæresele/vikler, tøj, stofbleer, babyindsats til stol, legetøj, puslebord, slyngevugge. Så der er jo noget vi har sparet men ikke den tungeste post som var vognen. I det daglige synes jeg kun det er lidt billigere. Der er søskenderabat i institutionen, tøjet arves fra den ældste ligesom cykler osv. På et tidspunkt bliver den yngste måske træt af at arve ting men lige nu er det bare sejt at få den ældstes og det havde jo heller ikke kunne lade sig gøre i ligeså høj grad hvis de var hver sit køn. Jeg tror ikke nummer to har været meget billigere end nummer et hos os, og helt sikkert mest i de første 6-12 måneder hvor vi havde en masse babyudstyr i forvejen. Men efter det er der mange udgifter som der bare kommer dobbelt op på fx fødselsdagsgaver, julegaver, fritidsinteresser, helt vildt mange sko årligt (som ikke kan genbruges), udflugter og rejser bliver ligepludselig også en hel del dyrere. Man tilføjer jo en ekstra person til husholdningen og jeg vil tro at forbruget hos os er ret ligeligt fordelt. 

Anmeld Citér

14. juli 2022

Kastanje

Bleer, mælkepulver osv skal købes igen. 
Men meget tøj kan nedarves hvis det er samme køn. Vogne kan genbruges. Og så finder man ud af at meget kan købes brugt. Vi købte alt alt for meget nyt første gang. Vi brugte 30.000 kr det første år. Ved barn nr to næsten ingenting på udstyr.

Anmeld Citér

14. juli 2022

ErDuHerIkkeSnart

Børn behøver jo egentlig ikke koste ret mange penge - langt det meste udstyr kan undværes, laves selv eller købes brugt. Vi brugte stort set ikke penge ved vores nummer to, ud over bleer og få andre “engangs-ting”.

Anmeld Citér

14. juli 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Kastanje skriver:

Bleer, mælkepulver osv skal købes igen. 
Men meget tøj kan nedarves hvis det er samme køn. Vogne kan genbruges. Og så finder man ud af at meget kan købes brugt. Vi købte alt alt for meget nyt første gang. Vi brugte 30.000 kr det første år. Ved barn nr to næsten ingenting på udstyr.

Tøj kan da nedarves om det er det samme køn eller ej.. xD

Men ellers er jeg enig. 

Anmeld Citér

14. juli 2022

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

Vores nr 2 kostede ikke ret meget.

Alt udstyr, tøj, legetøj havde vi fra storbror.

Der er 3 år mellem, så storbror fik en junior seng da vi var ovre de 12 uger. På den måde følte han ikke at lillebror stjal hans seng.

Derudover købte vi lidt nyt tøj, og legetøj men det var nok mere vores behov, at der også var noget nyt til lillebror.

Det dyreste for os var nr 3. Der havde vi solgt alt udstyr og fik en pige så det var også noget anden tøj. Meget købte vi brugt, men også lidt nyt.

Anmeld Citér

14. juli 2022

Kastanje

BAE skriver:

Tøj kan da nedarves om det er det samme køn eller ej.. xD

Men ellers er jeg enig. 

Ja i en vis grad  - ville nu ikke selv give min søn pink eller kjole på flæser. 

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym

Kastanje skriver:

Jeg tænker også at det er lidt for meget ligefrem at presse sin datters kjoler ned over lillebror med mindre han selv efterspørger det. Min datter ejer fx ikke bukser fordi hun nægter at tage dem på så her ville der ikke være meget at arve for en dreng der ikke vil gå i kjole… og omvendt ville en evt storebrors bukser ikke være til meget nytte.  

Anmeld Citér

14. juli 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Kastanje skriver:

pink ville ikke gøre mig noget... det var jo en drengefarve før, og hvis piger kan have grøn, blå.. sååå... Farverne går jeg ikke op i. 
Min niece bruger meget af sin storebrors... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.