Galdesten og galdeblærebetændelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.084 visninger
11 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. juli 2022

Anonym trådstarter

Hej! 
jeg havde i slut graviditeten hvad jeg nu ved er et galdestens anfald. Havde så ikke noget i lang tid, og har så på 2 uger haft 4 anfald. Sidste anfald i torsdags som var det hidtil værste! Siden torsdag har jeg så haft ondt øverst i maven. Var til lægen fredag, som udskrev diclofenac rapid? (Ved ikke om det er stavet korrekt) til hvis endnu et anfald skulle komme, indtil nærmere udredning. 
Jeg har så ondt hele fredagen og lørdagen. Lørdag aften går jeg sammenbøjet og kan ikke rette mig ordenligt ud pga smerter. Jeg ringer til lægevagten, tager en diclofenac og går i seng. Vågner efter halvanden time - fortsat smerteplaget, kan ikke holde ud at ligge på siden og kan ikke falde i søvn pga smerter - ringer igen til lægevagten, de siger de intet kan gøre, jeg må sove det væk. 
til morgen står jeg op, og er blevet gul i øjnene - men smerterne er forsvundet som dug for solen. 
ringer til lægevagten, fortæller om forløbet, og bliver bedt om at komme ind. 
jeg er så inde til morgen, ingen smerter heller ikke når lægen trykker. Lægen vurderer jeg har galde i urinen, let gulsot og har en CRP på 8.3. Bliver sendt hjem og bliver bedt om at ringe hvis jeg får ondt. 

men jeg er altså bekymret! 
Er der andre der har været igennem noget lignende hvor det “gik i sig selv” igen?

Har aldrig i mit liv fejlet noget værre end en forkølelse, så er virkelig i krise over det her, særligt når jeg jo egentlig har det godt nu, men også ved at gulsot ikke er et godt tegn.

håber nogen vil dele erfaringer/deres forløb! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2022

Anonym

Min mand er indlagt på 3 uge .

Samme forløb som dig . Satte sig som akut betændelse i bugspytkirtlen. 

Blev indlagt akut med ulidelige smerter opkast og mere død end levende.

Det gik fra nul til 100 på få timer.

Talte med en læge i går - der sagde han nu troede min mand ville overleve. 

Han har tabt 14 kg på 3 uger . Har ilt og sonde. 

Dopet døgnet rundt .

6 L væske i bughulen. 

Gulsot diabetes og knaldrøde tal over hele linjen. 

Det kunne være forhindret med en ct skanning. 

Dem har han til gengæld haft 5 af nu... 

Så kræv en skanning. 

Anmeld Citér

10. juli 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jep, har været der. Jeg havde åbenbart haft galdestensanfald længe, men ikke rigtig opdaget det. Troede det var forstoppelse. En dag vågnede jeg op med virkelig ondt, som at være i fødsel, men bare konstant smerte. Det forsvandt efter 5-6 timer, men fik til gengæld gulsot. Gul i huden og øjne. Tog til lægen som sendte mig på skadestuen. 

Der var sket en samling af galdesten i galdegangene, så havde fået betændelse i galdeblæren, leveren og galdegangene. Endte med at være indlagt to uger (og fik fjernet både sten og derefter galdeblæren). 

Anmeld Citér

10. juli 2022

Anonym trådstarter

De vil ikke indlægge mig og siger jeg skal vente på indkaldelse til scanning  

Anmeld Citér

10. juli 2022

Anonym trådstarter

Og står alene med en lille på knap 2 måneder (og fuld ammer) så er ret bekymret i det hele taget

Anmeld Citér

10. juli 2022

Anonym

Anonym skriver:

Og står alene med en lille på knap 2 måneder (og fuld ammer) så er ret bekymret i det hele taget

Kære TS

Jeg kan godt forstå du er bekymret for gulsot. Og med de historier ovenfor som er ganske alvorlige bliver du jo nok kun endnu mere bekymret. Det kan blive alvorligt, men det kan også fint gå over af sig selv. 

Hvis du ikke har ondt, ikke har det alment dårligt, ikke har feber og du ved vagtlægen havde en crp på 8 så er der ingen grund til bekymring, indlæggelse eller scanning lige nu. 

Får du det værre, særligt hvis du får feber og bliver mere gul så skal du have fat i lægen igen. Det har du forhåbentligt også fået at vide da du var der. 

God bedring. 

Vh B, læge 

Anmeld Citér

10. juli 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kære TS

Jeg kan godt forstå du er bekymret for gulsot. Og med de historier ovenfor som er ganske alvorlige bliver du jo nok kun endnu mere bekymret. Det kan blive alvorligt, men det kan også fint gå over af sig selv. 

Hvis du ikke har ondt, ikke har det alment dårligt, ikke har feber og du ved vagtlægen havde en crp på 8 så er der ingen grund til bekymring, indlæggelse eller scanning lige nu. 

Får du det værre, særligt hvis du får feber og bliver mere gul så skal du have fat i lægen igen. Det har du forhåbentligt også fået at vide da du var der. 

God bedring. 

Vh B, læge 

Mange tak! 
Ja fik da lige en klump i maven  for har det godt påtrods af gulsoten 

Anmeld Citér

10. juli 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Godt en læge lige kunne skrive! Ville bare lige ønske dig god bedring. Håber det går over af sig selv

Anmeld Citér

10. juli 2022

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Godt en læge lige kunne skrive! Ville bare lige ønske dig god bedring. Håber det går over af sig selv

Mange tak! 
håber jeg godt nok også.. hold op et helvede det har været indtil nu 

Anmeld Citér

10. juli 2022

Fnuggi86

Profilbillede for Fnuggi86

Jeg har haft galdestenanfald i rigtig mange år, og fik samme smertestillende som dig. 

Jeg har fået afvide, så længe der er anfald igang vil de helst ikke gøre noget, kun hvis det sætter sig som betændelse kan det blive akut. 

Jeg har siden november mdr haft 8 anfald  og det længste anfald varede 9 døgn, før jeg var helt ovre det. 

Så længe du ikke har feber og alm påvirket, så prøv og få slappet af og få sovet. 

Jeg tør ikke selv få fjernet min galdeblære så er med og bide sammen når man har det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.